Witam Was Starszaki

Termin: 8.04.2021 (czwartek) tydzień 2

Temat tygodnia: Cuda i dziwy

Dzień 3: Przybysze z kosmosu

• Spotkanie z ufoludkiem – słuchanie rymowanki.

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, są.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje i

pozwiedzać różne kraje.

• Rozmowa z dziećmi na temat:

– Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?

• Wyjaśnianie pojęcia ufoludek. Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.

Karta pracy, cz. 3, nr 72.

− Pokolorujcie pola na wskazane kolory.

• Ćwiczenia spostrzegawczości- puzzle( on line) Rakieta

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/203965-rakieta-farfa

(Układamy je w taki sam sposób jak na naszym komputerze, tzn. przeciągając myszką na właściwe miejsce)

• Słuchanie piosenki Każdy chciałby być odkrywcą (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

https://soundcloud.com/user-956760406/ka-dy-chcia-by-by-odkrywc-s-i?in=user-956760406/sets/odkrywam-siebie-bb-cd

I. Znam już dobrze kraj nasz, Polskę,

miasta, góry, morze.

Byłem także w innych krajach

– zwiedziłem Europę.

Ref.: Chcę poznać cały świat:

kontynenty, morza, oceany.

A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,

rakietą w kosmos polecę.

II. Znam też inne kontynenty:

Azję i Afrykę,

a niedługo także zwiedzę

ogromną Amerykę.

Ref.: Chcę poznać cały świat…

III. Będę pływał wielkim statkiem,

latał samolotem,

podróżował autokarem

i jeździł autostopem.

Ref.: Chcę poznać cały świat…

 

• Rozmowa na temat tekstu piosenki.

Mapa świata, globus

( Jeśli nie dysponujecie ani mapą świata ani globusem poniżej podałam link do Mapy świata)

− Kogo nazywamy odkrywcą?

− Czym można podróżować?

Pokazujemy dzieciom mapę i globus. Wskazujemy na nich góry, (plamy w brązowym kolorze) morza i oceany (plamy w niebieskim kolorze), rzeki. Tłumaczymy dzieciom pojęcia występujące w piosence: kontynent, ocean, morze.

https://www.pomoceszkolne.edu.pl/media/products/75a5272d38038d4438a531f87f97a15a/images/thumbnail/big_MR-JA-13-The-World-Physical-1555x1155Qweb.jpg?lm=1571153775

• Zabawa wyrabiająca poczucie rytmu – Wyruszamy w podróż.

Nagranie piosenki Każdy chciałby być odkrywcą.

Dzieci biegają w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w nagraniu muzyki R. wypowiada tekst Bożeny Formy w ustalonym przez siebie rytmie, z równoczesnym klaskaniem.

W afrykańskiej wiosce miło spędzam czas,

do zabawy dziś zapraszam was.

W Azji ryż zjadamy chętnie pałeczkami.

Jeśli masz ochotę, spróbuj razem z nami.

Miasta, miasteczka zwiedziłem w Europie,

drogę przemierzałem, lecąc samolotem.

Dzieci powtarzają tekst- po linijce- i ponownie biegają po sali.

• Zabawa ruchowa Przybysz z obcej planety, połączona z ćwiczeniem wyobraźni.

Dzieci siedzą na dywanie. Po chwili opuszczają swoje miejsca, obiegają dookoła dywan, zataczając jak największe koła – (lecą statkiem kosmicznym). Wbiegają do środka i przedstawiają się, wymyślając swoje imię i nazwę planety, z której przybyły, np.: Jestem Leguś. Przybyłem z planety Lulu i najbardziej lubię robić… Pokazują czynność, R. odgadują, co lubi robić dana osoba.

Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach.( dla chętnych)

• Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę.

Dzieci naśladują czynności, o których opowiada R.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

• Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta.( rakieta kosmiczna, rakieta do tenisa stołowego, ziemnego, rakieta śnieżna, do badmintona ).

Dla chętnych

Nasze rakiety – wykonywanie wymyślonych przez dzieci rakiet z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.

Plastikowe butelki po napojach (różnej wielkości), folia samoprzylepna, papier kolorowy, klej, nożyczki.

Samodzielne działania dzieci.

Oglądanie powstałych prac.

Zabawy na świeżym powietrzu (jeśli pozwoli na to pogoda)

• Zabawa Jak witają się ufoludki?

R. pokazuje, jak według niego mogą się witać ufoludki, a dzieci naśladują jego propozycję. Np. łapią się za nosy, chwytają jedną ręką swój nos, a drugą – ucho witającego się z nim ufoludka i kłaniają się razem. Dzieci pokazują potem swoje propozycje.

• Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.

Dzieci powtarzają za R. grupy sylab, np.: żu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…

• Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie.

Karta pracy, cz. 3, nr 73.

− Policzcie obrazki każdego rodzaju.

− Zaznaczcie ich liczbę według wzoru. Policz obrazki każdego rodzaju. Zaznacz ich liczbę według wzoru.

Mam nadzieję, że wytrwale trenujecie skoki na skakance : ).Jeśli zdecydowaliście się na wykonanie rakiety i macie ochotę to pochwalcie się waszymi pracami przysyłając mi np. sms-a ze zdjęciem lub na Messengera.

Życzę Wam udanego dnia. Do zobaczenia jutro.

Przejdź do treści