4-5 latki 18 czerwca( czwartek)
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.
Temat dnia: Liczymy patyczki
Dzień dobry Leśne Duszki.
Słuchanie piosenki „Już wkrótce wakacje”. Nauka refrenu. Osłuchanie z pierwszą zwrotką.
https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4
Przyjrzyjcie się obrazkom poniżej. Zastanówcie się i opowiedzcie co Ada robiła kiedyś, co robi teraz, a co będzie robiła w przyszłości.
ZABAWY MATEMATYCZNE
Potrzebne będą patyczki ( jeśli nie macie możecie wyciąć z kolorowego papieru paseczki)
Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych.
Dziecko układa z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określa, ile patyczków potrzebowało do ułożenia kształtu każdej figury.
Układanie patyczków według kolorów
Dziecko liczy patyczki w każdym kolorze. Podaje całkowitą liczbę patyczków, mówiąc np.
3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte to razem 10 patyczków
III + IIII + III = IIIIIIIIII
Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.
Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc:
10 odjąć 3 to siedem
IIIIIIIIII – III = IIIIIII
Odkładanie patyczków, np. czerwonych.
Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc:
7 odjąć 3 to cztery
IIIIIII – III= IIII
Dzieci 4 letnie ćwiczą dodawanie i odejmowanie w dostępnym dla siebie zakresie. Mogą również wybrać drugą zabawę.
Zabawa matematyczna Lodowe kulki.
Do zabawy będą nam potrzebne wydrukowane – karta pracy i wycięte z papieru wafle lodowe z narysowanymi gwiazdkami, kropkami (od 1 do 5), plastikowe nakrętki do butelek (w różnych kolorach).
Dziecko losuje wafelki wycięte z papieru kolorowego. Na każdym z nich są narysowane śniegowe gwiazdki. Dziecko głośno liczy, ile jest gwiazdek, wybiera nakrętki i układa z nich tyle lodowych kulek, ile jest gwiazdek na wafelku. Określa kolory lodowych kulek. Następnie R. klaszcze w dłonie, uderza w bębenek. Dziecko liczy dźwięki. Zdejmuje z wafelka odpowiednią liczbę nakrętek.
Określanie liczebności zbioru. Rodzic układa na środku (w pewnej odległości od siebie) dwie obręcze, jeżeli nie mają państwo obręczy mogą to być dwa talerze. Wkłada do nich patyczki (można również wykorzystać nakrętki, ziarna fasoli) tak, aby ich liczba różniła się lub była taka sama. Klaszcze w ręce. Na przerwę w grze dzieci ustawiają się obok obręczy, w której jest więcej elementów lub stają między obręczami, jeśli elementów jest tyle samo.
Propozycja zabaw ruchowych. Potrzebny będzie woreczek.
Ćwiczenia z elementem równowagi
Dziecko spaceruje swobodnie, z woreczkiem na głowie, następnie kładzie woreczek przed sobą i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stóp.
Ćwiczenie mięśni brzucha – Do góry i w dół
Dziecko leży tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi go stopami do góry i przekłada za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Na plaży.
Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła swojego woreczka, naśladując szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciągając ręce, otwierając dłonie i pokazując, co znalazły.
Ćwiczenie tułowia – Samoloty
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Woreczek kładzie na głowie. Jedną ręką tworzą daszek nad oczami, drugą trzyma na kolanach. Wykonuje skręt tułowia i głowy w lewą stronę, a następnie w prawą stronę.
Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – Sprytne stopy
Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.
Zabawa ruchowa ożywiająca – Chronimy się przed słońcem
Dziecko biega swobodnie wymachując woreczkami. Na mocne uderzenie w dłonie. Zatrzymuje się, rozciągając woreczek nad głową – chronią się przed słońcem.
Zabawa uspokajająca – Marsz z woreczkiem
Dziecko maszeruje po obwodzie koła, machając woreczkiem przed sobą, po czym odkłada go na wyznaczone miejsce.
5-latki Utrwalamy nazwy pór roku i miesięcy. Rodzic pyta dziecko czy wie jaki teraz mamy miesiąc. Ile jest ich wszystkich. Zachęca i pomaga wymienić nazwy miesięcy. Następnie nazwy pór roku.
https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk&feature=youtu.be
Karta pracy, cz. 4, s. 73.
Kończenie rysowania szlaczków. Dzielenie nazw obrazków na sylaby (lub na głoski).
4- latki Utrwalamy znajomość imienia i nazwiska oraz nazwy ulic, na której dzieci mieszkają.
Na zakończenie ćwiczenia w liczeniu.
https://view.genial.ly/5ee38367a1a8010d900d2e4d
Dla chętnych propozycja pracy plastycznej
Do wykonania pracy potrzebne będą płatki kosmetyczne, kolorowy blok, farby plakatowe, brokat lub inne drobne ozdoby. Pracę rozpoczynamy od wycięcia rożka z brązowego papieru- można wykorzystać z karty pracy, następnie barwimy płatki kosmetyczne na wybrane kolory. Gdy płatki będą suche na kartce naklejamy rożek i kolorowe gałki lodów. Całość możemy udekorować brokatem lub drobnymi ozdobami np. konfetti. Gotowe !
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.