Witam Starszaki

Termin: 19.05.2020 (wtorek), tydzień 3

Temat tygodnia: Łąka w maju

Dzień 5: Pierwsza kartka zielnika

• Kończenie rymowanek o łące.

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata dama.

Po łące chodzi od rana.

Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty?

Jest ich tyle!

Nie, to… (motyle)

Lata, lata koło nosa.

Uwaga! To groźna… (osa)

Lata, lata obok czoła.

To miodna… (pszczoła)

Ćwiczenia w czytaniu – uzupełnianie literami okienek w wyrazach.

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/72/literowanie-na-ekranie

Założenie pierwszej karty zielnika.

• Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw (karty pracy cz.4, s.37).

Opowiadamy o zastosowaniu roślin zielnych np. do produkcji syropów, kremów, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, tabletki rapacholin, krem rumiankowy…( karty pracy cz.4, s.43)

Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.

Biały rumianek.

Na drugiej

– mały bukiet sasanek.

Na trzeciej

– liście dębu i babki.

Na czwartej

– fiołki, konwalie, bratki.

• Rozmowa na temat wiersza.

Pytamy:

− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach zielnika?

− Dlaczego był tam rysunek sasanek, a nie zasuszona roslinka? ( nie można ich zrywać, bo są pod ochroną)

− Dlaczego zakładamy zielnik?

• Wykonanie pierwszej strony własnego zielnika.

Potrzebne będą rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (najlepiej kolorowe ale jeśli nie macie mogą być białe).

A jak wygląda zielnik?

https://www.youtube.com/watch?v=R4G6_MqwKmQ

Takie zielniki będziecie robić, jak będziecie starsi, a na razie zróbcie taki…

http://inspekty.pl/wp-content/uploads/2017/11/7.jpg

lub taki…

http://1.bp.blogspot.com/-S_Bdm6Qho0E/VCWLFv6CfdI/AAAAAAAAh-M/wvGKJ-xNIHM/s1600/Obraz%2B080.jpg

Dzieci wykonują następujące czynności:

• Układają roślinę na kartce.

• Przyklejają ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.

Zachęcam, żebyście wykonali dalsze strony zielnika).

2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 18

Nagranie muzyki np. piosenki Wiosna na łące,

https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

Dla dziecka: paski kolorowej bibuły lub wstążeczki.

Zgodnie z muzyką – dzieci poruszają się po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu dzieci odbierają od rodziców złożone paski bibuły.

Tańczące bibułki – przy nagraniu muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.

Po kole – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

Powitania bibułką – dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.

Jak najwyżej – wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą.

Sprytne palce – chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.

Rysujemy ósemkę – dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

Lustro – zapraszamy do zabawy rodzica, jedna osoba z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je, potem następuje zmiana.

Wiatr i wiaterek – dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

Latające owady – zgniatają bibułkę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec wrzucają kulkę do wcześniej przygotowanej obręczy, lub jakiegoś pudełka np. na klocki…

• Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu melodii. Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.

Zabawy na świeżym powietrzu

• Zabawa relaksacyjna Złota żaba.

Chciałabym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Usiądźcie wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujecie wasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuśćcie barki. Zamknijcie oczy.

Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej pośrodku stawu… Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstrujemy ten dźwięk), możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziecie mogli szepnąć mi na ucho, ile much złapaliście. .

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 76.

Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.

Zagadkowa łąka.

https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg

• Układanie sylwet owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych, które macie w jednej z kopert lub w wyprawkach. Po skończeniu zadania, nazwijcie swoje owady oraz figury, których użyliście w tych układankach.

Mam nadzieją, że podobały się Wam zamieszczone ćwiczenia i że dzięki nim zapamiętaliście dużo informacji na temat roślin i zwierząt żyjących na łące. Dziękuję za zdjęcia z Waszymi pracami oraz filmy z piosenką Wiosna na łące ( proszę o więcej:))).

Pozdrawiam Was gorąco. Do zobaczenia jutro.

Przejdź do treści