Oto materiały do pracy w domu
Termin: 21. 04. 2020 ( wtorek) tydzień 4
Temat tygodnia:Dbamy o przyrodę
Dzień 2: Jak dbać o przyrodę
• Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.
Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.
1. Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych.
• Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących.
Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.
Dla każdego dziecka: wyprawka – karta H, karta I, nożyczki.
Dzieci wycinają kwiaty. My też musimy przygotować kartoniki, na których będziemy kodować wraz z dziećmi cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:
− wielkość, np. sylwetki człowieka, większa i mniejsza,
− kolor, np. plamy: różowa, żółta, czerwona,
− kształt – obrazek róży, pierwiosnka.
Prosimy dzieci:
− Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione?
− Jak można je rozdzielić? (Dzieci podają różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).
− Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej – małych kwiatów.
− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).
− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka). Dzieci zsuwają karty, a my pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
− Rozłóżcie karty według kolorów.
− Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym kolorze). Dzieci zsuwają karty, a my pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czerwone plamy), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
− Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.
− Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka). Dzieci zsuwają karty, a my pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (rysunek kwiatu tulipana, róży, pierwiosnka), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
Teraz sprawdzamy, czy dzieci potrafią wyróżnić wskazane cechy kart. Pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą, a dzieci wybierają odpowiednie karty i na odwrót my wybieramy karty, a dzieci mają wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać. Dopiero kiedy upewnimy się, że dzieci potrafią wyróżnić i nazwać cechy obrazków, możemy przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.
• Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie.
Wycięte wcześniej z wyprawki kartoniki z kwiatami. Pokazujemy jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana. Następnie wybieramy karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.
2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 16 lub zabawy na świeżym powietrzu ( przynajmniej godzinę)
Przydadzą się: gazety, tamburyn, gwizdek.( lub inne przedmioty wydające głośne dźwięki, można też po prostu klaskać)
Część wstępna.
• Czynności organizacyjno- porządkowe. Dzieci chodzą poruszają się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie zatrzymują się i każde dziecko podnosi gazetę.
• Zabawa ożywiająca. Dzieci biegają z wymijaniem się i potrząsaniem gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na mocne uderzenie i zapowiedź: Burza, zatrzymują się i – przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.
Część główna.
• Stają w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód wymachują gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostują się i potrząsają gazetą w górze.
• Wykonują klęk podparty, dłonie mają na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz – przy zgiętych w łokciach rękach opadają tułowiem w przód, dotkają gazety brodą i powracają do pozycji wyjściowej.
• W leżeniu przodem – unoszą gazety trzymane za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmuchają na gazety i wprowadzają je w ruch.
• Kładą gazety na podłodze, zwijają je po przekątnej w rulonik i przeskakują przez nie bokiem z jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego (ćwiczenie można urozmaicić,
łącząc ruloniki jeden za drugim, wykonywać skoki)
• W staniu, ruloniki trzymają za końce, z przodu – przekładają nogę przez rulonik, wytrzymują w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonać prawą nogą i lewą nogą, na zmianę).
• Odtwarzanie figur geometrycznych. ( jeśli jest więcej niż jedno dziecko) Dzieci biegają w różnych kierunkach, na sygnał (jedno klaśnięcie) dobierają się w trójki i swoje ruloniki układają w ten sposób, żeby utworzył się trójkąt, następnie siadają skrzyżnie przed jego wierzchołkami.
• Ugniatają gazety tak, aby powstały kulki (piłki) – rzucają kulkami i chwytają je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzucają i chwytają, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonują klaśnięcie, dotykają ręką podłogi, robią rękami młynek, wykonują obrót itp.
• W leżeniu przodem – przetaczają kulki z ręki do ręki, podrzucają kulki oburącz, jednorącz. •Maszerują z kulką na głowie.
• Wyścigi kangurów– dzieci swoje kulki wkładają między kolana. Na sygnał skaczą obunóż skokiem kangura.
Część końcowa.
• Ćwiczenia korektywne i uspokajające.
Dzieci maszerują we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzą do siadu skrzyżnego.
• W siadzie skrzyżnym – wykonują skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.
• W siadzie podpartym, kolana mają rozchylone, kulki położone między stopami – podrzucają kulki stopami, chwytają rękami.
• W marszu, kulki trzymane w dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe – wykonują wdech nosem i próbują zdmuchiwać kulki z dłoni.
• Czynności porządkowe: odkładanie kulek na wyznaczone miejsce.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?
Dla każdego dziecka: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce.( w zależności od tego czym dysponujemy w domu).
• Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem. Wyjaśniamy dzieciom, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreślamy znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
• Oglądanie albumów, książek przedstawiających roślinność Polski. Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, np. Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy. Zwracanie uwagi na rolę lasów.( można też skorzystać z internetu)
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 74.
Opowiadanie o tym, co się dzieje na obrazku. Rysowanie w prawym górnym rogu słoneczka, w lewym górnym rogu – chmurki, w prawym dolnym rogu – żabki, a w lewym dolnym rogu – kwiatka.
Moi drodzy, wczoraj poznaliśmy ostatnią z literek przewidzianą do nauki w ,,zerówce”. Pozostałe literki poznacie już w klasie pierwszej. Pytaliście mnie, kiedy będziemy pisać literki w zeszytach…no właśnie teraz. Każdemu z Was zapakowałam do teczki zeszyt z literkami, oczywiście nie wszystkimi, ale jak będziecie mięli ochotę to dokończcie je. Ponieważ nie macie obrazków do literek, możecie sami narysować coś co będzie pasowało do literki, którą akurat będziecie pisać. I tak, jeśli wybierzecie literkę a narysujcie coś co ma na początku głoskę a, jeśli t- narysujcie coś co zaczyna się głoską t i tak dalej. Tylko pamiętajcie: w górnej części kartki, tam gdzie jest zostawione miejsce ma być rysunek lub obrazek, a na dole literka. Powodzenia. I do zobaczenia jutro.
Bozena Lachowska
Comments are closed.