Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.
Temat dnia: Nadeszło lato. 10 czerwca (środa).
4-5 latki
Utrwalenie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na wakacjach . Nauka drugiej zwrotki.
- Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.
Ref.: Na na na na na na na na na na na na,
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!
2.Więc walizki spakujemy,
plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
po przygodę wyruszymy razem z latem.
Ref.: Na na na…
„Taniec w przestworzach” – zabawa z zakresu pedagogiki zabawy (improwizacja muzyczna)
Działania dzieci: Przy dźwiękach dowolnej muzyki, dzieci poruszają się swobodnie – każdy wg własnego pomysłu: wyciągają ręce w bok i leciutko na palcach poruszają się, wykonują przysiad i powstają wolno, siedzą na podłodze, pochylają się rytmicznie raz w prawą, raz w lewą stronę, naśladują warkot samolotu.
Zmiana środka lokomocji – „Przesiadamy się na statek, który po morzach i oceanach pływa i wiele krajów nowych odkrywa”.
Działania dzieci: Dzieci siadają na dywanie, naśladują wiosłowanie wiosłami i łowienie ryb.
Słuchanie wiersza Laury Łącz Letnie wakacje.
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
(Wiersz pochodzi z e-podręcznika do EW na licencji CC–BY–3.0 www.epodreczniki.pl Klasa 1, jesień, blok 1, temat 2, plansza 3)
Rozmowa na temat wiersza.
− Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
− Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
− W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?
Zabawa Z jakim miejscem się kojarzą?
Potrzebne Nam będą obrazki kojarzące się z lasem, morzem, górami, łąką, wsią.
Dziecko losuje obrazki, mówi, co one przedstawiają, z jakim miejscem mu się kojarzą, np.
szyszka, szpilki, sowa, jagody, poziomki – las;
muszla, piasek, statek, parasol plażowy, latarnia morska – morze;
plecak, kolejka linowa, szarotka, trapery – góry;
kwiaty, pszczoła, żaba,motyl – łąka;
traktor, kosa, gęsi, krowa – wieś.
Zabawa pantomimiczna – odgadnij, co będę robił podczas wakacji
Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Rodzic odgaduje, o jaką czynność chodzi. Następuje zamiana ról.
Masażyk Malujemy lato
Rodzic odczytuje wiersz Bożeny Formy, jednocześnie palcami i dłońmi obrazując go na plecach dziecka. Później dziecko rysuje na plecach rodzica. Oczywiście odczytanie wiersza przez cały czas w gestii rodzica.
Świeci słońce – wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców,
pada deszcz – dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach,
kapu, kap, kapu, kap – zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach,
A my z latem wyruszamy – energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej,
zwiedzić świat, zwiedzić świat – poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach,
Policzymy drzewa w lesie – dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie,
i kwiaty na łące– rysują kontury kwiatów,
powitamy tańcem księżyc – masują plecy rozwartymi dłońmi,
i kochane słońce – wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią,
Pobiegniemy wąską dróżką – stukają, na przemian, opuszkami palców,
górskimi szlakami – rysują dwie linie równoległe (ścieżkę) palcami wskazującymi,
do kąpieli w słonym morzu – całą dłonią rysują fale,
wszystkich zapraszamy – delikatnie szczypią.
Zabawa dydaktyczna Czym pojedziemy na wakacje? – Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
Ćwiczenia klasyfikacyjne – Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?
Dziecko segreguje obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się:
powietrze – chmurki; woda – fale; ląd – ciemna linia.
– Układanie na podłodze z kolorowej włóczki kształtu wybranego przez dziecko środka lokomocji odgadywanie przez rodzica, co to za pojazd. Potem zamiana ról.
Propozycja pracy plastycznej „ Wakacyjny pociąg”.
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg.
Potrzebne Nam będą : kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówki z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
- Wycinanie kół i prostokąta.
- Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
- Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.
- Wykonanie prac przez dziecko- kilku wagoników.
- Porządkowanie miejsc pracy.
- Łączenie wszystkich wagonów .
Teraz tylko brakuje lokomotywy, łączymy ją z wagonikami I gotowe !!!
5-latki
W fioletowych kartach pracy cz.4 interesują nas str. 62 – 71. Karty Pracy – Litery i liczby cz. 2 – str. 77-79
Karty pracy wykorzystujemy w dowolnie wybranym, dogodnym dla siebie momencie.
A na koniec dla chętnych dzieci kilka propozycji.
Doświadczenie i obserwacja – Czy powietrze jest czyste?
Ćwiczenia oddechowe.
Potrzebna Nam będą kawałki bibułki.
Dziecko dmucha na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno.
Wyjaśniamy dziecku, że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.
- Zabawy powietrzem.
Potrzebna Nam będzie waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik.
- Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.
- Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.
- Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.
- Próby wyciągnięcia wniosków.
Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się palić.
- Sprawdzanie czystości powietrza na placu zabaw, ogrodzie i przy ruchliwej ulicy (podczas zabaw na świeżym powietrzu).
Potrzebne Nam będą waciki kosmetyczne.
Dziecko bierze waciki, wyciera nim listki nisko rosnących drzew i krzewów na placu, ogrodzie lub przy ruchliwej ulicy. Porównuje stopień zabrudzenia wacików.
- Wyciągnięcie wniosków po obejrzeniu wacików.
Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.
Pozdrawiam. Do zobaczenia w poniedziałek.
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.