Witam Starszaki.

Termin: 07.05.2020 (czwartek)Maj, tydzień 2

Temat tygodnia: Moja ojczyzna

Dzień 2: Stolica, Wisła, syrenka

Karta pracy, cz. 4, s. 30−31.

Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy.

Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.

• Wspólna i indywidualna recytacja wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?

Czy wiesz, kim jesteś?

− To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

− Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

− biało – czerwone.

Ojczyste godło

− orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

− mazurka dźwięki,

no i stolica − miasto syrenki.

I jeszcze Wisła

co sobie płynie:

raz na wyżynie,

raz na równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

− Już wiesz, kim jesteś?

− Jestem Polakiem.

• Układanie zdań z podanymi słowami.

Wyrazy: stolica, Wisła, syrena.

Dzieci losują wyrazy. Odczytują je i układają zdania z odczytanymi słowami

Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.

Przygotowane kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.

• Określanie, ile wody jest w butelce.

Stawiamy przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą.

Pytamy dzieci: Ile jest wody w butelce dużo, mało? Potem przewracamy butelkę i pytamy, czy jest w niej tyle samo wody.

• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

Butelki z różną ilością barwionej wody.

Ustawiamy butelki na stoliku przed dziećmi.

− Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.

− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.

− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.

• Zapoznanie z miarą płynów.

Pokazujemy butelki – 0,5l, 1l, 1,5l.

Mówimy dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.

• Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.

Butelki z wodą, kubek.

Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).

Karta pracy, cz. 4, s. 32–33.

Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.

Sok jabłkowy ( lub inny), szklanki, kubek plastikowy.

Wlewamy tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.

• Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dzieci wypijają sok ze szklanek. Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.

Czytanie samodzielnie pojemności butelek.

• Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.

• Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.

Dla każdego dziecka butelka plastikowa.

Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń:

− połóż butelkę przed sobą, za sobą,

− połóż ją po swojej prawej stronie, po swojej lewej stronie,

− turlaj butelkę po podłodze.

Zabawy na świeżym powietrzu

Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło.

Dla każdego dziecka wyprawka, karta 22, nożyczki, czerwona farba, pędzel, korona.

• Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został biały. • Naklejanie korony – naklejka na głowie orła.

Zabawa dydaktyczna Dodaj lub odejmij.

Dla każdego uczestnika: liczmany, kartoniki z liczbami.

Siadamy naprzeciwko siebie, w środku znajdują się liczmany i kartoniki z liczbami. Bierzemy losowo kartonik z liczbą (od 0 do 10). Dobieramy sobie kolejno odpowiednią liczbę liczmanów i układamy je przed sobą, kładąc obok swój kartonik z liczbą. Potem zamieniamy się miejscami. Znów bierzemy kartonik z liczbą. Teraz liczba liczmanów nie odpowiada liczbom umieszczonym na kartonikach, dlatego dobieramy lub oddajemy liczmany tak, aby ich liczba była zgodna z liczbą umieszczoną na kartoniku. Potem kolejno każda osoba mówi, ile miała liczmanów, ile ma teraz, czy odjęła czy dodała liczmany, oraz pisze na kartce odpowiednie działanie. Np. dziecko miało kartonik z 8 ułożyło przed sobą osiem liczmanów. Potem dostało kartonik z 4 i oddało cztery liczmany. Na koniec napisało działanie: 8 – 4 = 4

Utrwalanie piosenki Syrenka.

Nauka pierwszej zwrotki piosenki. Osłuchanie z pozostałymi zwrotkami.

https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs

Stoi Syrenka nad Wisłą

i patrzy na rzeki fale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

To nie jest żywa Syrenka,

to pomnik Warszawę chroni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica

ciągle Syrenkę zachwyca.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp

swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:

Chlup! Chlup! Chlup!

II. Kiedyś prawdziwa Syrenka

w falach tej rzeki mieszkała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Złapali ją w sieć rybacy,

spać poszli, bo nocka była,

lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Ref.: Nasza Warszawa…

III. I odtąd dzielna Syrenka

ze swojej wielkiej wdzięczności

postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Jest herbem miasta Warszawa,

stolicy naszego kraju.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

Ref.: Nasza Warszawa…

• Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale.

Przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski karbowanej bibuły ( mogą być w innym kolorze). Dzieci nabierają powietrze nosem, następnie powoli wypuszczają je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.

• Zabawa Kolorowe puzzle – rozwijająca zdolność koncentracji i spostrzegawczość.

Link do strony z puzzlami.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/130242-syrenka-warszawska

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/133744-zamek-królewski

Pozdrawiam Was gorąco. Do zobaczenia jutro.

Przejdź do treści