Termin: 19.05.2020 (wtorek), tydzień 3
Temat tygodnia: Łąka w maju
Dzień 5: Pierwsza kartka zielnika
• Kończenie rymowanek o łące.
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
Piegowata dama.
Po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka… (biedronka)
Czy to fruwające kwiaty?
Jest ich tyle!
Nie, to… (motyle)
Lata, lata koło nosa.
Uwaga! To groźna… (osa)
Lata, lata obok czoła.
To miodna… (pszczoła)
• Ćwiczenia w czytaniu – uzupełnianie literami okienek w wyrazach.
https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/72/literowanie-na-ekranie
• Założenie pierwszej karty zielnika.
• Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw (karty pracy cz.4, s.37).
Opowiadamy o zastosowaniu roślin zielnych np. do produkcji syropów, kremów, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, tabletki rapacholin, krem rumiankowy…( karty pracy cz.4, s.43)
• Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.
Biały rumianek.
Na drugiej
– mały bukiet sasanek.
Na trzeciej
– liście dębu i babki.
Na czwartej
– fiołki, konwalie, bratki.
• Rozmowa na temat wiersza.
Pytamy:
− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach zielnika?
− Dlaczego był tam rysunek sasanek, a nie zasuszona roslinka? ( nie można ich zrywać, bo są pod ochroną)
− Dlaczego zakładamy zielnik?
• Wykonanie pierwszej strony własnego zielnika.
Potrzebne będą rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (najlepiej kolorowe ale jeśli nie macie mogą być białe).
A jak wygląda zielnik?
https://www.youtube.com/watch?v=R4G6_MqwKmQ
Takie zielniki będziecie robić, jak będziecie starsi, a na razie zróbcie taki…
http://inspekty.pl/wp-content/uploads/2017/11/7.jpg
lub taki…
http://1.bp.blogspot.com/-S_Bdm6Qho0E/VCWLFv6CfdI/AAAAAAAAh-M/wvGKJ-xNIHM/s1600/Obraz%2B080.jpg
Dzieci wykonują następujące czynności:
• Układają roślinę na kartce.
• Przyklejają ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.
Zachęcam, żebyście wykonali dalsze strony zielnika).
2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 18
Nagranie muzyki np. piosenki Wiosna na łące,
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
Dla dziecka: paski kolorowej bibuły lub wstążeczki.
• Zgodnie z muzyką – dzieci poruszają się po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu dzieci odbierają od rodziców złożone paski bibuły.
• Tańczące bibułki – przy nagraniu muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
• Po kole – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
• Powitania bibułką – dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
• Jak najwyżej – wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą.
• Sprytne palce – chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.
• Rysujemy ósemkę – dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
• Lustro – zapraszamy do zabawy rodzica, jedna osoba z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je, potem następuje zmiana.
• Wiatr i wiaterek – dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
• Latające owady – zgniatają bibułkę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec wrzucają kulkę do wcześniej przygotowanej obręczy, lub jakiegoś pudełka np. na klocki…
• Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu melodii. Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawa relaksacyjna Złota żaba.
Chciałabym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Usiądźcie wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujecie wasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuśćcie barki. Zamknijcie oczy.
Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej pośrodku stawu… Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstrujemy ten dźwięk), możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziecie mogli szepnąć mi na ucho, ile much złapaliście. .
• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 76.
Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.
• Zagadkowa łąka.
https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg
• Układanie sylwet owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych, które macie w jednej z kopert lub w wyprawkach. Po skończeniu zadania, nazwijcie swoje owady oraz figury, których użyliście w tych układankach.
Mam nadzieją, że podobały się Wam zamieszczone ćwiczenia i że dzięki nim zapamiętaliście dużo informacji na temat roślin i zwierząt żyjących na łące. Dziękuję za zdjęcia z Waszymi pracami oraz filmy z piosenką Wiosna na łące ( proszę o więcej:))).
Pozdrawiam Was gorąco. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.