Oto materiały do pracy w domu
Termin: 23.04.2020 (czwartek) tydzień 4
Dzień 4; Zakładamy hodowle roślin
Dzisiaj Moi Drodzy będziemy zakładać hodowlę roślin. Ada i jej brat założyli hodowlę hiacynta, ale Wy możecie założyć hodowlę dowolnej roślinki. Jeśli żadnych nie macie, bo rodzice już zasiali lub zasadzili, upatrzcie sobie jakąś, oczywiście za zgodą rodziców i otoczcie ją szczególną uwagą i opieką. Zapytajcie rodziców jak pielęgnować waszą roślinkę. Ja mogę wam tylko podpowiedzieć, że na pewno trzeba będzie ją podlewać,wyrywać chwasty, odżywiać, być może Wasza roślinka będzie potrzebowała podpórki…Ale to nie koniec zadania, bo chciałaby, żebyście obserwowali jak roślinka się rozwija, jak rośnie, więc jest to zadanie właściwie na całą wiosnę i lato:)
• Karta pracy, cz. 4, s. 18.
Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling.
• Słuchanie wiersza Bożeny Formy Dbaj o przyrodę
Kochamy naszą planetę,
przecież na niej mieszkamy,
chcemy, by była piękna,
dlatego o nią dbamy.
Nie zaśmiecamy lasów,
w nich żyją zwierzęta,
to nasi przyjaciele,
każdy z nas o tym pamięta.
Chcemy mieć czystą wodę
w jeziorach i oceanach,
chcemy, by słońce świeciło,
na czystym niebie dla nas.
Krótka rozmowa na temat wiersza.
– Za co kochamy naszą planetę?
– Jak o nią dbamy?
1. Założenie hodowli hiacyntów.
• Karta pracy, cz. 4, s. 19.
Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie. Dzieci podają, jakie czynności należy wykonać:
− przygotować doniczkę z ziemią,
− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,
− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
− podlewać hiacynta co kilka dni.
Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.
• Założenie hodowli przez dzieci.
Cebulki hiacyntów (lub innych roślin) ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatki, doniczki.
• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie
2. Sprzątanie podwórka, działki lub kącika zabaw na podwórku lub w ogrodzie.
Łopatki, taczki, miotły, grabie, rękawice ochronne, worki.
• Rozmowa na temat czystości kącika zabaw na podwórku.
− Czy nasz kącik zabaw jest czysty?
− Czy wymaga posprzątania?
Proponujemy dzieciom posprzątanie kącika zabaw na podwórku z użyciem odpowiednich worków i narzędzi. .
• Przydzielenie zadań dzieciom.
• Zbieranie papierów i opakowań papierowych do worków z napisem papier (wspólne odczytanie). • Zbieranie na taczki opakowań szklanych (z zachowaniem szczególnej ostrożności) i opakowań plastikowych, umieszczanie ich w odpowiednich workach.
• Grabienie drobnych odpadów – patyków, liści, małych kamieni; wrzucanie łopatkami do kosza.
• Zamiatanie ścieżek, chodników.
• Wypowiedzi dzieci na temat wykonanej pracy, jej użyteczności dla bawiących się i innych domowników.
• Oczyszczenie narzędzi pracy; dokładne umycie rąk.
Wiosna to doskonały moment, żeby posadzić drzewka, krzewy ozdobne lub owocowe. Można też zaoferować swoją pomoc w upiększaniu najbliższego otoczenia. Rodzice pewnie będą wam ogromnie wdzięczni jeśli zaproponujecie swoją pomoc w sianiu lub sadzeniu warzywek lub kwiatów. :-)
Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.
Potrzebne będą: słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek.
Dzieci brudzą wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie, a my pokazujemy sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśniamy dzieciom, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreślamy konieczność oszczędzania wody.
Przecinamy dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki odwracamy szyjką do dołu, a następnie wypełniamy ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą nakładamy na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dzieci wlewają brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Patrzą, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).
• Burza mózgów – W jaki sposób można oszczędzać wodę?
• Rysowanie na temat: Jaki piękny jest świat!
Wyprawka, karty do wypchnięcia – ze zwierzętami, z owocami, warzywami, roślinami, kredki, kartka. Dzieci przedstawiają na rysunku piękno przyrody –
roślin, zwierząt, wykorzystując obrazki zwierząt i roślin. Potem omawiają swoje prace.
Oczywiście miło mi będzie, jeśli znów pochwalicie się jak pracujecie ;)
Pozdrawiam Was. Do zobaczenia jutro.
Bożena Lachowska
Comments are closed.