Materiały do pracy w domu.
Termin: 9.04.2020( czwartek) tydzień 2
Temat tygodnia: Wielkanoc
Dzień 4: Potrawy z jajek
Zacznijcie od wykonania ćwiczeń o tym jak przygotować koszyczek ze święconką.
• Karta pracy, cz. 3, s. 76.
Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania liczbami.
Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.
Zajęcia. Zabawy badawcze – Wokół jajka. Do pomocy potrzebni będą Wam dorośli.
• Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
Jajka: kurze, przepiórcze, strusie( należy skorzystać z internetu, chyba, że dysponujecie takimi jajkami :), dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Dzieci oglądają jajka. (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rozbijamy jedno jajko przed dziećmi, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Zwracamy uwagę na zarodek i wyjaśniamy dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Następnie pokazujemy dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosimy, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
• Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
• Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
• Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
• Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki.
Dzieci są pisankami. Delikatnie turlają się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa
• Karta pracy, cz. 3, s. 77.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadającą liczbie sylab (lub głosek).
Zyczę Wam miłego popołudnia. Do zobaczenia jutro.
Bozena Lachowska
Comments are closed.