SMERFY

Dzień dobry.

Oto propozycje zajęć na dzień dzisiejszy.

Zabawa na powitanie – Kto nie lubi…?

Rodzic zadaje pytania: Kto nie lubi wąchać dymu (śmieci na placu zabaw, betonowych placów zabaw itp.)? Dziecko, jeśli  nie lubi opisanych sytuacji, macha do Rodzica.

Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym – Szare na szarym.

Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.

Dziecko wykonuje rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowuje go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.

Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.

Obrazki z dymiącymi kominami.

Rodzic  rozmawia z dziećmi o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dziecko ocenia, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.

Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?

Słoiczki zapachowe.

Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które Rodzic umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręca sło­iczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.

Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?

Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.

Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś.

Do zajęć będzie nam potrzebne lusterko.

Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dziecko powtarza za Rodzicem głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.

Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze.

Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

 

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko  za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

 

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.

Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.

Dziecko tnie papier na paski  lub wydzierają paski . Skleja je ze sobą i nawija na kred­kę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.

Nauka II zwrotki piosenki Piosenka ekologiczna https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

 

Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto?

 

Miłej pracy.

Mariola Wnuk

Przejdź do treści