Witam Starszaki

Materiały do pracy w domu

Termin: 30.04.2020 ( czwartek), maj, tydzień 1

Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.

Dzień 4: Dzień Flagi

Oglądanie filmu „Polskie symbole narodowe”.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Rozmowa na temat symboli narodowych, szacunku do nich połączona z oglądaniem ilustracji

i wykonaniem karty pracy ( do wyboru)- link poniżej:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/symbole-narodowe-karty-pracy/

Rozwiązanie zagadki.

Biel jest na niej i czerwień,

powiewa, gdy wiatr się zerwie.( flaga).

• Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi.

Książka (s. 70–71)

W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.

– A po co? – spytała Lenka.

– Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.

– Na czerwony – powiedział Szymek.

– Nie. Na biały – sprostowała Ada.

– A po co? – ponownie spytała Lenka.

– Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani.

– Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.

– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani.– Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.

– Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.

– To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek.

Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani chorągiewkami. Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.

– Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne do wykonania – pocieszyła ją Lenka.

– Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko czerwony pas na białej chorągiewce.

W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu. Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę. Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.

– O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski. Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie.

– Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała.

– Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka. Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom. Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.

• Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania. Pytamy:

− Po co przedszkolaki malowały flagi?

− Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?

− Z czego była dumna?

• Ćwiczenia z tekstem.

Książka (s. 70–71)

Dzieci czytają głośno teksty umieszczone pod ilustracjami do opowiadania.

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej to polskie święto obchodzone 2 maja, wprowadzone na mocy ustawy z 20 lutego 2004 roku, by propagować wiedzę o Polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych. Flaga składa się z dwóch poziomych pasów: białego i czerwonego. Pierwszy symbolizuje czystość i niepokalanie, drugi – odwagę i waleczność. Oficjalnie flaga została uznana za symbol narodowy w 1919 roku, w rok po uzyskaniu przez Polskę niepodległości.

• Wykonanie chorągiewki z kolorowego papieru.

Przydadzą się: paski papieru – białego i czerwonego, klej, patyczek (taki jak do balonów).

Dzieci sklejają paski papieru, doklejają patyczek. Wykonane chorągiewki umieszczają w widocznym miejscu.

• Słuchanie piosenki Jestem Polakiem

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

• Zabawa ruchowa – Ziemia, woda, powietrze.

Dzieci stoją, zwrócone twarzami do Nas − Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi podłogi, jednocześnie przykucając. − Na hasło: Woda – chwytają się dłońmi za kolana. − Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad głową. Hasła podajemy w różnej kolejności. Jeśli dziecko się pomyli, daje fanta, za wykupienie którego będzie musiało wykonać jakieś zadanie.

Moi drodzy, dziękuję Wam bardzo za wiadomości z waszymi pracami. Cieszę się, że tak solidnie pracujecie, dlatego należy się Wam odpoczynek. Przed Wami dłuuuuuugi weekend więc odpoczywajcie, łapcie witaminkę D3 : ) i do zobaczenia aż w poniedziałek rano.

Pozdrawiam i ściskam Was mocno.

Bozena Lachowska

Przejdź do treści