Leśne Duszki

4-5 latki               12 maja(wtorek)

Temat tygodnia: Łąka w maju.                                                                                                                                                                                                      Temat dnia: Motyle i kwiaty.

Oglądnij piękne zdjęcie łąki na tablicy demonstracyjnej Wydawnictwa MAC. Opisz mamusi/ tatusiowi co widzisz na zdjęciu.  A jeśli pogoda pozwoli i będzie to możliwe wybierz się z mamusią/tatusiem na pobliską łąkę lub skwer. Zapamiętaj nazwy roślin, które udało Ci się zobaczyć. Może spotkasz małych mieszkańców łąki? Motylka, biedronkę, mrówkę?

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html?fbclid=IwAR023cRoSXISrmB9g5ioiPCGCe8ZnIWNR6qC3U0kx_xDYUiN-Hdt6y4y_Bk#p=80

Utrwalanie piosenki Bal na łące

https://www.youtube.com/watch?v=EM-Gk01VRaI

  • Opowieść ruchowa przy muzyce – rozwijanie zdolności prawidłowego operowania oddechem.

Nagranie muzyki o pogodnym charakterze , np. to: https://www.youtube.com/watch?v=4xRHcvPMnIY

Zaczynamy opowiadanie:

− Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.

Dziecko spaceruje w określonym kierunku w rytmie nagrania muzyki o pogodnym charakterze. Podczas przerwy w muzyce mówimy:

− Jak tutaj pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!

Dziecko nabiera powietrza nosem, wydycha ustami na samogłosce – ooo! i sylabie aaaach!                                                                              Ponownie maszeruje w rytmie nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce  kontynuujemy:

− Czy czujesz, jak pachną kwiaty i kwitnące krzewy?

Dziecko zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udaje kichnięcie.

Ponownie maszeruje. Mówimy:

− Pora odpocząćKładziemy się na trawie i powoli oddychamy.

Dziecko wykonuje wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami.

− Zasypiasz, słuchasz wiosennej muzyki.

Dziecko miarowo oddycha, z dłońmi ułożonymi na przeponie.

− Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.

Dziecko przechodzi do pozycji stojącej. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza je, równocześnie wypełniając powietrzem policzki.

 

  • Ćwiczenia w liczeniu Liczymy żabki.

Żabki

Układamy przed dzieckiem szarfy przedmiot symbolizujący staw; może to być chusta, talerzyk plastikowy itd. Dziecko wkłada do nich taką liczbę sylwet żab ( można samodzielnie wykonać żabki kolorując; wycinając gotowe sylwety) albo zastąpić je tym, czego w większych ilościach mamy dużo pod ręką (klamerki, guziki, kamyki), która odpowiada liczbie klaśnięć przez Rodzica. Następnie dziecko przelicza sylwety żab w poszczególnych stawach; układa pod nimi klocki bądź kartoniki z liczbami ( wykonane samodzielnie) – równą liczbie żab w stawie.

Ćwiczenia gimnastyczne – metodą Rudolfa Labana (paski kolorowej bibuły).

  • Zgodnie z muzyką – dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu R. podaje dziecku złożony pasek bibuły.
  • Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
  • Po kole – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
  • Powitania bibułką – dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez nauczyciela.
  • Jak najwyżej – wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą.
  • Sprytne palce – chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.
  • Rysujemy ósemkę – dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
  • Wiatr i wiaterek – dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
  • Latające owady – zgniatają bibułkę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec oddają kulkę do ręki rodzica.
  • Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.

Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.

Dla dziecka apaszka lub chusteczka higieniczna. R. wypowiada zdania. Jeżeli dzieci uznają, że zdanie jest prawdziwe, poruszają chustkami nad głowami. Jeżeli sądzą, że nie jest prawdziwe – siedzą bez ruchu.

Czy to prawda, czy to fałsz? Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

− Konik polny w wodzie gra.

− Żaba dwie głowy ma.

− Biedroneczki są w kropeczki.

− Motyle mają ciepłe czapeczki.

− Stokrotka jest czerwona.

− Ważka jest większa niż wrona…

  • Kolorowanka Łąka w maju: 5-latki-wyprawka: karta L, 4- latki Kolorowanka z misiem

Łąka

 

  • Zabawa z elementem dramy Jestem…

Obrazki przedstawiające mieszkańców łąki (motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego).

Chętne dziecko losuje obrazek przedstawiający mieszkańca łąki (motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego). Za pomocą ruchów i głosu przedstawia go, nie pokazując obrazka.Rodzice odgadują, jakie zwierzę przedstawia obrazek.

5- latki Zabawy z sześcianem.

  • Przypomnienie cech kwadratu:

− Nakreślcie w powietrzu kształt kwadratu.

− Jakie są boki kwadratu?

  • Zapoznanie z sześcianem.

Kilka sześcianów różniących się wielkością.

R.prezentuje dzieciom kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dzieci je oglądają. Liczą ściany. Określają ich kształt – kwadrat. Układają figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 40.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=42

Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi.

Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.

  • Zabawy z sześcianem – kostką z krążkami (lub liczbami). R.pokazuje dużą kostkę z krążkami (lub liczbami). Dzieci rzucają kostką i wykonują tyle czynności podanych przez R., ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce. Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…

− Dzieci rzucają kostką i podają liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce.

Na zakończenie dzieci przypominają, kształt jakiej bryły ma kostka.

5-latki • Karta pracy, cz. 4, s. 41.                                                                                                                                                                                           Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach. Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.

  • Karta pracy cz. 4, s. 39. Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru.

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści