Witam Starszaki

Termin: 05.06. 2020 (piątek), czerwiec, tydzień 2

Temat tygodnia: Wakacyjne podróże

Dzień 3: Lato na wakacjach

Karta pracy, cz. 4, s. 62.

Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc

• Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje.

Litery, małe kartki, duży karton, wyraz wakacje. R. umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dzieci podają skojarzenia i rysują je na małych kartkach lub układają odpowiednie wyrazy. Następnie R. umieszcza je wokół wyrazu wakacje, tworząc mapę skojarzeń

• Masażyk Malujemy lato.

Dzieci zajmują miejsca przed R, który recytuje wiersz Bożeny Formy i palcami  dłoni obrazuje go na plecach dziecka.

Świeci słońce / wykonujemy rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,

pada deszcz / dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,

kapu, kap, kapu, kap / zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,

A my z latem wyruszamy / energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej, zwiedzić świat, zwiedzić świat / poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach, Policzymy drzewa w lesie / dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,

i kwiaty na łące / rysują kontury kwiatów,

powitamy tańcem księżyc / masują plecy rozwartymi dłońmi,

i kochane słońce / wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,

Pobiegniemy wąską dróżką / stukają, na przemian, opuszkami palców,

górskimi szlakami / rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,

do kąpieli w słonym morzu / całą dłonią rysują fale

wszystkich zapraszamy / delikatnie szczypią.

• Zabawa Z jakim miejscem się kojarzą?

Obrazki kojarzące się z lasem, morzem, górami, łąką, wsią.

Dzieci oglądają obrazki, mówią, co one przedstawiają, z jakim miejscem im się kojarzą,

1.http://www.polskiekrajobrazy.pl/images/stories/big/8226DSC.JPG

2.https://www.polska.travel/images/pl-PL/gdzie-wypoczywac/w-gorach/bieszczady_jesien_540.jpg

3.http://www.polskiekrajobrazy.pl/images/stories/big/6214P_f.jpg

4.http://blog.wkrainiealicji.pl/wp-content/uploads/2016/10/grzyb-wrzos-trawa-prawdziwek-jesien.jpeg

5.https://lh4.googleusercontent.com/-COsoBW_ukEU/U4t8YRJs8KI/AAAAAAAAFx4/NGyS9RuVc-4/w731-h548-no/DSC01912.JPG

• Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji.

Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi

Karta pracy, cz. 4, s. 62–63 (fragment).

Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.

Wskazywanie morza, gór na mapie Polski.

Mapa fizyczna Polski.

https://mapy.net.pl/userdata/gfx/a89935d56c1151791a02c7f8d66cbce5.jpg

Dzieci, samodzielnie lub z pomocą, wskazują na mapie morze Bałtyk, góry Tatry, jeziora…

Wykonanie pracy Wakacyjny pociąg.

• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.

Napis Wakacyjny pociąg, kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

• Wycinanie kół i prostokąta.

• Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.

• Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.

• Wykonanie prac przez dzieci( Jeśli chcecie, żeby wasz pociąg miał więcej niż jeden wagonik, musicie przygotować sobie więcej widokówek. Zamiast widokówek mogą być zdjęcia różnych krajobrazów, ciekawych miejsc z czasopism )

• Porządkowanie miejsc pracy.

• Łączenie wszystkich wagonów z lokomotywą, do której są przyłączone wagony ( którą też musicie narysować i wyciąć sami).

• Umieszczenie nad pociągiem napisu Wakacyjny pociąg.

Zabawy na świeżym powietrzu

• Zabawa ruchowo-naśladowcza Skaczemy na skakance.

Dzieci naśladują skoki na skakance zgodnie ze wskazaniem np.: rowerkiem (z nogi na nogę), żabką (na obu nogach jednocześnie), nóżką (na jednej i na drugiej nodze), krzyżakiem (ze skrzyżowanymi nogami).

Karta pracy, cz. 4, s. 63.

Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).

Doświadczenie i obserwacja – Czy powietrze jest czyste?

• Ćwiczenia oddechowe.

Kawałki bibułki. Dzieci dmuchają na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno. Wyjaśnienie, że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.

Zabawy powietrzem.

Waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik.

• Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.

• Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.

Uwaga: jeśli dokładnie zapoznaliście się z tematem o wadze szalkowej,to być może zorientowaliście się, że można ją w bardzo prosty sposób zrobić samemu, tym bardziej, że nie będziemy określać wagi baloników tylko porównywać, który balon jest cięższy- ten napełniony powietrzem czy ten pusty 😉

• Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.

• Próby wyciągnięcia wniosków.

Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się palić.

• Sprawdzanie czystości powietrza na podwórku i przy ruchliwej ulicy (podczas zabaw na świeżym powietrzu).

Waciki kosmetyczne. Dzieci biorą waciki, wycierają nimi listki nisko rosnących drzew i krzewów na podwórku i przy ruchliwej ulicy. Porównują stopień zabrudzenia wacików.

• Wyciągnięcie wniosków po obejrzeniu wacików.

Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.

Życzę Wam słonecznego, ciepłego i miłego weekendu z dala od zanieczyszczeń. Do zobaczenia w poniedziałek 🙂

Przejdź do treści