4-5 latki 4 maja (poniedziałek)
Temat tygodnia Moja miejscowość, mój region
Temat dnia: Małe miasteczko
Kochane Leśne Duszki. Mam nadzieje, że jesteście wypoczęci, radośni, pełni sił oraz chęci do kolejnego tygodnia zabawy i nauki w domuJ
W tym tygodniu porozmawiamy o miejscach w których mieszkacie. Miejscach bliskich Waszemu sercu.
Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.
Zdjęcia, obrazki, albumy itp., przedstawiające miejscowość, w której dzieci mieszkają. Dzieci rozpoznają miejsca. Następnie pod kierunkiem R. prowadzą swobodne rozmowy na temat miejsc, w których mieszkają, adresów zamieszkania i adresu przedszkola. Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwszą głoskę. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają.
- Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8O
- Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
- Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
- Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
Rozmowa na temat piosenki:
− O jakim miejscu jest piosenka?
− Jakie ono jest?
− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
Określanie nastroju piosenki (wesoła czy smutna)
Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Rozmowa na temat wiersza:
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Można przygotować napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
Dzieci podają określenia, samodzielnie lub z naszą pomocą i układają je, jeśli potrafią. Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu, dużo zwierząt, przyroda ,,na wyciągnięcie ręki”…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób, dużo sklepów… (duże miasto).
Zabawa ruchowa Spacer krętą uliczką.
Apaszka do zawiązania oczu. Zawiązujemy dziecku oczy, a my jesteśmy przewodnikiem, którego zadaniem jest przeprowadzenie dziecka do końca uliczki, utworzonej np. z szalików, apaszek, ręczników… używając określeń kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo.
Spacer po swojej miejscowości, osiedlu (Z uwagi na obecną sytuację, decyzję o wykonaniu tego zadania pozostawiam w gestii rodziców)
Zadaniem dzieci na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic, − przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
4-latki Karta pracy, cz. 2, nr 42.Dzieci:
− oglądają zdjęcia na kartach,
− mówią, co na nich widać.
5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.
Dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków..
Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, wykorzystują następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dzieci zachęcają do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów do zainteresowania się danym budynkiem.
Zabawa Prawda – nieprawda. Porządkowanie informacji na temat swojej miejscowości.
Po usłyszeniu prawdziwej informacji odpowiadają PRAWDA, przy nieprawdziwej- FAŁSZ. Przykłady:
− Moja miejscowość to duże miasto.
− W mojej miejscowości jeżdżą autobusy.
4 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka.
Leśne Duszki pamiętacie nasze spotkanie ze strażakami z OSP Rytwiany. Dowiedzieliście się: jak wygląda praca strażaków, utrwaliliśmy numery alarmowe. Strażacy zaprezentowali Wam ubranie specjalne, sprzęt ochrony dróg oddechowych, sprzęt do akcji ratowniczo-gaśniczych. Oglądaliście wyposażenie samochodu strażackiego, mogliśmy zasiąść za jego sterami oraz przymierzać strażackie kaski. Dowiedzieliście się w jakich okolicznościach można wzywać straż pożarną. A może rozpoznacie się na zdjęciach.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.