Materiały do pracy w domu
Termin: 27.04.2020 ( poniedziałek); Maj, tydzień 1
Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.
Dzień 1: Małe miasteczko.
Moi drodzy, ponieważ niestety nie możemy wybrać się na wspólny spacer po Rytwianach, żeby się im dokładniej przyjrzeć, więc odsyłam Was do fotografii przedstawiających (mam nadzieję) znane wam miejsca (linki poniżej). Jeśli macie w domu jakieś foldery turystyczne, albumy, książki zawierające informacje o miejscowościach ,w których mieszkacie to w tym tygodnie przydadzą się Wam.
• Rozpoznawanie i nazywanie miejsc na fotografiach.
https://www.polskieszlaki.pl/rytwiany.html
https://www.polskaniezwykla.pl/web/place/search,1,-1,-1,805755,-1,-1,-1.html
Następnie prowadzimy swobodne rozmowy na temat miejsc, w których dzieci mieszkają, adresów zamieszkania i adresu przedszkola.(Rytwiany, ulica Szkolna 9/1). Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają. Śpiewają je na wymyślone przez siebie melodie.
• Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców (według Krzysztofa Sąsiadka).
Dzieci:
Ja dziesięć palców mam, pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,
na pianinie gram. naśladują grę na pianinie,
Ja dwie ręce mam, pokazują dłonie,
na bębenku gram. uderzają na przemian dłońmi o uda,
Ja dziesięć palców mam pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,
i na trąbce gram. naśladują granie na trąbce,
Ja dwie ręce mam pokazują dłonie,
i zaklaszczę wam. klaszczą.
• Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
Słowa piosenki:
1. Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
• Rozmowa na temat piosenki.
Pytamy:
− O jakim miejscu jest piosenka?
− Jakie ono jest?
− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
• Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego
1. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
• Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy. Dzieci wypowiadają rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez nie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewają na własną melodię.
• Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
• Rozmowa na temat wiersza.
Pytamy:
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
• Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Można przygotować napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
Dzieci podają określenia, samodzielnie lub z naszą pomocą i układają je, jeśli potrafią. Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu, dużo zwierząt, przyroda ,,na wyciągnięcie ręki”…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób, dużo sklepów… (duże miasto).
• Zabawa ruchowa Spacer krętą uliczką.
Apaszka do zawiązania oczu. Zawiązujemy dziecku oczy, a my jesteśmy przewodnikiem, którego zadaniem jest przeprowadzenie dziecka do końca uliczki, utworzonej np. z szalików, apaszek, ręczników…używając określeń kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo.
2. Spacer po swojej miejscowości. (Z uwagi na obecną sytuację, decyzję o wykonaniu tego zadania pozostawiam w gestii rodziców)
Zadaniem dzieci na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
• Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.
Dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).
• Zabawy konstrukcyjne.
Klocki. Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, wykorzystując następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dzieci zachęcają do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów do zainteresowania się danym budynkiem.
• Zabawa Rodzinna zabawa – rozwijająca koncentrację uwagi.
Nagrania piosenki Najpiękniejsze miejsce świata, kartoniki z narysowanymi serduszkami od 1 do 4.
W rytmie nagrania piosenki dzieci swobodnie maszerują w określonym kierunku. Podczas przerwy w muzyce unosimy wybrany przez siebie piktogram. Dzieci wykonują odpowiednie, wcześniej ustalone dla niego ruchy.
Dzieci:
kartonik z jednym serduszkiem miarowo klaszczą,
kartonik z dwoma serduszkami naprzemiennie: klaszczą, tupią,
kartonik z trzema serduszkami naprzemiennie: klaszczą, tupią, wykonują obrót wokół siebie,
kartonik z czterema serduszkami naprzemiennie: klaszczą, tupią, wykonują obrót wokół siebie, kłaniają się.
Życzę Wam miłego popołudnia. Do zobaczenia jutro.
Bożena Lachowska
Comments are closed.