Termin: 9.04.2021 (piątek) tydzień 2
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Dzień 4: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
• Zabawa rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą – W języku kosmitów.
Wymyślanie języka, którym porozumiewają się przybysze z innych planet.
• Karta pracy, cz. 3, nr 74.
− Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.
• Interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.
( Dzieci poruszają się i wykonują ruchy zgodnie z tekstem rymowanki)
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada,
ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
• Ćwiczenia matematyczne Ile rakiet leci w kosmos?
https://www.kubusiowakraina.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ile-rakier-polecia%C5%82o-w-kosmos.pdf
( Po włączeniu linku, na górnym pasku pojawią się podświetlone polecenia. Jeśli klikniecie ,,rysuj” to będziecie mogli w okienkach poniżej,,narysować” liczbę poszczególnych elementów. Powodzenia)
• Zabawa Pierwszy, drugi – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu.
• Posłuchajcie uważnie rymowanki o kosmonautach:
Pierwszy ma niebieskie szelki,
drugi – z listków pasek wielki,
trzeci – żółte okulary,
czwarty – buty nie do pary,
piąty – kieszeń całkiem sporą,
szósty – torebkę czerwoną,
siódmy – czarne rękawiczki,
ósmy – dwa małe króliczki,
dziewiąty – nos zakrzywiony,
a dziesiąty jest zielony.
• Omawianie wyglądu kosmonautów, o których pyta R., np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty…) kosmonauta?
• Podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez R. np. który kosmonauta ma żółte okulary (czarne rękawiczki…)?
• Karta pracy, cz. 3, nr 75.
− Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza Na dywanie siedzi Ufuś.
Dzieci siedzą na dywanie i powtarzają rymowankę: Ufuś siedzi na dywanie. Co pokaże, niech się stanie. Ufuś pokazuje dowolne czynności, a R. naśladuje jego ruchy. Następnie zamieniają się rolami.
• Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.
• Zapoznanie z wierszem. Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – Słońce mnie opromienia
a z tamtej – nocy cień przesłonił
Gdy jedna strona jest oświetlona
to zaciemniona jest druga strona
Wy zajadacie pierwsze śniadanie
a spać się kładą Amerykanie
Właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
– Dobranoc! – wołam.
– Dzień dobry! – wołam,
to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli
takiej olbrzymiej karuzeli!.
Bo trzeba mi całego roku,
ażeby Słońce obiec wokół.
• Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch. (ukazanie wirowego ruchu Ziemi). Globus. (jeśli go nie posiadacie obejrzymy po powrocie do przedszkola)
Link do filmu Paxi- dzień, noc i pory roku
Dodatkowo możemy wyjaśnić dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur. Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
• Nasze słoneczka – wykonanie pracy.
Żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
• Wydzieranie przez dzieci z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).
• Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła.
(O grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).
Zabawy na świeżym powietrzu
• Karta pracy, cz. 3, nr 76.
− Przeczytajcie podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach.
− Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.
• Obejrzyjcie zdjęcie Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=73
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca. Przeczytaj z nauczycielem podpisy pod zdjęciami. Odszukaj w naklejkach takie same wyrazy. Naklej je w odpowiednich miejscach. Dokończ rysunek. Pokoloruj go. rakieta kosmonauta 76 przygotowanie do czytania, koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność manualna 71 Księżyc widziany z Ziemi w ciągu 1 miesiąca.
Ściskam Was mocno. Niestety najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu jeszcze się nie zobaczymy. Zaglądajcie na stronę szkoły, bo tam powinien ukazać się oficjalny komunikat na temat przedłużenia nauki zdalnej o kolejny tydzień. Życzę Wam miłego, spokojnego weekendu i do zobaczenia w poniedziałek.
Comments are closed.