4-5 latki 17 czerwca (środa)
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas. Temat dnia: Pożegnanie z zabawkami.
Dzień dobry Kochane Leśne Duszki! Chciałam Was pochwalić. Pięknie pracujecie! Bardzo miło popatrzeć na efekty Waszych działań. Cudownie zobaczyć Wasze uśmiechnięte twarze.
Dzisiaj rozpoczniemy od: Ćwiczeń logopedycznych.
Do zabawy będzie potrzebne lusterko. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (wysuwamy wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (wysuwamy język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (przesuwamy język od jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (przesuwamy język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (wysuwamy wargi mocno do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (wędrujemy językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (kładziemy język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (odbijamy czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).
Słyszę, rozumiem, zapamiętuję – ustawianie zabawek zgodnie z instrukcją.
Trzy zabawki (lub więcej)
Dzieci siedzą, R. ustawia przed dziećmi np. trzy zabawki: lalkę, misia, pajacyka.
Dzieci wymieniają ich nazwy, dzieląc wyraz na sylaby. Następnie R. wypowiada nazwy
w zmienionej kolejności, a dzieci ustawiają zabawki w odpowiedni sposób. Warto pokazać dzieciom kierunek ustawiania zabawek. Dobrym sposobem jest położenie np. klocka w jaskrawym kolorze i wyjaśnienie dzieciom, że w tym miejscu zawsze musi stać pierwsza zabawka. Jest to bardzo dobre ćwiczenie przygotowujące do pisania. Można zwiększyć liczbę zabawek, jeśli dzieci będą dobrze sobie radziły z tym zadaniem.
O czym rozmawiają zabawki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Zabawkowe smutki.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=80
Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje.
– Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu
tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi.
– Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na
mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę.
– Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka.
– A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc.
Cisza, spokój… – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je
w końcu przyszyje.
– Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka
– zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady.
– Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to
właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz!
– Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał
zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola.
Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała
i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze.
– A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał
mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało.
– A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy
dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek
dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci
uśmiech na twarzach.
– I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek.
– Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała
przeciągle i pojechała dalej.
– Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi –
odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę!
– Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę.
– Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły
oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września.
– Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.
Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni
fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
R. zadaje pytania:
− Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
− Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej
przerwy?
5-latki
Karta pracy, cz. 4, s. 72.
Odszukiwanie na obrazku piłek. Określanie ich położenia. Rysowanie po śladzie drogi piłki do bramki.
4-latki
Karta pracy, cz. 2, nr 60.
Dzieci:
− nazywają miejsca przedstawione na zdjęciach i to, co znajduje się pod nimi,
− łączą zdjęcia z odpowiednim krajobrazem,
− kolorują muszelki, liczą je i pokazują ich liczbę na palcach
4-5 latki Zabawa „Łączenie cech”
https://view.genial.ly/5ed428da6a01c811e66ee69f
Moja ulubiona zabawka z przedszkola – rysowanie pastelami olejnymi lub kredkami.
Wprowadzenie do tematu.
Dzieci siedzą. R. ustawia w środku koła zabawki np. lalkę, pajacyka, misia, klocki. Pyta dzieci, jak jednym słowem można nazwać wszystkie zgromadzone na dywanie przedmioty.
Wypowiadanie się na temat ulubionej zabawki.
R. pyta dzieci, jaką zabawką lubiły się najbardziej bawić podczas pobytu w przedszkolu i dlaczego. Chętne dzieci wypowiadają się.
Zapoznanie z tematem pracy.
Pastele olejne, białą kartka, chusteczka higieniczna ( kredki).
R. proponuje dzieciom wykonanie pracy plastycznej na temat Moja ulubiona zabawka z przedszkola za pomocą techniki rysowania pastelami olejnymi. Przypomina, jak należy posługiwać się tym rodzajem kredek, aby uzyskać odpowiedni efekt. Pokazuje również, w jaki sposób rozcierać kredkę, aby powstał efekt barwnej smugi i jak wielokrotnie nakładać na siebie kolejne warstwy kredki.
Aby narysować cienką i delikatną kreskę, wystarczy rysować czubkiem kredki. Natomiast aby uzyskać szeroką linię, należy rysować bokiem kredki. Efekt barwnej smugi powstanie poprzez rozcieranie kredki np. chusteczką higieniczną.
Samodzielne wykonywanie prac przez dzieci.
Dzieci rysują na kartce swoją ulubioną zabawkę z przedszkola (zabawek może być więcej niż jedna). R. zwraca uwagę, aby dzieci wykorzystały całą powierzchnię kartki.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.