Maj, tydzień 1 Moja ojczyzna
Dzień 3 Z biegiem Wisły
Mam nadzieję , że wczorajsze zadania nie sprawiły Wam kłopotu. Propozycje na dziś : )
♥ Wyklejanie plasteliną. Dorysowywanie elementów obrazka według własnego pomysłu. Dla każdego dziecka: niebieska plastelina, kredki, biała kartka z korytem rzeki Wisły narysowanym ołówkiem. R. rozdaje białe kartki, na których ołówkiem jest narysowane koryto rzeki Wisły. Dzieci wypełniają je niebieską plasteliną. Następnie według własnego pomysłu dorysowują kredkami elementy obrazka. Nadają tytuł swoim pracom. Z przyjemnością obejrzę Wasze prace, jeżeli mi je prześlecie :)
♥ Podróż po Polsce – zajęcia matematyczne.
• Zapoznanie z biegiem Wisły. Mapa Polski. R. umieszcza na tablicy mapę Polski. Pokazuje, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki. Porównuje je do kształtu ułożonego przez dzieci na dywanie. Pyta: Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dzieci na wycieczkę z biegiem Wisły. Dzieci siadają skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płyną łódką z biegiem Wisły.
• W górach. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby. Wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk dla R ., zielona krepina (pastwisko) oraz po 5 klocków dla każdego dziecka. R. informuje, że dzieci dotarły do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Rozdaje dzieciom po pięć klocków. Dzieci liczą owieczki na wskazanym przez R. pastwisku, pokazują liczbę na palcach, a następnie układają przed sobą tyle samo klocków – owieczek. R. prosi, aby dzieci porównały liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziały, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dzieci płyną łódką w dalszą podróż.
• W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter. Klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik.
R. informuje, że dzieci dotarły do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, dzieci widzą budynki różnej wysokości. R. umieszcza na tablicy kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dziećmi ustawia pojemnik z klockami. Dzieci biorą odpowiednią liczbę klocków i układają z nich domy o takiej samej wysokości (mogą postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzą domów
• W Toruniu. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów. Wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze. R. informuje, że dzieci dotarły do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dzieci pomogły w ich porządkowaniu. Dzieci umieszczają sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie kontynuują podróż łódką, a R. w tym czasie odkłada na bok zgromadzone wcześniej pomoce
• W Gdańsku. Liczenie statków na morzu. Niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski. R. informuje, że dzieci dotarły do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dzieci liczą, ile statków pływa po morzu. R. kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dzieci odpowiadają, ile statków pozostało itd.
• Zakończenie podróży. R. dziękuje dzieciom za wspólną podróż.
♥ Karta pracy, cz. 2, nr 47.
Dzieci: − odszukują na dużym zdjęciu przedstawiającym Wawel umieszczone pod nim fragmenty.
♥ Zabawy konstrukcyjne – Budujemy mosty.
Samodzielne rozwiązywanie sytuacji problemowej. Klocki, małe samochody, niebieska krepina, tektura. R. układa na dywanie kawałek niebieskiej krepiny – rzekę. Obok ustawia pudełko z klockami oraz tekturę. Z jednej i z drugiej strony rzeki umieszcza małe samochody. Proponuje dzieciom budowę mostów.
♥ Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeskakujemy fale.
Dzieci przeskakują przez rozłożone na podłodze szarfy, można wykorzystać chustki lub np. szaliki.
♥ Zapraszam do wysłuchania Legendy o Lechu
http://scholaris.pl/resources/run/id/68252
Zachęcam Państwa do porzesyłania zdjęć dzieci i ich prac. Już niedługo zamieszczę zdjęcia na stronie internetowej przedszkola. Byłoby miło, gdyby znalazły się w tej galerii zdjęcia wszystkich Krasnoludków : )
Miłego dnia i udanej zabawy . Jolanta Prostak
Comments are closed.