Termin: 28.05.2020 ( czwartek) tydzień 1
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni
Dzień 2: Co jest cięższe, a co lżejsze
• Utrwalanie refrenu piosenki Dziwni goście, nauka zwrotek
https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ
• Zabawa Wyrażamy emocje – rozwijająca zdolność koncentracji podczas działania oraz koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
Nagranie piosenki Dziwni goście, obrazki przedstawiające buźki( mogą być narysowane) wyrażające różne emocje,( radość, złość, strach, smutek)
Przed dzieckiem są ułożone obrazki. W rytmie nagrania piosenki dzieci maszerują w określonym kierunku. Na przerwę w nagraniu dzieci zatrzymują się, a R. czyta tekst Bożeny Formy:
Kiedy na niebie słoneczko świeci,
cieszą się bardzo dorośli i dzieci.
Dzieci powtarzają tekst śmiejąc się, podskakując, klaszcząc. Na zakończenie dziecko wskazuje prawidłowy obrazek, starając się zaprezentować widoczny na obrazku wyraz twarzy.
Zabawę powtarzamy, przedstawiając dzieciom kolejne wierszyki.
Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury,
deszcz pada i każdy ma humor ponury.
Dzieci poruszają się, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę; powtarzają tekst znudzonym głosem.
Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,
jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.
Dzieci grożą palcem, recytując tekst oburzonym tonem.
Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,
wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.
Dzieci robią przerażoną minę i recytują tekst szeptem.
Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,
łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.
Dzieci powtarzają tekst płaczącym głosem..
•Modelowanie struktury dźwiękowej nazw obrazków.
Wybierzcie z wyprawki 4 dowolne obrazki: najpierw ułóżcie tyle czerwonych i niebieskich kartoników ile ich nazwy zawierają głosek, a następnie zastąpcie kolorowe kartoniki literkami , również z wyprawki( koperta). Przypominam, że do oznaczania samogłosek używamy kartoników czerwonych, a do oznaczania spółgłosek używamy kartoników niebieskich.
• Zabawa w czytanie sylab z wykorzystaniem kubeczków styropianowych( propozycja dla chętnych)
https://www.youtube.com/watch?v=YX-0kiMFs3c&feature=youtu.be
Zajęcia 1. Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
• Zapoznanie z wagą szalkową.
Dzieci oglądają wagę na ilustracji.
https://www.nomiland.sk/images/catalog-fullsize/pl/43/96/waga-szalkowa.jpg
lub taka
https://ksiegarnia-edukacyjna.pl/pol_pl_Waga-szalkowa-MAC-8008_2.png
Jak działa?
• Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.
Klocki: drewniane, sześcienne, miś.
Ponieważ nie macie pewnie wagi więc po prostu spróbujcie zgadywać co jest cięższe, a co lżejsze. W ten sposób będziemy porównywać wagę (masę) misia i klocków.
• Pierwsza sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
Jak myślicie:
− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście? (Miś, bo szalka z nim jest niżej)
− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście? (Klocki, bo szalka z nimi jest wyżej)
• Druga sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
− Co jest cięższe? Co jest lżejsze? ( Klocki i miś ważą tyle samo)
− Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś?(bo żadna z szalek nie jest ani wyżej, ani niżej) (Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
• Trzecia sytuacja. Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście? (Teraz cięższe są klocki, bo szalka z nimi jest niżej)
− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście? ( Miś, bo jest wyżej)
• Karta pracy, cz. 4, s. 55.
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
• Zabawa ruchowa Waga.
Tworzymy z dzieckiem parę, stajemy naprzeciwko siebie. Podajemy sobie ręce i naprzemiennie wykonujemy przysiady.
• Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 19.
Szarfy (Mogą być apaszki lub cienkie szaliki)
• Marsz po obwodzie koła, dłonie oparte na biodrach – kciuk znajduje się z przodu, a pozostałe palce – z tyłu. (Należy zwrócić uwagę na wyprostowane plecy, wciągnięty brzuch, wysokie podnoszenie kolan).
• Swobodny bieg po sali, na hasło: Wichura – podbieganie przez dzieci do ściany i przyleganie do niej plecami, ramiona ułożone w skrzydełka, brzuch wciągnięty.
• Marsz po sali, szarfa leży na głowie, złożona na pół, odliczenie sześciu kroków, wspięcie na palce, uniesienie ramion w górę, wdech nosem, opuszczenie ramion, wydech ustami.
• Leżenie na brzuchu, ramiona wyprostowane (są przedłużeniem tułowia), na sygnał podniesienie głowy i rąk z szarfą nisko nad podłogą, wytrzymanie około 5 sekund, opuszczenie głowy i rąk.
• Siad prosty, podparty z tyłu, rozłożona szarfa leży na podłodze – zwijanie szarfy jedną nogą, zgiętą w kolanie, przesuwając ją palcami stopy. Potem – zmiana nóg.
• Pozycja stojąca, trzymanie szarfy za plecami jedną ręką, podniesioną do góry – łapanie szarfy od dołu drugą ręką, opuszczoną, zgiętą w łokciu, przeciąganie szarfy rękami, naśladowanie wycierania się ręcznikiem. Potem – zmiana rąk.
• Ćwiczenia w parach: siad prosty w rozkroku naprzeciw siebie, oparcie stóp o stopy partnera, trzymanie dwóch szarf wyciągniętymi do przodu rękami (jak do przeciągania liny), naprzemienne pociąganie za szarfy przez ćwiczących, odchylanie się i pochylanie partnera.
• Siad klęczny, trzymanie dłońmi szarfy za końce, oparcie dłoni o podłogę blisko kolan, odsunięcie szarfy jak najdalej (zwrócenie uwagi, aby pośladki pozostawały oparte na piętach), głowa pochylona, znajduje się pomiędzy ramionami – kwiat się rozwija. Powolne przesuwanie szarfy do kolan, uniesienie ramion z szarfą do góry, pogłębienie odchylenia – kwiat jest rozwinięty.
• Marsz po obwodzie koła, ramiona z szarfą unosimy do góry jednocześnie wciągamy powietrze nosem, po czym opuszczamy powoli ręce z jednoczesnym wypuszczeniem powietrza ustami. Powtarzamy kilka razy zwalniając tempo marszu. Odkładamy szarfy.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za R. – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy miesięcy znamy?
Komu nie sprawi trudu zadanie,
niech rozpoczyna ich wyliczanie.
Powietrza dużo buzia nabiera
i na wydechu nazwy wymienia:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. *
Jeśli za trudne było zadanie,
ćwicz dalej z nami to wyliczanie: − styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.
• Sprawdź się.
https://www.matzoo.pl/zerowka/miesiace_48_342
Mam nadzieję, że już zapamiętaliście nazwy wszystkich miesięcy, a skoro tak to pora na odpoczynek. Pozdrawiam Was. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.