Termin:08.05.2020 ( piątek)Maj, tydzień 2
Temat tygodnia: Moja ojczyzna
Dzień 3: Warszawska Syrenka
• Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA
− Wyjaśnianie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.(ważne uroczystości państwowe, wygrane sportowców na międzynarodowych zawodach, pogrzeb osoby ważnej dla państwa)
− Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu(Powinniśmy zachować powagę i stać na baczność, mężczyźni powinni zdjąć czapki);ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.
-Każdy obywatel danego kraju powinien znać swój hymn, dlatego jeśli jeszcze go nie pamiętacie- poćwiczcie.
• Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski.
Wyjaśniamy dzieciom, że stolicą nazywamy miasto, w którym znajduje się siedziba władz kraju lub regionu. Obecnie stolicą Polski jest Warszawa, ale nie zawsze tak było. Pierwszą stolicą Polski było Gniezno. Kiedy Gniezno zostało zniszczone, stolicę Polski przeniesiono do Krakowa, na Wawel. Wielki pożar Wawelu spowodował, że panujący wówczas w Polsce władca wybrał Warszawę na nową siedzibę, gdyż leżała ona w centrum kraju. Warszawa została stolicą Polski i funkcję tę pełni do dzisiaj, a według legendy miasto założyli Wars i Sawa. Herbem Warszawy jest Syrenka.
http://poznajhistorie.org/files/original/ef4291f20f5ac1e12b9b096f023a8718.jpg
• Ilustracje przedstawiające najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy. Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.:
Budynek Sejmu
Pałac Prezydencki
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Warszawa_Pa%C5%82ac_Prezydencki.jpg
Urząd Rady Ministrów,
Ministerstwo Edukacji Narodowej
• Wykonanie warszawskiej Syrenki.
Kartka z bloku, kartki papieru kolorowego z narysowanymi lub wydrukowanymi konturami poszczególnych elementów Syrenki, nożyczki, klej, rozsypanka literowa ( mogą być literki z koperty).
https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/syrenka-warszawska-kolorowanka.pdf
Wycinanie po liniach konturowych, na papierze kolorowym, poszczególnych elementów Syrenki i naklejanie ich na kartkach. Układanie z rozsypanki literowej i przyklejanie podpisu Syrenka
• Utrwalenie piosenki Syrenka.
• Wykonanie małej mapy Polski.
• Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy.
Mapa Polski.
Wskazywanie granic, zwracanie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra), największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Gdańsk), odczytywanie na mapie Polski niektórych nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską.
• Oglądanie mapy Polski.
Napisy, mapa Polski, litery.
Odczytanie napisów: stolica, Tatry, Bałtyk, Wisła, Odra i umieszczanie ich w odpowiednich miejscach na mapie.( z pomocą rodziców) Ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Kartonowy kontur mapy Polski, plastelina.
http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/gleba/mapageopl/mapageobezkol.pdf
• Naklejanie cienkiego wałeczka plasteliny po drodze Wisły na konturach mapy.
• Wypełnianie plasteliną wnętrz konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką na wzorze.
• Zaznaczenie Warszawy i swojego miasta.( z pomocą lub samodzielnie)
• Oglądanie powstałych prac.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Ćwiczenia w czytaniu.
Wyprawka, karta N, nożyczki, klej.
Wycinanie obrazków i zdań. Układanie zdań do obrazków. Odczytywanie ich. Wklejanie do zeszytów z literkami.
Zdania:
W wazonie jest bukiet bzu.
Olek je jajko ugotowane na twardo.
Ada rysuje upragnionego kotka.
To stokrotki, maki a dookoła trawa.
Ada niesie jej ulubione bazie – kotki.
To hulajnoga Ady, a tam rower Olka.
Moi drodzy, napracowaliście się w tym tygodniu co niemiara więc życzę wam pogodnego weekendu, odpoczywajcie i do zobaczenia znów w poniedziałek : )
Comments are closed.