Temat tygodnia : Wiosenne powroty
dzień 1 – Witamy ptaki
tablica w naszej sali :)
Pamiętacie piosenkę o dniach tygodnia? Zaczynała się tak -,,Tydzień ma siedem dni zna je mama znasz je Ty…”. Może zaśpiewajcie ją rodzicom? Jeżeli wczoraj była niedziela , to jaki dzień tygodnia jest dzisiaj ? Właśnie dzisiaj, w poniedziałek przygotowałam dla was nowe zadania do wykonania., a także opowiadanie o powrotach ptaków.
Dzieci wraz z R. przeglądają albumy przyrodnicze. Wskazują na zdjęciach ptaki. Z pomocą R. nazywają znane im gatunki ptaków, dzielą się posiadanymi na ich temat wiadomościami. R. zwraca uwagę dzieci na zdjęcia przedstawiające ptaki powracające wiosną do Polski.
Wyjaśnia, dlaczego niektóre ptaki lecą sznurem, w kluczu lub gromadą.
Dzięki lataniu w kluczu ptaki zyskują dodatkowy ciąg powietrza, na którym się unoszą, co
jest znaczącą ulgą dla ich skrzydeł podczas długiego lotu.
♥ Ćwiczenia grafomotoryczne. Przygotowanie konturów ptaków.
Szablony: bociana, skowronka, jaskółki, czajki, czarny mazak, dla każdego dziecka sztywny
karton A4 i ołówek, wizytówki z imionami dzieci, klej.
R. pokazuje dzieciom szablony przedstawiające: bociana, skowronka, jaskółkę i czajkę.
Zwraca uwagę na charakterystyczne cechy budowy tych ptaków (nogi, dziób, skrzydła).
Następnie dzieci wybierają szablon i na sztywnych kartonach odrysowują go ołówkiem.
Pogrubiają kontur ptaka .
♥ Siedzicie wygodnie? Posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka. •
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:
− Od kogo ptaki dostały list?
− Czego się z niego dowiedziały?
− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
(Rodzic może wyszukać mapę świata w Internecie.) Rodzic wskazuje na mapie, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką drogę musiały pokonać ptaki.
♥ Zabawa w formie opowieści ruchowej – Powroty i powitania.
Emblematy przedstawiające: skowronki, bociany, jaskółki, czajki i wróble.
R. prosi dzieci o podzielenie się na 5 grup: ptaki przylatujące do Polski na wiosnę: skowronki, bociany, jaskółki i czajki oraz wróble – ptaki pozostające przez zimę w Polsce. Wręcza
dzieciom emblematy przedstawiające poszczególne ptaki i wyznacza miejsce w sali, gdzie
dzieci siadają. R. gra na tamburynie i kolejno wywołuje nazwy ptaków z opowiadania.
Dzieci biegają po sali, naśladując lot ptaków. Po pewnym czasie dzieci z emblematem wróbla witają powracające do Polski ptaki, machając do nich rękami, po czym włączają się do
zabawy i wszystkie ptaki fruwają. Po pewnym czasie dzieci wymieniają się emblematami
i zabawę powtarzamy.
♥ Ćwiczenia ortofoniczne.
R. prosi dzieci, aby pozostały w tych samych grupach co w poprzedniej zabawie. Dzieci
tworzą małe koła i siadają na dywanie w grupach. R. pokazuje sylwetę wybranego ptaka
i ustala z dziećmi jego odgłos, np.: bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit,
ci-wit; czajka – ki-wit, ki-wit; wróbel – ćwir, ćwir. Następnie zadaje grupom pytania. Dzieci
odpowiadają, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki. Przykłady:
− Witam, panie bocianie. (Dzieci odpowiadają: kle, kle, kle).
− Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle).
− Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle, kle, kle).
♥ Część plastyczna.
Dla dziecka karton z odrysowaną sylwetą ptaka w pierwszej części dnia i przyczepioną wizytówką, książka (s. 58–59), klej, kolorowa włóczka (lub kolorowa krepina, bibułka).
Dzieci:
− odnajdują karton ze swoją wizytówką, zajmują miejsca przy stolikach,
− odszukują w książce ptaka, którego kontur odrysowały i przyglądają się kolorom jego upierzenia,
− smarują sylwetę ptaka klejem, a następnie wybierają i nakładają na nią kawałki wełny w kolorze odpowiadającym upierzeniu wybranego ptaka.
Podczas pracy R. rozmawia z dziećmi o tym, co właśnie wykonują.
♥ Ćwiczenie spostrzegawczości – Którego ptaka brakuje?
Zdjęcia kilku wybranych ptaków, np.: bociana, skowronka, jaskółki, czajki.
N. układa przed dziećmi zdjęcia kilku ptaków (4, 5). Prosi, aby dzieci podały ich nazwy,
a następnie zamknęły oczy. Zabiera jedno zdjęcie. Dzieci odgadują, który ptak odfrunął.
♥ Drodzy Rodzice, możecie odszukać w Internecie nagrania odgłosów bociana, skowronka i innych ptaków powracających wiosną do Polski. Po wysłuchaniu nagrań, dzieci, w ramach ćwiczeń ortofonicznych mogą naśladować głosy ptaków.
Dobrego dnia.
Wychowawca Jolanta Prostak
Comments are closed.