Dzień dobry.
Oto propozycje zajęć na dzień dzisiejszy.
Zabawa na powitanie – Kto nie lubi…?
Rodzic zadaje pytania: Kto nie lubi wąchać dymu (śmieci na placu zabaw, betonowych placów zabaw itp.)? Dziecko, jeśli nie lubi opisanych sytuacji, macha do Rodzica.
Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym – Szare na szarym.
Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.
Dziecko wykonuje rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowuje go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.
Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.
Obrazki z dymiącymi kominami.
Rodzic rozmawia z dziećmi o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dziecko ocenia, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.
Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?
Słoiczki zapachowe.
Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które Rodzic umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręca słoiczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.
Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?
Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.
Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś.
Do zajęć będzie nam potrzebne lusterko.
Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dziecko powtarza za Rodzicem głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.
Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze.
Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają
po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają
o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.
Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.
Dziecko tnie papier na paski lub wydzierają paski . Skleja je ze sobą i nawija na kredkę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.
Nauka II zwrotki piosenki Piosenka ekologiczna https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg
Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto?
Miłej pracy.
Mariola Wnuk
Comments are closed.