Witajcie Kochani! Dzisiaj idziemy do fryzjera ;-)
Na początek posłuchajcie zagadek. https://www.youtube.com/watch?v=hjDKoBQYr7U
Wybierzcie dwa obrazki, które kojarzą się Wam z danym zawodem.
Czy salon fryzjerski jest blisko, czy daleko od Twojego domu? Narysuj swoją fryzurę.
Najpierw rysujemy głowę.
Kropeczka, kropeczka – oczy
Kreseczka, kreseczka – nos i usta
Dorysuj koło – owal twarzy
i już jest wesoło.
Ćwiczenie oddechowe: rozcieńczoną dowolną farbą robimy krople na kartce, które za pomoca słomki rozdmuchujemy tworząc fryzurę.
https://www.mileniak.pl/2017/10/nie-taka-szara-jesien-10-pomysow-na.html
https://www.youtube.com/watch?v=3t2TOWx1SQ8
Opowiadanie logopedyczne ,,U fryzjera”. Dorosły czyta opowiadanie, a dziecko wykonuje ćwiczenia.
U fryzjera
Dziś mam umówioną wizytę w salonie fryzjerskim, bo moje włosy sa juz za długie (wysuwamy język jak najdalej)*, więc trzeba je podciąć (przesuwamy czubek języka po górnych zębach). Fryzjerka najpierw myje mi włosy (przepychamy powietrze z jednego policzka do drugiego), później siadam przed dużym lustrem (robimy miny, które naśladuje druga osoba). Potrzebne są ostre nożyczki, którymi pani skraca włosy (dotykamy językiem kącików ust). Widzę, jak kosmyki spadają na podłogę (dotykamy językiem naprzemiennie górnych i dolnych zębów). Obcięte włosy trzeba wysuszyć (wykonujemy głęboki wdech nosem, a wydech ustami), a na końcu ułożyć (dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust). Na fotelu obok siedzi pan, który chce mieć bardzo krótkie włosy, więc fryzjerka używa elektrycznej maszynki (wibrujemy wargami, robiąc ,,motorek”). Moja fryzura wygląda doskonale (uśmiechamy się szeroko, pokazując zęby). 1
Po ćwiczeniach zapraszam Was na bajkę pt. ,,Ja nie chcę się czesać„.
Ćwiczenia logopedyczne.
Głoska SZ
Ćwiczenia języka do głoski SZ https://www.youtube.com/watch?v=M5jS-feVopU
logotomy https://wordwall.net/pl/resource/1210860/logopedia/sza-asza
śródgłos https://wordwall.net/pl/resource/2138600/g%c5%82oska-sz-%c5%9br%c3%b3dg%c5%82os
wygłos https://wordwall.net/pl/resource/1450907/g%C5%82oska-sz-wyg%C5%82os
nagłos, śródgłos, wygłos https://learningapps.org/4053538
wyrażenia https://wordwall.net/pl/resource/1204199/g%C5%82oska-sz-w-wyra%C5%BCeniach
różnicowanie SZ – S https://learningapps.org/11378059
Głoska Ż/ RZ https://wordwall.net/pl/resource/1436542/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-%c5%bc
Głoska K
wygłos https://wordwall.net/pl/resource/1161258/wylosuj-i-powt%C3%B3rz-k-wyg%C5%82os
https://wordwall.net/resource/1520010/logopedia/g%c5%82oska-k-quiz-anita-suska
różnicowanie K/T https://wordwall.net/resource/1569604/g%c5%82oska-k
Głoska L
Pamiętaj! Czubek języka dotyka górnego wałka dziąsłowego. Język nie wchodzi między zęby!
śródgłos https://learningapps.org/1791524
wyrażenia https://wordwall.net/pl/resource/1199464/polski/co-za-wyrazy-zestawienia-dwuwyrazowe-z-l
Głoska W
https://wordwall.net/pl/resource/1227524/utrwalanie-g%C5%82oski-sz-w-wyg%C5%82osie
https://wordwall.net/pl/resource/685991/edukacja-wczesnoszkolna/g%c5%82oska-w
Samogłoska Y
Artykulacja samogłoski ustnej [y]:
– wargi spłaszczone bardziej niż przy [e] ( usta w lekkim uśmiechu);
– język z przodu jamy ustnej – czubek języka delikatnie wznosi się ku przedniej części podniebienia twardego.
Powtórz za opiekunem:
yp, ym, yt, yn, yj, yl, ył, yf, yk, ych,
yś, yć, ys, yc, ysz, ycz, yr
py, by, my, ty, dy, ny, ły, fy, wy, chy,
sy, zy, cy, dzy, szy, ży, czy, dży, ry
ypy, yby, ymy, yty, ydy, yny, yły, yfy, ywy, ychy,
ysy, yzy, ycy, ydzy, yszy, yży, yczy, ydży, yry 2
Wyrazy 1- i 2 -sylabowe https://wordwall.net/pl/resource/2145353/bez-nazwy16
Wyrazy 2- i 3 sylabowe https://wordwall.net/pl/resource/2145818/samog%c5%82oska-y-wyrazy-3-i-4-sylabowe
Anna Czołba
anna.czolba@op.pl
Źródło:
1. P. Gałązka-Jędrych, Małe i duże Języczka podróże, wyd. Harmonia, Gdańsk 2017-Wydanie I
Comments are closed.