Ćwiczenia słuchowe.
- Siadamy wygodnie w pokoju lub w kuchni, zamykamy oczy i rozpoznajemy proponowane przez drugą osobę dźwięki: a) sprzętów domowych: suszarki, odkurzacza, telewizora, miksera i innych sprzętów domowych. b) czynności domowych: mycie rąk, zmywanie naczyń, wbijanie młotka, odgryzanie jabłka.
- Możemy też wspólnie identyfikować dźwięki, które rozlegają się w danej chwili wokół nas w domu i na ulicy. Razem zamykamy oczy i nasłuchujemy: dźwięku kroków, szumu zmywarki, pralki, odkurzacza, zmywarki, wody, warkotu silnika samochodu, autobusu, motoru, traktora, śpiewu ptaków. Ustalamy, gdzie jest zlokalizowane źródło dźwięku, czy jest ono blisko, czy daleko, czy dźwięk jest cichy – głośny, wysoki – niski, długi – krótki. Warto w ten sposób bawić się nie tylko w domu, lecz również na balkonie lub w ogrodzie.
- Kontynuacja zabawy w lokalizację źródła dźwięku (odmiana zabawy w „ciepło – zimno”). Szukamy schowanego w szafie, pod kocem, na balkonie budzika, radia nakręcanej zabawki.
Pomocą w proponowanych zabawach mogą być strony internetowe:
https://www.youtube.com/watch?v=jB7PkwNNnUw
https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M
Opowiadanie logopedyczne ,,Koncert”
Wybiła dwudziesta godzina.
Kilkakrotnie wypowiadamy: ,,bimmm, bammm, bimmm, bammm”
przedłużając głoskę [m].
Wieczorny koncert się zaczyna.
Gitarzysta uderza w struny,
Dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu.
Pianista przebiera palcami,
Kląskamy językiem.
i skrzypek ze swymi skrzypcami.
Przeciskamy przez zbliżone zęby język do przodu i do tyłu, drapiemy go zębami.
Instrumenty gromko grają,
a wokaliści śpiewają:
,,la, la, la,
Powtarzamy ,,la, la, la”
lo, lo, lo
Powtarzamy ,,lo, lo, lo”
li, lo, li, lo
Powtarzamy ,,li, lo, li, lo”
o, o, o,
Powtarzamy ,,o, o, o”
lu, lu, lu,
Powtarzamy ,,lu, lu, lu”
tli, tlo, tla”.
Powtarzamy ,,tli, tlo, tla”
Niech ten koncert trwa i trwa.
Anna Czołba
źródło: http://bajkowe-przedszkole.edu.pl/informacje
G. Wasilewicz, Gdzie jesteś języczku?, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015 – wydanie II,
Comments are closed.