Witam Was Starszaki

Termin: 6.04.2021 (wtorek) tydzień 2

Temat tygodnia: Cuda i dziwy

Dzień 1: Na planecie Chustolandia

• Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni –

ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

 

• Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.

• Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.

• Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję...

,,Pałeczka” do czarowania.( zwykły patyczek). Dzieci poruszają pałeczką i kończą zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję…, wymyślając coś nieprawdopodobnego.

• Wyjaśnianie przez dzieci znaczenia przysłowia:

Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

Ćwiczenia poranne

• Ćwiczenie nóg Jak sprężynka.

Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie wyklaskiwanym przez R.

• Ćwiczenia tułowia Wyjrzyj przez okienko.

Dzieci stają w parze z R., podają sobie ręce i podnoszą je w górę, tworząc okienko. Wykonują kolejno skręt raz w prawą stronę , a raz w lewą – wyglądając przez okienko – i wracają do postawy wyjściowej (stopy cały czas mają oparte o podłogę).

• Zabawa Drobna kaszka.

Dzieci poruszają się po pokoju wykonując drobne kroczki, na sygnał, np. klaśnięcie zmieniają kierunek ruchu.

• Marsz po obwodzie koła, rytmiczne wymawianie przysłowia o kwietniu.

Przy słowach: trochę zimy, trochę lata – dzieci na zmianę uderzają dłońmi o uda i klaszczą w dłonie.

• Zabawa ruchowa Dotknij.

Dzieci poruszają się po pokoju. Podczas przerwy w grze( np.,klaśnięcie) mają dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze, którego nazwę podał R.

 

Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).

Kartki, kredki.

• Oglądanie prac. Nadawanie nazw narysowanym planetom.

Zabawy i ćwiczenia z literą f.

 

• Analiza i synteza słuchowa słowa farby.

• Dzielenie słowa farby na sylaby.

− Co słyszycie na początku słowa farby?

• Dzielenie słowa farby na głoski.

• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…). − Z ilu głosek składa się słowo farby?

• Budowanie schematu słowa farby. Białe nakrywki.

• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).

• Analiza i synteza słuchowa imienia Franek. Białe nakrywki.

• Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.

• Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

• Umieszczanie poznanych liter: f, F, a, r, n, b, e, y, k, pod schematami słów farby, Franek. Litery: f, F, a, r, n, b, e, y, k.( literki z koperty)

• Odczytywanie wyrazów farby, Franek.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 80.

• Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz farby. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku.

• Odczytanie sylab.

• Odczytanie sylab i wyrazów.

• Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 81.

• Przeczytanie tekstu.

Zabawy na świeżym powietrzu

• Zabawa ruchowa Właśnie tak.

R. mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny, zwinny, wysportowany. Dlatego chce dzisiaj zobaczyć, czy dzieci potrafią (a na pewno potrafią) wykonać różne ćwiczenia.

− Zaczynamy!

− Połóżcie się na plecach.

− Połóżcie się na boku i pomachajcie dłonią .

− Połóżcie się na brzuchu i uderzajcie stopami o siebie.

− Połóżcie się na brzuchu i wydłużcie swoje ręce i nogi.

− A teraz usiądźcie i szeroko rozstawcie nogi.

− Pochylcie się do przodu i spróbujcie obiema dłońmi dotknąć palców stóp.

− W siadzie, obiema rękami bębnijcie w klatkę piersiową.

− Zamknijcie oczy i palcem wskazującym znajdźcie czubek swego nosa.

− A teraz klęknijcie.

− Spróbujcie zaokrąglić swoje plecy.

− Dotknijcie jedną ręką podłogi, a palcem wskazującym drugiej ręki wskażcie niebo.

− Podnieście kolano, aby nie dotykało dopodłogi.

− Teraz stańcie na obu nogach.

− Wyciągnijcie obie ręce w kierunku nieba.

− Wyprostujcie obie nogi i spróbujcie dotknąć dłońmi stopy.

− Opukajcie delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.

− Zrobiliście wszystko wspaniale. Każdy z was zdał test na kosmonautę.

• Zabawa w echo ruchowe – Powtórz ruch.

Dzieci pokazują dowolny układ ruchowy. R. obserwuje, a następnie go odtwarza, np.: 1, 2 – dwa uderzenia o uda; 3, 4 – dwa klaśnięcia nad głową; 5, 6 – dwa podskoki.

• Słuchanie piosenki Trzej kosmici (sł. Stanisław Karaszewski, muz. Stanisław Marciniak). Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Trzej kosmici.

https://youtu.be/sFbnlJqYT1c

I. Trzej kosmici, trzej kosmici

przylecieli rankiem.

Ten w talerzu, tamten w spodku,

trzeci leciał w dzbanku.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

drugi – chrupka bułeczka,

a ten trzeci – drżący,

chlupiący, jak ta kawa z mleczkiem.

II. Trzej kosmici, trzej kosmici

wpadli przez okienko,

w pokoiku na stoliku

lądowali miękko.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko…

• Rozmowa na temat piosenki.

− Czy to byli naprawdę kosmici?

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 82.

• Tworzenie wyrazów z podanych sylab. Odczytywanie ich.

• Nazywanie zdjęć. Odszukiwanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi te nazwy. Wycinanie ich, układanie z nich wyrazów, a potem przyklejanie w odpowiednich okienkach krzyżówki. Odczytywanie hasła.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 86.

• Odczytanie podanych wyrazów. Skreślanie w każdym szeregu jednego wyrazu, niepasującego do pozostałych. Wytłumaczenie, dlaczego go skreślono.

Pozdrawiam Was gorąco. Życzę Wam miłego dnia. Do zobaczenia jutro.

Przejdź do treści