Termin: 8.04.2021 (czwartek) tydzień 2
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Dzień 3: Przybysze z kosmosu
• Spotkanie z ufoludkiem – słuchanie rymowanki.
Jestem Ufuś piegowaty,
mam ubranko w srebrne łaty,
a na głowie czułki dwa,
skaczę lekko: hopsa, są.
Mieszkam sobie we wszechświecie,
podróżuję w swej rakiecie.
Przyjaciela zdobyć chciałem,
więc na Ziemię przyleciałem.
Zaprzyjaźnić chcę się z wami,
choć jesteście jeszcze mali.
Złego nic mi nie zrobicie?
Czy bać muszę się o życie?
Chętnie z wami porozmawiam.
Przyjacielski ukłon składam.
Ziemia piękną jest planetą,
choć od mojej tak daleką.
Poznać wasze chcę zwyczaje i
pozwiedzać różne kraje.
• Rozmowa z dziećmi na temat:
– Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?
• Wyjaśnianie pojęcia ufoludek. Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.
• Karta pracy, cz. 3, nr 72.
− Pokolorujcie pola na wskazane kolory.
• Ćwiczenia spostrzegawczości- puzzle( on line) Rakieta
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/203965-rakieta-farfa
(Układamy je w taki sam sposób jak na naszym komputerze, tzn. przeciągając myszką na właściwe miejsce)
• Słuchanie piosenki Każdy chciałby być odkrywcą (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
I. Znam już dobrze kraj nasz, Polskę,
miasta, góry, morze.
Byłem także w innych krajach
– zwiedziłem Europę.
Ref.: Chcę poznać cały świat:
kontynenty, morza, oceany.
A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,
rakietą w kosmos polecę.
II. Znam też inne kontynenty:
Azję i Afrykę,
a niedługo także zwiedzę
ogromną Amerykę.
Ref.: Chcę poznać cały świat…
III. Będę pływał wielkim statkiem,
latał samolotem,
podróżował autokarem
i jeździł autostopem.
Ref.: Chcę poznać cały świat…
• Rozmowa na temat tekstu piosenki.
Mapa świata, globus
( Jeśli nie dysponujecie ani mapą świata ani globusem poniżej podałam link do Mapy świata)
− Kogo nazywamy odkrywcą?
− Czym można podróżować?
Pokazujemy dzieciom mapę i globus. Wskazujemy na nich góry, (plamy w brązowym kolorze) morza i oceany (plamy w niebieskim kolorze), rzeki. Tłumaczymy dzieciom pojęcia występujące w piosence: kontynent, ocean, morze.
• Zabawa wyrabiająca poczucie rytmu – Wyruszamy w podróż.
Nagranie piosenki Każdy chciałby być odkrywcą.
Dzieci biegają w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w nagraniu muzyki R. wypowiada tekst Bożeny Formy w ustalonym przez siebie rytmie, z równoczesnym klaskaniem.
W afrykańskiej wiosce miło spędzam czas,
do zabawy dziś zapraszam was.
W Azji ryż zjadamy chętnie pałeczkami.
Jeśli masz ochotę, spróbuj razem z nami.
Miasta, miasteczka zwiedziłem w Europie,
drogę przemierzałem, lecąc samolotem.
Dzieci powtarzają tekst- po linijce- i ponownie biegają po sali.
• Zabawa ruchowa Przybysz z obcej planety, połączona z ćwiczeniem wyobraźni.
Dzieci siedzą na dywanie. Po chwili opuszczają swoje miejsca, obiegają dookoła dywan, zataczając jak największe koła – (lecą statkiem kosmicznym). Wbiegają do środka i przedstawiają się, wymyślając swoje imię i nazwę planety, z której przybyły, np.: Jestem Leguś. Przybyłem z planety Lulu i najbardziej lubię robić… Pokazują czynność, R. odgadują, co lubi robić dana osoba.
• Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach.( dla chętnych)
• Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę.
Dzieci naśladują czynności, o których opowiada R.
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.
• Zwracanie uwagi na wieloznaczność słowa rakieta.( rakieta kosmiczna, rakieta do tenisa stołowego, ziemnego, rakieta śnieżna, do badmintona ).
Dla chętnych
• Nasze rakiety – wykonywanie wymyślonych przez dzieci rakiet z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.
Plastikowe butelki po napojach (różnej wielkości), folia samoprzylepna, papier kolorowy, klej, nożyczki.
• Samodzielne działania dzieci.
• Oglądanie powstałych prac.
Zabawy na świeżym powietrzu (jeśli pozwoli na to pogoda)
• Zabawa Jak witają się ufoludki?
R. pokazuje, jak według niego mogą się witać ufoludki, a dzieci naśladują jego propozycję. Np. łapią się za nosy, chwytają jedną ręką swój nos, a drugą – ucho witającego się z nim ufoludka i kłaniają się razem. Dzieci pokazują potem swoje propozycje.
• Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.
Dzieci powtarzają za R. grupy sylab, np.: żu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…
• Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie.
• Karta pracy, cz. 3, nr 73.
− Policzcie obrazki każdego rodzaju.
− Zaznaczcie ich liczbę według wzoru. Policz obrazki każdego rodzaju. Zaznacz ich liczbę według wzoru.
Mam nadzieję, że wytrwale trenujecie skoki na skakance : ).Jeśli zdecydowaliście się na wykonanie rakiety i macie ochotę to pochwalcie się waszymi pracami przysyłając mi np. sms-a ze zdjęciem lub na Messengera.
Życzę Wam udanego dnia. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.