Witam Was Kochane Starszaki

Oto materiały do pracy w domu

Termin: 21. 04. 2020 ( wtorek) tydzień 4

Temat tygodnia:Dbamy o przyrodę

Dzień 2: Jak dbać o przyrodę

Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.

Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.

1. Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych.

• Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących.

Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.

Dla każdego dziecka: wyprawka – karta H, karta I, nożyczki.

Dzieci wycinają kwiaty. My też musimy przygotować kartoniki, na których będziemy kodować wraz z dziećmi cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:

− wielkość, np. sylwetki człowieka, większa i mniejsza,

− kolor, np. plamy: różowa, żółta, czerwona,

− kształt – obrazek róży, pierwiosnka.

Prosimy dzieci:

− Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione?

− Jak można je rozdzielić? (Dzieci podają różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).

− Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiejmałych kwiatów.

− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).

− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka). Dzieci zsuwają karty, a my pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

− Rozłóżcie karty według kolorów.

− Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym kolorze). Dzieci zsuwają karty, a my pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czerwone plamy), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

− Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.

− Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka). Dzieci zsuwają karty, a my pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą (rysunek kwiatu tulipana, róży, pierwiosnka), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

Teraz sprawdzamy, czy dzieci potrafią wyróżnić wskazane cechy kart. Pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą, a dzieci wybierają odpowiednie karty i na odwrót my wybieramy karty, a dzieci mają wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać. Dopiero kiedy upewnimy się, że dzieci potrafią wyróżnić i nazwać cechy obrazków, możemy przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.

Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie.

Wycięte wcześniej z wyprawki kartoniki z kwiatami. Pokazujemy jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana. Następnie wybieramy karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.

2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 16 lub zabawy na świeżym powietrzu ( przynajmniej godzinę)

Przydadzą się: gazety, tamburyn, gwizdek.( lub inne przedmioty wydające głośne dźwięki, można też po prostu klaskać)

Część wstępna.

• Czynności organizacyjno- porządkowe. Dzieci chodzą poruszają się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie zatrzymują się i każde dziecko podnosi gazetę.

• Zabawa ożywiająca. Dzieci biegają z wymijaniem się i potrząsaniem gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na mocne uderzenie i zapowiedź: Burza, zatrzymują się i – przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.

Część główna.

• Stają w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód wymachują gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostują się i potrząsają gazetą w górze.

• Wykonują klęk podparty, dłonie mają na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz – przy zgiętych w łokciach rękach opadają tułowiem w przód, dotkają gazety brodą i powracają do pozycji wyjściowej.

• W leżeniu przodem – unoszą gazety trzymane za końce oburącz (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmuchają na gazety i wprowadzają je w ruch.

• Kładą gazety na podłodze, zwijają je po przekątnej w rulonik i przeskakują przez nie bokiem z jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego (ćwiczenie można urozmaicić,

łącząc ruloniki jeden za drugim, wykonywać skoki)

• W staniu, ruloniki trzymają za końce, z przodu – przekładają nogę przez rulonik, wytrzymują w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonać prawą nogą i lewą nogą, na zmianę).

• Odtwarzanie figur geometrycznych. ( jeśli jest więcej niż jedno dziecko) Dzieci biegają w różnych kierunkach, na sygnał (jedno klaśnięcie) dobierają się w trójki i swoje ruloniki układają w ten sposób, żeby utworzył się trójkąt, następnie siadają skrzyżnie przed jego wierzchołkami.

• Ugniatają gazety tak, aby powstały kulki (piłki) – rzucają kulkami i chwytają je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzucają i chwytają, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonują klaśnięcie, dotykają ręką podłogi, robią rękami młynek, wykonują obrót itp.

• W leżeniu przodem – przetaczają kulki z ręki do ręki, podrzucają kulki oburącz, jednorącz. •Maszerują z kulką na głowie.

• Wyścigi kangurów– dzieci swoje kulki wkładają między kolana. Na sygnał skaczą obunóż skokiem kangura.

Część końcowa.

• Ćwiczenia korektywne i uspokajające.

Dzieci maszerują we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzą do siadu skrzyżnego.

• W siadzie skrzyżnym – wykonują skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.

• W siadzie podpartym, kolana mają rozchylone, kulki położone między stopami – podrzucają kulki stopami, chwytają rękami.

• W marszu, kulki trzymane w dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe – wykonują wdech nosem i próbują zdmuchiwać kulki z dłoni.

• Czynności porządkowe: odkładanie kulek na wyznaczone miejsce.

Zabawy na świeżym powietrzu

Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze?

Dla każdego dziecka: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce.( w zależności od tego czym dysponujemy w domu).

• Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.

• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.

• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.

• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem. Wyjaśniamy dzieciom, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreślamy znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

Oglądanie albumów, książek przedstawiających roślinność Polski. Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, np. Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy. Zwracanie uwagi na rolę lasów.( można też skorzystać z internetu)

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 74.

Opowiadanie o tym, co się dzieje na obrazku. Rysowanie w prawym górnym rogu słoneczka, w lewym górnym rogu – chmurki, w prawym dolnym rogu – żabki, a w lewym dolnym rogu – kwiatka.

Moi drodzy, wczoraj poznaliśmy ostatnią z literek przewidzianą do nauki w ,,zerówce”. Pozostałe literki poznacie już w klasie pierwszej. Pytaliście mnie, kiedy będziemy pisać literki w zeszytach…no właśnie teraz. Każdemu z Was zapakowałam do teczki zeszyt z literkami, oczywiście nie wszystkimi, ale jak będziecie mięli ochotę to dokończcie je. Ponieważ nie macie obrazków do literek, możecie sami narysować coś co będzie pasowało do literki, którą akurat będziecie pisać. I tak, jeśli wybierzecie literkę a narysujcie coś co ma na początku głoskę a, jeśli t- narysujcie coś co zaczyna się głoską t i tak dalej. Tylko pamiętajcie: w górnej części kartki, tam gdzie jest zostawione miejsce ma być rysunek lub obrazek, a na dole literka. Powodzenia. I do zobaczenia jutro.

Bozena Lachowska

Przejdź do treści