Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.
Temat dnia: Utrwalamy liczenie 9 czerwca (wtorek)
4-5 latki
Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na wakacjach
- Idzie lato poprzez pola,
roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.
Ref.: Na na na na na na na na na na na na,
już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
bo wakacji nadchodzi czas!
5-latki
Dzieci słuchają tekstu czytanego przez rodzica. Książka (s. 92–93) dla każdego dziecka.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 76. Kolorowanie pól według kodu. Określanie, o czym śniła Ada.
Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. Juhasowe liczenie. Przygotuj 10 liczmanów symbolizujących owce (mogą to być patyczki, piłeczki itp.) i postępuj zgodnie ze wskazówkami z wiersza.
Na hali, na hali
juhas 6 owiec pasie Dziecko rozkłada 6 liczmanów
Jedna mu uciekła,
dogoń ją, juhasie Dziecko odkłada 1 liczman- ile jest owiec?
Na hali, na hali
juhas owce pasie
Jedna się zgubiła ,
szukaj jej , juhasie Dziecko odkłada 1 liczman- ile jest owiec?
Na hali, na hali
tak się raz zdarzyło,
miał juhas mało owiec,
lecz dwie mu przybyło Dziecko dokłada 2 liczmany – ile jest owiec?
Na łące, na łące,
tam gdzie siana kopce,
przyszły do juhasa
cztery obce owce. Dziecko dokłada 4 liczmany – ile jest owiec?
Pilnuj swoich owiec,
góralski juhasie,
noc spędzą w zagrodzie,
ty czuwaj w szałasie. Dzieci budują z klocków zagrodę dla swoich owiec.
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.
Zadanie 1.
Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.
Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?
Dzieci: układają 10 liczmanów. Odsuwają 2.
Odpowiadają na pytanie:
Teraz jest 8 owiec.
Tak samo postępują przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody. Ale cztery starsze owce
uciekły z zagrody. Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 3.
Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec 3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 4.
Na łące pod górą juhas owce pasie; cztery czarne owce
i pięć białych hasa. Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?
Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw z R. ; zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.
Mapa fizyczna Polski.
- Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.
Dla każdego dziecka: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego. Dzieci formują z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklejają je na kartce z bloku technicznego; malują farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; malują drzewa iglaste u podnóża gór. Spróbujcie dorysować owce i juhasa
4-latki
Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej -Wakacyjne plany.
Rodzic mówi rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dzieckiem wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia zachęca dziecko do samodzielności. Dzieci:
Słonko mocno świeci, podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
cieszą się więc dzieci podskakują obunóż,
Chi, chi, cha, chi, chi, cha, powtarzają sylaby i klaszczą a dłonie,
moc promyków słonko da podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
Chodźmy więc nad wodę maszerują w miejscu,
po letnią przygodę kontynuują marsz,
Plum, plum, plum, plum, plum, plum, powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali,
to strumyka słychać szum wypowiadają długo głoskę sz.
Wejdźmy też na górę naśladują wchodzenie na górę,
podziwiać naturę. przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami
daszek i rozglądają się w obie strony,
Och, och, och, puch, puch, puch powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,
to przedszkolak dzielny zuch. wskazują ręką siebie.
Układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych sylwety żaglówki. Klocki np. drewniane w kształcie figur geometrycznych. R. umieszcza obok dziecka pojemnik z drewnianymi klockami w kształcie figur geometrycznych. Układa z nich sylwetę żaglówki. Dziecko, patrząc na wzór, tworzy taką samą kompozycję. Na koniec układają inne kształty według własnej inwencji. *Jeżeli nie ma w domu takich klocków, można wyciąć figury geometryczne i ich użyć do zabawy.
Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne. Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.
Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.
Rodzic pokazuje walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układa je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układa obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty.
Karta pracy, cz. 2, nr 58
Dziecko:
− ogląda obrazek,
− wymienia rzeczy, które pakuje do walizki Olek, zastanawiają się, czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu,
− przypomina sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem pogoda,
− liczy spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− w każdej ramce rysuje o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej.
Zabawa ruchowa Wakacyjne bagaże. Woreczek gimnastyczny dla każdego dziecka (można wykorzystać np. woreczek z ryżem) Dziecko ustawia się w szeregu z jednej strony pokoju. R. wręcza dziecku woreczek. Dziecko pochyla się do przodu i kładzie woreczek-plecak na swoich plecach. Stara się przejść na drugi koniec pokoju tak, aby nie zrzucić woreczka. Zabawę powtarzamy trzy razy.
Karta pracy, cz. 2, nr 59.
Dziecko:
− ogląda obrazki,
− liczy stroje kąpielowe, spódniczki, koszulki, kapelusze, pary skarpet, zastanawiają się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− przygląda się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazują różnice między bagażami Olka i Ady,
− w każdej kolejnej ramce rysują o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej. Zabawa tematyczna – Pakujemy walizki. Lalki, misie
Rodzic zachęca do zabawy tematycznej. Dziecko wybiera misie, lalki do zabawy. Planuje wyjazd na wakacje. Wciela się w rolę mamy, taty i dziecka. Zastanawia się, jakie stroje i jakie przedmioty będą im potrzebne podczas wakacyjnego wyjazdu. Rozmawiają o tym ze sobą.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.