Termin: 13.04.2021 (wtorek) tydzień 3
Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody
Dzień 1: Dbamy o las
• Karta pracy, cz. 3, nr 77.
• Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe zachowania dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie. Opowiadanie, co się na nich dzieje. Określanie, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie.
Odpowiadanie na pytanie:
– Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?
• Kolorowanie rysunków dzieci.
• Oglądanie zdjęć wybranych drzew iglastych i drzew liściastych; nazywanie ich, porównywanie wyglądu; zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie.
Zdjęcia drzew.
http://szkolnictwo.pl/rysunki_hasla/0/2266/drzewa.jpg
• Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?
• Rozwiązywanie zagadki.
Ma koronę, choć królem nie jest.
Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie,
zimą stoi nagie, ale nadal piękne. (drzewo)
• Obejrzyjcie film:
Wędrówki Skrzata Borówki – odc. 2 – Las mieszany – YouTube
• Karta pracy, cz. 3, nr 78.
− Przeczytajcie tekst razem z R., który będzie czytać wyrazy, a wy będziecie podawać nazwy zdjęć.
• Poznawanie ogólnej budowy drzewa.
• Dzieci nazywają poszczególne części drzewa.
• Określają, które części rośliny rosną pod ziemią, a które – nad nią.
• Suchanie wiersza Bożeny Formy, pt. „Drzewo”.
Rośnie w lesie stare drzewo,
szumem liści wszystkich woła.
Miękka trawa, mchy, paprocie
w jego cieniu dookoła.
W norkach między korzeniami,
mysz i krecik to sąsiedzi.
Na gałązce, pośród liści
mały ptaszek sobie siedzi.
Dzięcioł dobrym jest lekarzem,
w korę mocno dziobem stuka,
Aby drzewo było zdrowe
w nim robaczków ciągle szuka.
W dziupli ruda wiewióreczka
wciąż gromadzi swe zapasy:
Szyszki, ziarnka i orzeszki
znosi na zimowe czasy.
Wokół drzewa dużo tlenu,
zdrowe rześkie jest powietrze.
Drzewo chroni nas przed słońcem,
więc posiedźmy pod nim jeszcze.
• Odpowiedź na pytanie, dlaczego drzewa są dla nas tak bardzo ważne.
• Zabawa muzyczno-ruchowa Sprzątamy las.
Gazety, zabawki, pudełka lub kosze.
R. rozsypuje na podłodze podarte gazety, zabawki, klocki. Dzieci spacerują po pokoju przy piosence np. Była sobie żabka mała (link poniżej). Podczas przerwy w muzyce i na hasło: Sprzątamy las, zbierają ,,śmieci” i wrzucają je do koszy ( pudełek) ustawionych po przeciwnych stronach sali.
https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI&ab_channel=kana%C5%82dladzieci-bajlandia.tv
Piosenka Była sobie żabka mała
• Rozmowa na temat zdjęcia W lesie.
Tablica demonstracyjna nr 72.
881935_OS TABLICE 5-latek 2020 srodek (mac.pl)
R. odsłania zdjęcie przedstawiające las. Wypowiada, z podziałem na głoski, nazwy poszczególnych jego elementów. Dzieci syntezują nazwy, wyraźnie je wypowiadają (np. drzewa, liście, ścieżka, gałęzie, dziupla, nora, kora, mech, paproć, sowa, zając, mrówki, sarna, kwiaty). Wskazują dany element na zdjęciu.
• Obrazki roślin i zwierząt leśnych. Tablica 73
Obrazki zwierząt i roślin leśnych. Dzieci Nazywają je, dzielą ich nazwy na sylaby lub na głoski, układają zdania z tymi słowami.
• Układanie rymów do słowa przyroda, np. pogoda, nagroda, przeszkoda…
• Kończenie zdania: Jestem strażnikiem przyrody, bo…, np. nie depczę trawników, wrzucam śmieci do kosza, w lesie zachowuję ciszę.
• Zabawy i ćwiczenia z literą ż.
• Posłuchajcie „Bajeczki o żabkach”Magdaleny Tokarczyk, Olgi Adamowicz
Bajeczka to będzie całkiem niedługa…
O żabce, która choć mała, to się zastanawiała,
skąd się na brzegu stawu znalazła – tak sobie kumkała.
A wszystko zaczyna się tak – rzec wypada,
że najpierw żaba w stawie skrzek swój składa,
a z niego małe kijanki się pojawiają,
i razem sobie w wodzie pływają.
Gdy tak kijankom mijają dni,
to po pewnym czasie wyrastają im nogi.
Wesoło kijanki harcują w wodzie,
dodając piękna całej przyrodzie.
Lecz przychodzi taka chwila kiedy dorastają,
i w momencie małym żabkom skrzela zanikają.
Przychodzi czas, kiedy koniec swej metamorfozy mają
robią się prawdziwymi żabkami, ogony im odpadają.
I stąd właśnie na wiosennej łące, pojawiają się małe żabki skaczące.
• Obejrzyjcie film Życie żab
https://youtu.be/D9xoJDAhEJ8- żabi koncert
Kilka informacji o żabach:
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny, przystosowane do wykonywania skoków. Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lub wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owady (np.: muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np.: czaple, bociany raczej rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).
• Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
• Dzielenie słowa żaba na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa żaba?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ż.
• Dzielenie słowa żaba na głoski.
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol…), mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant…). (Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).
− Z ilu głosek składa się słowo żaba?
• Budowanie schematu słowa żaba. Białe nakrywki.
• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław…).
• Analiza i synteza słuchowa imienia Żaneta. Białe nakrywki.
• Dzielenie imienia Żaneta na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
• Pokaz litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
(R. wyjaśnia, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz).
• Umieszczanie poznanych liter: ż, Ż, a, t, n, b, e, pod schematami słów żaba, Żaneta.
Litery: ż, Ż, a, t, n, b, e.
• Odczytanie wyrazów żaba, Żaneta.
• Uzupełnianie luk w wyrazach literą ż; odczytanie otrzymanych wyrazów.
np., (ż)uk , wa .ka, .aba, .ur, gara. e, je.yny, le.ak, mał.e , no.e , pla.a , twaro.ek.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 91.
• Odczytanie wyrazu. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz żaba. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku
• Odczytanie sylab.
• Odczytanie wyrazów.
•Pisanie liter ż, Ż po śladach, a potem – samodzielnie.
• Zabawy na świeżym powietrzu
• Rysowanie swojego ulubionego leśnego zwierzątka.
Kartki, kredki.
• Zabawy guzikami.(jeśli nie macie guzików możecie użyć innych liczmanów np.,kredek, klocków, samochodzików, patyczków itd. ważne aby dziecko utrwaliło sobie znaki graficzne poznanych cyfr)
Guziki, kartoniki z liczbami od 1 do 10.
Dzieci dostają po dziesięć guzików. Liczą je i podają ich liczbę.
• Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej.
• Segregowanie guzików pod względem kształtu.
− Czym różnią się guziki?
Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne. Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi liczbami.
• Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek.
Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczą guziki z określoną liczbą dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi liczbami.
Ściskam Was mocno w ten deszczowy dzień. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.