Termin: 05.06. 2020 (piątek), czerwiec, tydzień 2
Temat tygodnia: Wakacyjne podróże
Dzień 3: Lato na wakacjach
• Karta pracy, cz. 4, s. 62.
Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc
• Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu wakacje.
Litery, małe kartki, duży karton, wyraz wakacje. R. umieszcza na środku dużego kartonu wyraz wakacje. Dzieci podają skojarzenia i rysują je na małych kartkach lub układają odpowiednie wyrazy. Następnie R. umieszcza je wokół wyrazu wakacje, tworząc mapę skojarzeń
• Masażyk Malujemy lato.
Dzieci zajmują miejsca przed R, który recytuje wiersz Bożeny Formy i palcami dłoni obrazuje go na plecach dziecka.
Świeci słońce / wykonujemy rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,
pada deszcz / dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,
kapu, kap, kapu, kap / zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,
A my z latem wyruszamy / energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej, zwiedzić świat, zwiedzić świat / poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach, Policzymy drzewa w lesie / dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,
i kwiaty na łące / rysują kontury kwiatów,
powitamy tańcem księżyc / masują plecy rozwartymi dłońmi,
i kochane słońce / wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,
Pobiegniemy wąską dróżką / stukają, na przemian, opuszkami palców,
górskimi szlakami / rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,
do kąpieli w słonym morzu / całą dłonią rysują fale
wszystkich zapraszamy / delikatnie szczypią.
• Zabawa Z jakim miejscem się kojarzą?
Obrazki kojarzące się z lasem, morzem, górami, łąką, wsią.
Dzieci oglądają obrazki, mówią, co one przedstawiają, z jakim miejscem im się kojarzą,
1.http://www.polskiekrajobrazy.pl/images/stories/big/8226DSC.JPG
2.https://www.polska.travel/images/pl-PL/gdzie-wypoczywac/w-gorach/bieszczady_jesien_540.jpg
3.http://www.polskiekrajobrazy.pl/images/stories/big/6214P_f.jpg
4.http://blog.wkrainiealicji.pl/wp-content/uploads/2016/10/grzyb-wrzos-trawa-prawdziwek-jesien.jpeg
• Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji.
Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi
• Karta pracy, cz. 4, s. 62–63 (fragment).
Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.
• Wskazywanie morza, gór na mapie Polski.
Mapa fizyczna Polski.
https://mapy.net.pl/userdata/gfx/a89935d56c1151791a02c7f8d66cbce5.jpg
Dzieci, samodzielnie lub z pomocą, wskazują na mapie morze Bałtyk, góry Tatry, jeziora…
• Wykonanie pracy Wakacyjny pociąg.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.
Napis Wakacyjny pociąg, kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
• Wycinanie kół i prostokąta.
• Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
• Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.
• Wykonanie prac przez dzieci( Jeśli chcecie, żeby wasz pociąg miał więcej niż jeden wagonik, musicie przygotować sobie więcej widokówek. Zamiast widokówek mogą być zdjęcia różnych krajobrazów, ciekawych miejsc z czasopism )
• Porządkowanie miejsc pracy.
• Łączenie wszystkich wagonów z lokomotywą, do której są przyłączone wagony ( którą też musicie narysować i wyciąć sami).
• Umieszczenie nad pociągiem napisu Wakacyjny pociąg.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawa ruchowo-naśladowcza Skaczemy na skakance.
Dzieci naśladują skoki na skakance zgodnie ze wskazaniem np.: rowerkiem (z nogi na nogę), żabką (na obu nogach jednocześnie), nóżką (na jednej i na drugiej nodze), krzyżakiem (ze skrzyżowanymi nogami).
• Karta pracy, cz. 4, s. 63.
Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).
• Doświadczenie i obserwacja – Czy powietrze jest czyste?
• Ćwiczenia oddechowe.
Kawałki bibułki. Dzieci dmuchają na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno. Wyjaśnienie, że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.
• Zabawy powietrzem.
Waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik.
• Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.
• Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.
Uwaga: jeśli dokładnie zapoznaliście się z tematem o wadze szalkowej,to być może zorientowaliście się, że można ją w bardzo prosty sposób zrobić samemu, tym bardziej, że nie będziemy określać wagi baloników tylko porównywać, który balon jest cięższy- ten napełniony powietrzem czy ten pusty ;)
• Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.
• Próby wyciągnięcia wniosków.
Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się palić.
• Sprawdzanie czystości powietrza na podwórku i przy ruchliwej ulicy (podczas zabaw na świeżym powietrzu).
Waciki kosmetyczne. Dzieci biorą waciki, wycierają nimi listki nisko rosnących drzew i krzewów na podwórku i przy ruchliwej ulicy. Porównują stopień zabrudzenia wacików.
• Wyciągnięcie wniosków po obejrzeniu wacików.
Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.
Życzę Wam słonecznego, ciepłego i miłego weekendu z dala od zanieczyszczeń. Do zobaczenia w poniedziałek :)
Comments are closed.