Termin: 29.05.2020 (piątek), tydzień 1
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni
Dzień 3: Dziwni goście
• Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.
Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.
• Utrwalanie piosenki Dziwni goście .
https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ
• Śpiewanie wybranych fragmentów piosenki.
• Śpiewanie z różnym natężeniem głosu (głośno, cicho, szeptem).
• Rozmowa na temat indywidualności dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=3i5VwheHszY
W rozmowie podkreślamy, że nie można kogoś nie lubić za wygląd lub sposób zachowania, mówienia.
Uświadamiamy dzieciom, że
− Wszystkie dzieci lubią się bawić.
− Wszystkie dzieci chcą mieć koleżanki i kolegów.
− Wszystkie dzieci cieszą się, gdy jest im wesoło.
− Wszystkie dzieci płaczą, gdy jest im smutno.
https://www.youtube.com/watch?v=DL1Au8gOs9M urodziny Maćka czyli krótka historia o tolerancji
• Rozmowa na temat tolerancji i akceptacji osób niepełnosprawnych.
− Co oznacza słowo tolerancja? (akceptowanie inności innej osoby, przyjmowanie jej taką, jaka jest)
− Co oznacza słowo akceptacja? (uznanie czegoś, aprobatę, potwierdzenie czegoś, pogodzenie się z tym, czego nie można zmienić, uznanie czyichś cech)
− Czy wszyscy muszą być tacy sami?
• Wypowiedzi dzieci na temat ich odczuć, gdy inni nie chcą się z nimi bawić, wyśmiewają się z nich, dokuczają im itd.
• Karta pracy, cz. 4, s. 54.
Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Kolorowanie ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia (swoich imion) i nazwiska (lub z pomocą R.).
• Ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Dni tygodnia.
Jakie nazwy dni tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?
Jeśli ktoś lubi takie zadania,
niech się zabiera do wyliczania.
Powietrza dużo buzią nabiera
i na wydechu niech dni wymienia:
− poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*
Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie.
− Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają – na jednym wydechu – nazwy dni tygodnia.
• Ćwiczenia ruchowe – naśladowanie chodzenia po różnym podłożu i w różnych warunkach.
Dzieci naśladują chodzenie, Np.
− po piasku,
− po kamieniach,
− gdy wieje mocny wiatr,
− przez rwący strumyk,
− po głębokim śniegu…
• Oglądanie filmu, próby nazwania rodzaju niepełnosprawności.
https://www.youtube.com/watch?v=WpJ2hrmn7qM
https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw
Rozmowa na temat filmów.
− Dlaczego osoba porusza się z białą laską lub prowadzi ją pies? (jest niewidoma i prowadzi ją pies przewodnik)
− Dzięki czemu osoby niewidome mogą nauczyć się czytać? (dzięki alfabetowi Braille’a
– piśmie punktowym dla niewidomych)
− Co pomaga poruszać się osobie niewidomej? (pies przewodnik, biała laska)
• Wyjaśnienie określenia niepełnosprawność.
Osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie – częściowo lub całkowicie – zapewnić sobie możliwości normalnego życia, indywidualnego i społecznego, na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej.
• Oglądanie filmu Integracja- osoby z niepełnosprawnością ruchową.
https://www.youtube.com/watch?v=90YGkSe-Cro
Krótka rozmowa na temat filmu.
− Co dla osoby poruszającej się na wózku jest przeszkodą niemożliwą do pokonania? (schody)
− W jaki sposób oznaczone są miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.( niebieska koperta namalowana na kostce i wózek inwalidzki na niebieskim tle na znaku obok koperty)
• Wykonanie pracy Pożegnalny obrazek dla przyjaciela.
• Wypowiedzi dzieci na temat: Kogo nazywamy przyjacielem?
Kartonowe serce, mazak.
Dzieci podają cechy przyjaciela, które R. zapisuje na kartonowym sercu. Np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, bawi się z nami, broni nas, czujemy się przy nim bezpiecznie…
• Bezgłośne wymawianie imion swoich przyjaciół. Dzieci, wymawiają imiona swoich przyjaciół, nie wydając głosu, a poruszając tylko wargami.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania prac (według Igora Buszkowskiego).
Dla dziecka: podstawa pudełka po czekoladkach, brystol, szary papier, kolorowy papier, nożyczki, klej. Ramą obrazka jest podstawa pudełka po czekoladkach. W jej wnętrzu dzieci tworzą dowolną kompozycję, np. góry, jezioro, las, łąkę, miasto… Aby kompozycja była wypukła, część papierów potrzebnych do wykonania pracy dzieci mogą pognieść
• Wykonanie prac przez dzieci.
• Zrobienie zdjęć prac i wysłanie ich do mnie, sms-em lub na WhatsApp( oczywiście dla chętnych, ale będzie mi bardzo miło)
• Porządkowanie miejsc pracy.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Karta pracy, cz. 4, s. 58.
Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez R. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.
Pozdrawiam Was. Do zobaczenia w poniedziałek.
Comments are closed.