Leśne Duszki

Witajcie Leśne Duszki

5-latki

Kwiecień, tydzień 1 Wiosenne powroty Dzień 1 Gdzie budować gniazdo?

  • Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka. Rodzic może wyszukać w internecie).Dzieci oglądają zdjęcia ptaków. Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.
  • Słuchanie piosenki Wołanie wiosny. Rozmowa na temat tekstu piosenki.

I. Dzisiaj w drodze do przedszkola już zielone były pola,

a bociany klekotały,

bo na łąkę przyleciały.

Ref.: Zielona wiosenka nas woła,

zielona panienka wesoła.

W oczy świeci nam

złotym słońcem

i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)

  1. Na gałązkach pierwsze pąki,

a na pąkach pierwsze bąki.

Żabki skaczą, a skowronek

śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

Ref.: Zielona wiosenka…

III. Na spacerze zobaczymy,

czy już nigdzie nie ma zimy.

Teraz wiosna rządzić będzie,

z czego bardzo się cieszymy!

Ref.: Zielona wiosenka…                                                                                                                                                                                                         Pytania dotyczące tekstu piosenki.

− O jakiej porze roku jest ta piosenka? Po czym poznajemy, że nastaje wiosna?                                                                                                                − Gdzie przyleciały bociany? Co robiły?

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,

pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –

świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na

ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek

buja nim jak kołyską…

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych

w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost

na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele

w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…

trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich

budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam

kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

  • Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między

gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64. • Opisywanie, co przedstawia obrazek. • Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków. • Rysowanie po śladach rysunków. • Kolorowanie wybranych rysunków. Zaznaczenie litery j,J w wyrazach.
  • Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego O dwunastu braciach – kwiecień.

Kwiecień nie czeka,

bardzo się spieszy,

aby na drzewach

listki rozwiesić,

pierwsze warzywa

zasiać w ogrodzie,

po czym z uśmiechem

od nas odchodzi.

− O jakim miesiącu jest wiersz? Co robi kwiecień? Spróbujcie z pomocą rodziców wymienić nazwy wszystkich miesięcy.

 

 

4 latki

Kwiecień, tydzień 1  Wiosenne powroty

Dzień 1 Witamy ptaki

O czym mówią ptaki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej  Ptasia narada.

Książka (s. 58–59)

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.

– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!

– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.

– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można

tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci

najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!

Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.

– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List

od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się

śpieszyłam do was!

Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał

list od początku do końca.

– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?

– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?

Co to będzie?

– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.

Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

  • Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Od kogo ptaki dostały list?

− Czego się z niego dowiedziały?

− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

 

Słuchanie piosenki Zielona wiosna

  1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

i coś do ucha sobie szeptały.

Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. /bis

  1. Przyleciał bociek, usiadł na płocie

i do drugiego boćka klekoce.

Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek

i przetłumaczył na ptasie trele.

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

  1. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

 4-5 latki

Ćwiczenia

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Obserwujemy powracające ptaki.

Dziecko spacerują po pokoju. Na hasło: Skowronek, zatrzymują się, kładą na brzuchu, podnoszą

łokcie nad podłogę, naśladują obserwowanie ptaka przez lornetkę.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Oglądamy przebiśniegi.

Dziecko spacerują po pokoju. Na hasło: Przebiśnieg, wykonują przysiad i patrzą na podłogę –

przyglądają się kępce przebiśniegów wyglądających spod śniegu.

  • Zabawa ruchowa z elementem przeskoku – Uwaga! Kałuża.

Dzieci spacerują po pokoju między rozłożonymi – kałużami. Na hasło: Kałuża, przeskakują przez krążki – kałuże.

  • Ćwiczenia ruchowo-graficzne – Krople deszczu.

Dzieci kreślą kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robią to samo na dywanie.

  • Zabawa Uciekaj! Pada deszcz. Dzieci spacerują. Na hasło: Deszcz, uciekają w wyznaczone miejsce w pokoju.
  • Zabawa bieżna z zastosowaniem przysłowia. Dzieci rytmizują tekst przysłowia W marcu jak w garncu, tupiąc.

Bajka pt.,, Wywiad z bocianem”

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Praca plastyczna: Wykonanie wydzieranki  z kolorowego papieru- Bocian-wyprawka. Określanie kolorów poszczególnych części  ciała bociana. Wyrywanie z papieru poszczególnych części bociana i przyklejanie ich na kartce. Dorysowanie trawy, słońca, chmur itp.

 

Zabawa ruchowa „Żaby i bocian”   

Rodzice układają razem z dzieckiem z szalików, skakanki  koło – staw. Rodzic podejmuje rolę bociana, przy powtórzeniu zabawy podejmuje ją dziecko. Dziecko swobodnie skacze po łące (pokoju), naśladując skoki żabki, powtarzając rymowankę: Panie bocianie czy chciałbyś zjeść żabkę na śniadanie?. Gdy usłyszy klekot bociana- Kle,kle, kle– szybko wskakuje do stawu, gdzie jest już bezpieczna.  Zabawę powtarzamy.

Zabawa ruchowa                                                                                                                                               

Kółko małe kółko duże.

Głowa prosto, ręce w górze,

Skłoń się w prawo,

Skłoń się w lewo,

Tak się w lesie chwieje drzewo.

Widzisz łąkę. Na tej łące,

Skaczą żabki i zające.

Skryj się żabko, skryj się w wodzie,

Bo po łące bocian chodzi.

Chodzi szuka w tataraku,

A po żabce ani znaku.

Więc pofrunął w górę bocian

I skrzydłami macha w locie.

Już skończyła się zabawa,

Maszerujmy lewa-prawa, lewa- prawa.

Już nie jesteś żabką, ptakiem,

Ale dzielnym Przedszkolakiem.

 

Pozdrawiam

Wychowawca Małgorzata Jastrząb

 

Przejdź do treści