Kwiecień, tydzień 3 Wiosna na wsi
Dzień 5 Rozmowy na wiejskim podwórku
♥ Rozmowy na wiejskim podwórku – zabawy teatralne z elementami ćwiczeń
artykulacyjnych, inspirowane wierszem Iwony Róży Salach Bajka.
Kukiełki, pacynki lub zdjęcia zwierząt: kota, kury, koguta, indyka, kozy, gęsi, kaczki, świni,
krowy, barana, konia, szczenięcia.
R. przedstawia dzieciom inscenizację wiersza, wykorzystując kukiełki, pacynki lub zdjęcia zwierząt.
Zapraszam dzieci na bajkę,
w której kot pali fajkę –
pyku, pyku, pyk.
Ja sama jej nie pamiętam,
więc bajkę powiedzą zwierzęta.
– Ko, ko – kokoszka zaczęła
i szybko odfrunęła.
– Kukuryku! – zapiał kogutek
i jeszcze szybciej uciekł.
– Gul, gul – indyki pisnęły.
– Mee – potem kozy zaczęły.
– Gę, gę – gąski zagęgały,
lecz bajki mówić nie chciały.
– Kwa, kwa – kaczki krzyknęły.
– Kwi, kwi – świnki kwiknęły.
– Muuu – głośno ryknęła krowa.
– Beee – baran jej zawtórował.
– Miau, miau – kotki zapiszczały.
– Ihaha – koniki głos dały.
– Hau, hau, hau – krzyknęły szczeniaczki.
Głosów był wybór taki!
Zwierzęta ryczały, beczały, kwakały,
gdakały i piały,
szczekały, gęgały, miauczały,
lecz bajki nie powiedziały.
• Rozmowa na temat wiersza.
R. zadaje pytania:
− Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
− Jakimi głosami odzywały się zwierzęta?
− Dlaczego zwierzęta nie opowiedziały bajki?
♥ Zabawa Koncert na wiejskim podwórku
– usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Rodzic wymienia nazwy zwierząt, a dzieci naśladują wydawane przez nie odgłosy.
♥ Niespodzianka dla pieska – nawijanie wełny na rolkę. Usprawnianie mięśni drobnych palców.
Dla dziecka rolka po ręczniku papierowym, kawałki wełny, rolki po papierze toaletowym.
R. rozdaje dzieciom (pieskom) rolki, np. po ręcznikach jednorazowych, do których jest przymocowany koniec rozwiniętego kawałka wełny. Do drugiego końca wełny jest przywiązana rolka po papierze toaletowym – kość dla psa. Dzieci nawijają wełnę na rolkę, obracając ją palcami dookoła własnej osi – pieski starają się w jak najszybszym tempie zdobyć smakowitą kość.
♥ Kotki i pieski – zabawa pobudzająco-hamująca.
R . klaszcze – pieski wychodzą na spacer. Dzieci naśladują pieski: idą na czworakach, szczekają, merdają ogonkiem, aportują, warczą, zakopują kość. Kiedy R. przestaje klaskać , pieski zajmują swoje miejsce i odpoczywają. Potem, kiedy rodzic np. stuka w stolik ( lub inny sygnał) zaczynają poruszać się po sali dzieci -kotki. Skradają się, mruczą, miauczą, przeciągają się, myją się, piją mleko.
♥ Propozycja pracy plastycznej:
- Wyklejanie kolorowym papierem lub plasteliną obrazka konturowego przedstawiającego dowolne zwierzątko mieszkajace na wsi .
Miłej pracy, udanej zabawy. Jolanta Prostak
Comments are closed.