W poszukiwanie wiosny. Gimnastyka narządów mowy.
Czytamy dziecku opowiadanie o Panu Języczku, który szukał wiosny. Dzieci, we wskazanym momencie wykonują określone czynności.
Poszukiwanie wiosny
Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (naśladujemy głosy ptaków). Pan Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku (kląskamy, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Rozglądał się w prawo i w lewo, spoglądał w górę i w dół (przesuwamy język z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody)*. Na łące zobaczył bociany (wymawiamy kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawiamy prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonujemy krótki wdech nosem, chwilę zatrzymujemy powietrze i długo wydychamy ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami). Pan Języczek pochylił się i powąchał kwiaty i kichnął (kichamy i wymawiamy apsik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewamy; przeciskamy język przez zaciśnięte zęby). Zrobiło się późno. Pan Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (kląskamy, uderzając szerokim językiem o podniebienie).
Zachęcam Was do wykonania kwiatuszka do ćwiczenia oddechowego. Jeśli nie macie dziurkacza można samemu wyciąć kształt kwiatka.
https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-oddechowe/wirujacy-kwiatuszek/
Jak narysować kwiatek? Może wykonacie pracę ,,Kwiatki na łące”?
https://www.youtube.com/watch?v=q1DFZOEADA4
* ćwiczenia nie wykonują dzieci z wymową międzyzębową
Anna Czołba
Źródło:
http://www.ppnr2.zawadzkie.pl/index.pl/519-logopeda-1
Comments are closed.