nauczanie indywidualne j.polski

Temat: Wzbogacam swoje słownictwo.

Wyrazy, których znaczenie jest takie samo jak wyrazów lub podobne to nazywamy wyrazy bliskoznaczne np. kolor- barwa, wesoły – radosny.

Ćw. 1 Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne ( w razie trudności skorzystaj ze słownika wyr. bliskoznacznych albo synonimów)

pomyłka- ………………………………..   strofa- ……………………………… wróg- ………………………………….pomału- ………………………….. wspaniały – ……………………….

Ćw. 2  Przyporządkuj podane w ramce nazwy odcieni odpowiednim kolorem.

kolorowy, pąsowy, chabrowy, lazurowy, groszkowy, błękitny, granatowy, szafirowy, szmaragdowy, seledynowy, rubinowy, oliwkowy, bordowy, purpurowy, malinowy, wiśniowy, miętowy

odcienie czerwieni- …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… (6 wyrazów)

odcienie błękitu- ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….(5 wyrazów)

odcienie zieleni- …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………( 5 wyrazów)

Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym to wyrazy przeciwstawne, np. dobry- zły, ładny- brzydki

Ćw.3 Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym

głęboki- ……………………….. chudy- ………………..wysoki- ……………………………pospolity- …………………….kolorowy- ………………………..ciemno- ………………………

Ćw. 4 Przeczytaj tekst. Przeredaguj go tak, aby uniknąć powtarzania wyrazu książka .Wpisz w luki odpowiednie wyrazy.

Książki najczęściej wypożyczam w bibliotece. Czasem książki kupuję w księgarni. Książki często omawiamy na lekcjach j. polskiego. Wiele książek autorów mam na półkach w domu.

Książki najczęściej wypożyczam w bibliotece. Czasem kupuję…………………………….. w księgarni.  …………………………………..omawiamy na lekcjach j. polskiego. Sporo ……………………………….. znanych autorów  mam na półkach w domu.

Pozdrawiam.

Przejdź do treści