Witam Starszaki

Termin: 03.06.2020 (środa) czerwiec, tydzień 2

Temat tygodnia:Wakacyjne podróże

Dzień 1: Wakacje na Wybrzeżu

https://youtu.be/heNna0maQ0E

Karta pracy, cz. 4, s. 60.

Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

• Słuchanie piosenki Po łące biega lato słowa: Barbara Lewandowska muzyka: Krystyna Kwiatkowska .

https://youtu.be/MaKPsYlzQkY

Po łące biega lato
Uwija się jak bąk.
„Dzień dobry” mówi kwiatom
i pieści każdy pąk.

Ref.:
Kto chce się z latem spotkać,
Niech idzie z nami tam.
Rumianek i stokrotka
Pokażą drogę nam.

Pomaga lato pszczołom,
Na kwiatach też się zna.
Uśmiecha się wesoło
I w berka z wiatrem gra!

Ref.:
Kto chce się z latem spotkać…

Gdy lato jest zmęczone,
W szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,
Bo łąka mu się śni.

Ref.:
Kto chce się z latem spotkać…

Zadajemy dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.

O czym jest ta piosenka?

Jakie kwiaty wskażą drogę do lata?

Komu pomaga lato?

Z kim lato gra w berka?

Co robi lato, gdy jest zmęczone?

Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wakacyjne podróże.

Wykreślanka

Skreśl co drugą literę, pozostałe odczytane kolejno utworzą hasło:

WEARKZAUCGJOE

Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wakacyjne podróże.

Książka (s. 84–85).

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.

Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.

Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.

Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie.

Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.

A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada.

Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.

Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.

Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.

Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i…

Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.

Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.

To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus. Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.

Tu!

Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.

Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.

Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.

Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

Rozmowa na temat opowiadania.

Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

Co wskazywał palec Olka?

Co wskazywał palec taty?

Gdzie chciała pojechać mama?

Co wspominała cały czas Ada?

Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

Ćwiczenia z książką.

Książka (s. 84–85)

Dzieci czytają tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.

Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

Słuchanie nagrania odgłosu fal morskich uderzających o plażę (szumu morza).

https://youtu.be/_Y5KYwp8V9o

Pytamy:

Czego odgłosu słuchaliście?

Czy ten odgłos był przyjemny?

Pokażcie rękami, jak porusza się fala.

Prosimy dziecko o dokończenie zdania:

Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

Zabawa – opowieść ruchowa Na plaży (według Małgorzaty Markowskiej).

Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dzieci biegają w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznoszą ramiona do góry). Teraz opadają w dół. (Wyciągają ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dzieci siadają skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dzieci powoli podnoszą się do stania i kontynuują bieg ). Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leżą tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzą, przez przetoczenie, do leżenia przodem).

Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego.

Mapa Polski.

https://st.depositphotos.com/1287721/4091/v/950/depositphotos_40918559-stock-illustration-map-of-poland.jpg

Dzieci wskazują Morze Bałtyckie na mapie Polski.

Słuchają nazw miejscowości leżących nad Bałtykiem, odczytywanych przez 6-latki.

Odczytują nazwy miejscowości leżących na Wybrzeżu.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

Wypychanie z karty gotowych elementów.

Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.

Wykonanie prac przez dzieci.

Porządkowanie miejsc pracy.

Umieszczenie wykonanych prac w widocznym miejscu w swoim kąciku lub pokoju.

Karta pracy, cz. 4, s. 61.

Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie rysowania hulajnogi według wzoru.

Trening umysłu- odkrywamy kostki- gra edukacyjna

http://pisupisu.pl/3/trening-umyslu/odkrywamy-kostki/6/11

Pozdrawiam. Do zobaczenia jutro.

Przejdź do treści