Kwiecień, tydzień 4 Dbamy o przyrodę
Dzień 5 Jestem przyjacielem przyrody ;
Dzisiaj jest piątek, to jaki jutro jest dzień tygodnia?. Czy pamiętacie piosenkę o dniach tygodnia? Zaczynała się tak: Tydzień ma siedem dni zna je mama, znasz je ty…. Może zaśpiewacie ją mamusi?.
♥ Oglądanie albumów przyrodniczych lub obrazów w internecie o tej tematyce .
Powiedzcie, kto to jest przyjaciel? Co to znaczy , że ktoś jest przyjacielem przyrody?
♥ Posłuchajcie wiersza Przyjaciel przyrody A.Widzowska
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
♥ Chronimy przyrodę – wiersz Ireny Róży Salach Wszędzie czysto.
Czysty dom i czysty ogród,
w lesie czysto, w polu też.
Czysta rzeka i jezioro,
samo zdrowie – wierz mi, wierz.
Brudu nie chce widzieć wcale
ani morze, ani niebo.
Taką cichą mam nadzieję,
nie wiecie dlaczego?
Bo od kogo to zależy,
aby czysty był nasz świat?
By ptak śpiewał, strumyk szemrał,
by w ogrodzie zakwitł kwiat?
• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
R . pyta dzieci:
− W jakich miejscach wymienionych w wierszu jest czysto?
− Od kogo zależy czystość świata?
− Jak wygląda świat, kiedy jest czysty?
• Zabawa Wiem, jak dbać o przyrodę.
♥ Kodeks Małego Ekologa. Wiem, jak dbać o przyrodę.
Oszczędzamy wodę.
Wyrzucamy śmieci do kosza.
Segregujemy śmieci, wrzucając je do odpowiednich pojemników.
Sadzimy drzewa i kwiaty.
Nie depczemy roślin.
Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
Nie łamiemy gałęzi.
Chodzimy po chodnikach.
Oszczędzamy papier.
♥ Karta pracy, cz. 2, nr 40.
Dzieci:
− na przykładzie tulipana nazywają części rośliny znajdujące się w kółkach,
− dzielą ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
− łączą części z odpowiednimi miejscami na rysunku kwiatka,
− kończą rysunki tulipanów według podanego wzoru,
− kolorują rysunki.
♥ Zabawa słowna Tulipan jest …
Obrazki przedstawiające tulipana w różnych kolorach: czerwonym, żółtym, białym . R. pokazuje dzieciom obrazki tulipanów w różnych kolorach. Dzieci rozpoznają i nazywają kolory tulipanów. Następnie R. rozkłada obrazki. Dziecko losuje obrazek z tuli[panem i mówi zdanie: Tulipan jest (podają kolor wylosowanego kwiatka) jak… (podają nazwę dowolnego elementu w pokoju , który jest w takim kolorze), np.: Tulipan jest czerwony jak pojemnik na klocki.
Pozdrawiam Was kochani i waszych rodziców. Miłego dnia. Jolanta Prostak
Comments are closed.