Oto materiały do pracy w domu
Termin: 17.04.2020 (piątek), tydzień 3
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Dzień 4: Makieta wiejskiego podwórka
Z czym kojarzą się wam nazwy zwierząt (z wierszy, z bajek, opowiadań). Np.
kaczka – dziwaczka
kaczątko – brzydkie
koza (kozucha) – kłamczucha
kot – Filemon
kurka – Czubatka
• Ćwiczenia klasyfikacyjne – Gdzie mieszkają zwierzęta?
Obrazki domów zwierząt, w których mieszkają zwierzęta.(Karty pracy cz.4,s.4-5). Dzieci nazywają zwierzę, które w nich mieszkają.
stajnia – koń;
obora – krowa;
kurnik – kura, kogut;
buda – pies;
gołębnik – gołąb).
1. Po co hodujemy zwierzęta – ćwiczenia i zabawy.
Zanim zaczniecie tą zabawę, proponuję obejrzenie filmu dla przedszkolaków Po co hodujemy zwierzęta
• Zabawa Co nam dają zwierzęta?
Potrzebne będą obrazki:
kury, owcy, krowy, pszczół, gęsi. Układamy na dywanie obrazki zwierząt. Dzieci nazywają przedstawione na nich zwierzęta i zastanawiają się,( na podstawie filmiku lub własnych doświadczeń) co one dają człowiekowi. Wymieniamy głośno nazwy: jajka, miód, mleko, jogurt, ser, wełna, pióra, poduszka. Dzieci zastanawiają się od których zwierząt te produkty pochodzą.
• Zabawa Smakujemy i dotykamy.
Produkty pochodzące od zwierząt, apaszka.
Pokazujemy dzieciom produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra ( w zależności od tego czym dysponujemy). Następnie zasłaniamy oczy i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dzieci podają nazwy produktów, a po odsłonięciu oczu nazywają zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i wskazują je na obrazkach (ćwiczenie poprzednie).
• Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
Podajemy nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dzieci mówią, do zrobienia czego można go wykorzystać. Np.
jajka – ciasto, kanapki, sałatka…
mleko – ser, budyń, jogurt…
pióra – poduszka, pierzyna…
wełna – szalik, sweter, czapka…
2. Wspólne wykonanie makiety wiejskiego podwórka.( dla chętnych)
• Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
• Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
• Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
Dorośli przygotowują prostokątny kawałek styropianu (0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
• Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
• Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
• Wykonanie pracy.
• Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
• Porządkowanie miejsc pracy.
• Ćwiczenia klasyfikacyjne – Co jedzą zwierzęta?
Dorosły wymienia nazwę pokarmu, a dziecko podaje nazwę zwierzęcia, do którego ten pokarm pasuje. Np.
ziarna zbóż – kura, koń, kaczka, gęś;
marchew, kapusta – królik;
mleko, ryby – kot;
trawa, siano – krowa, owca, koza, koń;
kości, mięso – pies. Itd.
Wiosna to pora roku, w której rolnicy wykonują w swoich gospodarstwach i na polach wiele różnych czynności, dzięki którym ludzie i zwierzęta przez nich hodowane zimą mają co jeść.
– Karta pracy cz.4, s.10
Oglądanie i opowiadanie, co przedstawiają zdjęcia, jakie prace?. Następnie rysowanie w każdym kolejnym polu łopat , o jedną więcej niż jest w polu poprzednim.
–Karta pracy cz 4, s. 11.
Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach, nazywanie ich, a następnie łączenie ( samodzielnie lub z pomocą) z odpowiednim wyrazem. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż jest w polu poprzednim.
Na koniec zamieściłam wiersze mówiące o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Posłuchajcie ich i do zobaczenia w poniedziałek. Pamiętajcie, żeby poćwiczyć czytanie ( Nowe przygody Ola i Ady. Litery i liczby cz.2, s.65.) Pozdrawiam Was.
Bożena Lachowska
Na wiejskim podwórku
Stanisław Kraszewski
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko
znalazło mamę każde dzieciątko
KOGUT
Kogut panem jest podwórka.
Powie Wam to każda kurka.
I przez całe swoje życie
wstaje zawsze już o świcie,
by zwierzęta i ludzi
swoim pianiem obudzić.
Na głowie ma grzebień czerwony,
zawsze broni kury – żony.
Wtedy pieje kukurykuuuu!
Zmiataj rozbójniku!
KURA
Kurki w nocy śpią na grzędzie,
w dzień zaś skubią trawkę wszędzie
i ostrymi pazurkami
grzebią w ziemi za ziarnami.
Kiedy jajko zniesie kurka,
głośno gdacze złotopiórka.
A gdy wysiaduje jajka,
mówię szczerze, to nie bajka,
trzymaj od niej się z daleka.
Może wtedy podzióbać człowieka.
Gdy wyklują się kurczątka,
małe, żółte niebożątka,
mama kura nie odpuszcza
i z oczu swych dzieci nie spuszcza.
Biedna jest ta nasza kurka,
nigdy nie może opuścić podwórka.
Nikt nie pyta o jej wolę,
żywot swój często kończy w rosole.
BARAN
Dzisiaj od samego rana
słychać wokół bek barana,
co na głowie dla przestrogi
nosi zakręcone rogi.
Nie pytając się nikogo
wstał o świcie lewą nogą,
czmychnął ze swojej obórki
i z impetem goni kurki.
Kochany Panie Baranie!
Niech Pan natychmiast przestanie.
Bo te kurki pewność mam
nie zniosą więcej jajek nam.
ŚWINKA
Każda świnka lubi błoto
w błocie kapie się z ochotą
i gdy biegnie na śniadanie
zabrudzone ma „ubranie”.
Choć nie wzbudza to zachwytu,
ona nie traci apetytu.
Droga świnko, tak nieładnie,
błoto Ci w korytko wpadnie.
A to skończy się z pewnością
brzuszka twego niestrawnością.
Nim przystąpisz do jedzenia,
o tym już wspomniano nieraz,
czyste ręce miej, ubranie,
wtedy nic Ci się nie stanie.
KOZA
Kto hoduje kózek parkę,
może schować już kosiarkę,
bo te kozy, to wszyscy wiedzą
całą trawę z podwórka zjedzą.
Nie pogardzą i listkami
oraz z drzewa gałązkami.
Koza wciąż buzią swa porusza,
wilczy głód ją do tego zmusza.
Jest ceniona przez człowieka
ze względu na dużą wartość jej mleka.
GĘŚ
Tam, gdzie ścieżka biegnie wąska,
stała sobie pewna gąska,
która znana jest wśród gości
z braku swojej gościnności.
Czasem bywa agresywna,
choć to rzecz jest trochę dziwna,
czemu psa, co podwórka pilnuje,
ciągle dziobem podszczypuje?
Głośno syczy, skrzydłami bije,
do przodu wyciąga swą długą szyją.
To wiadomo od stuleci,
przez to boja się jej dzieci.
Jest ptakiem, co jak mało który,
musi się wreszcie nauczyć kultury.
Comments are closed.