Termin: 11.05.2020 (poniedziałek)Maj, tydzień 2
Temat tygodnia: Moja ojczyzna
Dzień 4: Mieszkamy w Europie
• Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.
Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. (str.35). Nazywanie samodzielnie lub z pomocą państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.
• Oglądanie globusa; wyjaśnienie czym jest i do czego służy; wspólne odczytywanie nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują. ( Globus to kulisty model Ziemi ).
https://www.geodus.com/globe-map/tresgrand/columbus-duplex_402611.jpg
• Zabawa z globusem Wędrówka po świecie.
Globus.(jeśli macie, pobawcie się, jeśli nie – pomińcie) Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem przez dzieci, odczytywanie w jakie miejsce dziecko dotarło.
• Rozmowa o Europie oraz krajach należących do UE.
• Udzielenie odpowiedzi na pytanie:
-Na jakim kontynencie znajduje się Polska?
Wyrazy z liczbami:
– Ela (1)
– ule (1)
– pory (3)
– oko (3)
– pasek (1)
– zamek(2)
Zaznacz według wzoru litery odpowiadające podanej w nawiasie liczbie. Litery odczytane kolejno dadzą odpowiedź na pytanie. (Europa)
• Oglądanie mapy Europy.
Mapa Europy z zaznaczonymi na kolorowo państwami członkowskimi Unii Europejskiej,
(Pamiętajmy, że Anglia nie należy już do Unii Europejskiej).
https://europa.eu/european-union/sites/europaeu/files/easy_to_read/european-map_pl.jpg
• Samodzielne lub z pomocą odczytywanie nazw państw europejskich.
• Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja.
• Układanie z rozsypanki literowej (literki z koperty) nazw wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa.
• Wyjaśnienie skrótu UE; zapoznanie z nazwami państw należących do Unii Europejskiej. Omówienie flagi UE (symbol wszystkich państw należących do Unii Europejskiej, ma 12 gwiazdek, bo na początku należało do niej 12 państw).
• Wizyta we Włoszech
• Zabawa Powitanie po włosku.
Witamy się z dziećmi w języku włoskim, mówiąc: Buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry. Wyjaśniamy oczywiście dzieciom, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie. Następnie dzieci witają się z nami, mówiąc: Buongiorno.
• Rozmowa na temat Włoch.
Wracamy do mapy Europy i pokazujemy Włochy na mapie Europy. Opowiadamy kilka ciekawostek o tym państwie: Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta. Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.
• Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch.
• Uczenie się wybranych, podstawowych słów (zwrotów) z języka włoskiego.( oczywiście jako ciekawostka- dla chętnych ; )
buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,
arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,
mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,
si (czyt. sij) – tak,
grazie (czyt. gracje) – dziękuję.
• Opowieść ruchowa Podróżujemy po Włoszech.
Nagranie muzyki relaksacyjnej. Dzieci naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania. Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dzieci poruszają się po sali, naśladując odgłos auta: brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. (Dzieci słuchają nagrania relaksacyjnej muzyki). W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Dzieci leżą na plecach, naśladują jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (Dzieci naśladują wsysanie makaronu (ćwiczenia mięśni warg), gryzienie (ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznym posiłku (ćwiczenia języka)). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leżą na plecach, naśladują opalanie się, pływanie).
•Zabawy na świeżym powietrzu
• Oglądanie obrazka Syriusza – maskotki UE; wyjaśnienie pochodzenia nazwy
Imię Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Niebieska, uśmiechnięta stonoga, w każdym kraju występuje ubrana w charakterystyczne dla niego elementy narodowe.
• Słuchanie hymnu UE – Ody do radości Ludwiga van Beethovena.
https://www.youtube.com/watch?v=2-Nq4OHq0gY
• Ilustrowanie odczytanych wyrazów.
Wyrazy z poznanymi literami, zeszyty z literkami do wklejania i rysowania, kredki. Dzieci losują wyrazy, naklejają je w zeszytach i rysują nad nimi odpowiednie przedmioty (rośliny, zwierzęta), których nazwy odczytały.
Wyrazy do ilustrowania: stokrotka, mak, żaba, biedronka, trawa, motyl.
Jeśli nie możecie wydrukować podanych wyrazów, żeby je nakleić, wykonajcie tylko odpowiednie ilustracje.
Pozdrawiam Was gorąco. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.