4-5 latki „Leśne Duszki” – materiały do pracy zdalnej – 2 kwietnia(czwartek) Temat tygodnia: Wiosenne powroty.
Wymienianie nazw ptaków: które odlatują od nas do ciepłych krajów na zimę, pozostają u nas, przylatują do nas na zimę.− Dlaczego ptaki odlatują jesienią do ciepłych krajów? Rodzic zapoznaje dziecko z mapą:
− To jest mapa. Zaznaczono na niej, skąd wracają do nas ptaki, które odleciały z Polski jesienią. Zielonymi rameczkami zaznaczono ptaki, które do Polski wracają na wiosnę. Niebieskimi rameczkami zaznaczono ptaki, które u nas zimują i na wiosnę odlatują z Polski. Rozpoznawanie i nazywanie ptaków przedstawionych na zdjęciach z lewej strony tablicy(bocian, żuraw, kukułka, jaskółka, gil, jemiołuszka), omawianie ich wyglądu, wskazywanie różnic i podobieństw.
Żuraw to znany wśród ptaków gaduła. Podczas przelotów stada lecą w kluczach lub skośnych
szeregach i wydają donośny głos, zwany klangorem, przypominający głos trąbki. Żuraw
jest większy od bociana i łatwo go od niego odróżnić po długich, zwisających w kształcie
pióropusza, ozdobnych piórach na ogonie i grzbiecie.
Kukułka – ptak o smukłej sylwetce, z długim klinowatym ogonem. Samiec ma wierzch ciała,
głowę, szyję i pierś jasnoszare, ogon z białymi, okrągłymi plamami oraz białą pręgą końcową.
Samice są ubarwione podobnie jak szary samiec, lecz z rdzawym nalotem na szyi.
Jaskółka dymówka – smukły, niewielki, niebiesko-czarny ptak o ceglastoczerwonym
czole i podgardlu oraz kremowobiałym spodzie ciała. Ma silnie wcięty ogon, widełkowy,
a skrzydła dość długie i wąskie, ostro zakończone. Wierzch jego ciała jest czarny z granatowym
połyskiem, na piersi ma czarną obwódkę, tej samej barwy obwódka występuje też
na szyi. Ma mały czarny dziób, nogi drobne, czarne. Na spodniej stronie ogona białe plamy.
Od podobnej jaskółki oknówki odróżnia się dymówkę po wąskich, długich skrajnych sterówkach
i całkowicie ciemnym wierzchu ciała.
Jemiołuszka – ptak wielkości szpaka, ma krępą sylwetkę, zaostrzone skrzydła, bujne gęste
upierzenie i krótki ogon. Obie płci są ubarwione jednakowo – płeć można rozróżnić tylko
z bliska, patrząc na bardziej rozległą i intensywniej czarną plamę na podbródku samca. Na
głowie ptak ma wyraźny, długi, zaostrzony i powiewny czub sięgający za potylicę, który
składa i rozkłada w razie zaniepokojenia.
- Co robią ptaki ,gdy powrócą do kraju?
- Co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo?, Czym dla ptaków jest ich gniazdko?, z czego ptaki budują gniazda?
- Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
Dzieci 5-letnie • Karta pracy, cz.3,s.67-68. Historyjka obrazkowa mały wróbel– wyprawka, karta D. Dzieci wycinają obrazki, układają je według kolejności zdarzeń. Potem przyklejają na kartkach. Opowiadają, co dzieje się na kolejnych obrazkach. Opowiadają całą historyjkę. Nadają jej tytuł.
Dzieci 4-letnie
Wysłuchanie wiersza Iwony Róży Salach Tyle… (Wiersze dla Krzysia i Weroniki).
Motyle… A ile? Tyle!
Tyle, że nikt ich nie zliczy,
nawet ten, co długo ćwiczy.
Jeden żółty jak kwiat na łące.
Drugi biały jak chustka w twej rączce.
Trzeci – czerwony jak w polu maki.
A czwarty – nakrapiany taki.
Motyle… A ile? Tyle!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza R. pyta dzieci:
− O jakich owadach była mowa w wierszu?
− Ile było motyli i jak one wyglądały?
Rodzic pokazuje na planszy postacie, jakie przyjmował motyl wcześniej, zanim stał się dorosły, i je nazywa.(jajo, poczwarka, gąsienica, dorosły motyl)
• Karta pracy, cz.2, nr 27. Praca plastyczna- Pierwszy motyl wyprawka, karta nr 22 Dzieci: wycinają z karty niebieski prostokąt i oklejają nim tekturową rolkę, serwetki zwijają w środku, aby miały kształt kokardki, i sklejają taśmą klejącą, według instrukcji, naklejają głowę motyla zgodnie z instrukcją, po jednej stronie rolki, przyklejają do główki motyla dwa niewielkie kawałki sznurka, które będą jego czułkami, z drugiej strony rolki przyklejają serwetkę – skrzydła, zgodnie z instrukcją.
Zabawa ortofoniczna – Ptasie trele.
Zdjęcia: bociana, żurawia, kukułki, jaskółki, jemiołuszki.
Rodzic pokazuje zdjęcia ptaków i naśladuje ich głosy, a dziecko je powtarza: bocian –
kle, kle, kle; żuraw – tu-tu-tu; kukułka – ku-ku, ku-ku; jaskółka – ciwit, ciwit, ciwit, gil – diu, diu,
diu lub dy, dy, dy albo ryr, ryr, ryr, jemiołuszka – sri-cir, sri-cir, sri-cir.
Dziękuję Rodzicom za przesyłanie zdjęć z pracami dzieci i jednocześnie zachęcam pozostałych Rodziców. To bardzo miłe z Państwa strony. Nasza Foto- galeria się powiększa. Byłoby super zamieścić zdjęcia prac i aktywności z zabaw WSZYSTKICH Leśnych Duszków. Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.