Oszczędzam wodę

Dzień dobry 🙂

Edukacja polonistyczno – przyrodnicza – 2 godz.

Na początek proponuję Wam odgadnięcie zagadek:                                                                                                                 1. Służy do mycia, służy do picia. Bez niej na Ziemi nie byłoby życia. (woda)                                                                                 

2. Kapie z chmury lub z kranu. Może być parą lub lodem. Płynie w rzece lub w rurze. Szanuj ją, tę naszą… (wodę)

Czy wiesz, ile jest słodkiej wody na Ziemi? Obejrzyj filmik, a uzyskasz odpowiedź na to pytanie. Ile jest słodkiej wody na Ziemi?

A teraz poproście dorosłych, aby przeczytali Wam krótkie opowiadanie.

 

Pewnego wiosennego poranka, ,,król” lasu – niedźwiedź Bazyli, wyszedł na spacer ze

swoim synkiem Pazurkiem. Kiedy się zmęczyli, usiedli pod drzewem i zasnęli. Obudził ich

jazgot leśnej plotkary – sroki Złodziejki. Bazyli powiedział do syna: ,,wracamy do domu, bo

ta plotkara zawsze skrzeczy, gdy przeczuwa deszcz”. Nie minęło pół godziny, gdy zaczęło

padać. Pazurek narzekał, że pogoda się popsuła, a ten deszcz jest niepotrzebny.

Widzisz synku, tu się mylisz. Deszcz to woda, a woda to życie, a życie to ten las,

to my wszyscy.

Jak to – zdziwił się mały miś – woda jest potrzebna do życia?

Nie tylko potrzebna, ale konieczna. Wszystkim roślinom i zwierzętom. Dla

największego dębu z naszego lasu i najmniejszej mrówki brak deszczu oznacza

śmierć. Bez wody nic nie urośnie, nikt nie przeżyje, cały nasz świat może zginąć. Czy

chcesz Pazurku mieszkać na pustyni, gdzie rośliny to rzadkość, a woda to skarb?

Nie, tato – odpowiedział mały miś – tak sobie myślę, niech ten skarb z nieba sobie

pada, a kiedy przestanie, to znów zaświeci słońce.

Masz rację synku, a wtedy pójdziemy na spacer.

 

Pewnie się domyślacie, że nadal będziemy zajmować się wodą, a dzisiaj szczególnie – oszczędzaniem wody.

Porozmawiajcie z rodzicami o obowiązkach i zasadach mądrego korzystania z wody.

Przyjaciel wody:
rozumie potrzebę jej ochrony, poszanowania i racjonalnego użytkowania,
odkręca wodę tylko wtedy, kiedy jej potrzebuje,
nie zapomina jej zakręcić,
nie zaśmieca zbiorników wodnych ,
pilnuje, aby inni również nie marnowali tego bogactwa i dbali o czystość wód,
szuka oszczędności wody w swoim domu i zachęca do tego innych.

 

Otwórzcie ćwiczeniówkę do jezyka polskiego na str. 10. Oceńcie postępowanie dzieci i narysujcie odpowiednią ,,buźkę” przy każdej ilustracji, a następnie wykonajcie ćwicz. 2 – 4.

Pamiętajcie, że woda to skarb, bez którego nie mogłoby istnieć życie na Ziemi i dlatego należy o nią dbać i ją oszczędzać.

Napiszcie w zeszycie hasło: Woda to skarb! Jeśli to możliwe, pod hasłem wklejcie wierszyk. Tekst do druku Wierszyk

O to chodzi, moi mili,

byście wody oszczędzili.

Bo tu cieknie, tam zaś kapie,

ten na próżno się znów chlapie.

Woda skarbem dla człowieka,

ni minuty więc nie zwlekaj.

Sprawdź swe krany, no a potem

Przypominaj wszystkim o tym!

Edukacja techniczna – 1 godz.

Posłuchajcie piosenki Piosenka “Mamo, tato, wolę wode!” – Zdrojek i Przyjaciele

Mam nadzieję, że Wam się podobała, to teraz sami zróbcie instrument perkusyjny i spróbujcie zagrać na nim rytm piosenki. Jak zrobić grzechotkę z butelki ? Butelkowe grzechotki dla dzieci lub Jak zrobić bęben?

Edukacja matematyczna – 1 godz.

W podręczniku do matematyki na str. 31 są zadania z cyklu: Pomyślę i rozwiążę. Zróbcie zadania 1 – 3. Rozwiązania napiszcie lub narysujcie ( zgodnie z poleceniem) w zeszycie.

Na koniec proponuję Wam zabawę ruchową połączoną z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi ,,Schowaj się przed deszczem”.
Słońce świeci – marsz przy dowolnej muzyce .

Na przerwę w muzyce oznaczającą deszcz, dzieci chowają się w „domkach” – kucają i nad głową układają daszek ze swoich dłoni.
Siedząc obserwują deszcz : siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem.
Kap, kap, kap – uderzanie rozłożonymi dłońmi o uda.
Puk, puk, puk – dłonie w piąstkę , stukanie kostkami palców o podłogę.
Szu, szu, szu – pocieranie dłonią o dłoń.
Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową (jak najwyżej).

 

Życzę miłej nauki i zabawy. Pozdrawiam Was serdecznie 🙂

Przejdź do treści