4-5 latki 28 kwietnia (wtorek) Temat tygodnia Moja ojczyzna Temat dnia: Stolica, Wisła, syrenka
Obejrzyjcie. Filmik IPN: „Polskie symbole narodowe” -legendę i odpowiedzcie na pytania:
Dawno, dawno temu żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Było im dobrze razem, ale pewnego dnia postanowili znaleźć nowe miejsca i tam wybudować domki. Zabrali swoje rodziny i wyruszyli w drogę. Postanowili się rozdzielić, aby żyć dalej jako sąsiedzi. Rus znalazł miejsce, gdzie było dużo gór i lasów. Spodobało mu się i tam został. Czecha zachwyciła szeroka rzeka – tam postanowił tam zamieszkać.
A Lech? – zapytacie. Cóż, on rozglądał się, bo chciał znaleźć wyjątkowe miejsce. Nagle zobaczył pięknego orła, który siedział w gnieździe na wysokim dębie. – Tu zostaniemy! – powiedział Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Nam też będzie tu dobrze. Naszym godłem zostanie biały orzeł na czerwonym tle. I tak się stało, a kraj Lecha został nazwany Polską.
O czym opowiada legenda?
Czego szukali trzej bracia?
W legendzie była mowa o naszym godle państwowym – pamiętasz jak wygląda godło Polski?
Zabawa „Orzeł” Jesteś orłem Poruszaj się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mamusia/tatuś będzie klaskać w dłonie, a ty naśladuj lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mamusia klaska wolno orzeł lata nisko (pochyl się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biegaj na palcach).
Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach sali podczas wypowiadania przez R. dowolnych słów. Kiedy usłyszy słowo Polska, musi jak najszybciej usiąść.
Nauka wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?; fragmentami, metodą ze słuchu.
R. mówi fragmenty wiersza, dziecko za nim powtarza. Potem dziecko próbuje recytować
wiersz wspólnie z R..
Słuchanie wiersza.
Czy wiesz, kim jesteś?
− To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
− Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
− biało – czerwone.
Ojczyste godło
− orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
− mazurka dźwięki,
no i stolica
− miasto syrenki.
Rozmowa na temat wiersza − Co jest bliskie osobie z wiersza? − Jakie znaki ojczyste? − Co jest jeszcze bliskie? − Kim jest osoba z wiersza? A wy, kim jesteście?
5- latki Karta pracy, cz. 4, s. 28. Czytanie całościowe z R. zdania To mapa Polski i napisów odszukanych w naklejkach: Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach na mapie. R. pyta: − Co to jest Bałtyk? − Gdzie się znajduje? − Jak nazywa się stolica Polski? Oglądanie godła. Kolorowanie rysunku godła według wzoru. Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.
5- latki Karta pracy , cz.4, s.30-31. Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki. Układanie zdań ze słowami: stolica, Wisła, syrena.
5-latki Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 75.
Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym kolorze.
4- latki Karta pracy, cz. 2, nr 44. Dzieci:
− rysują flagę Polski po śladzie, kolorują ją według wzoru,
− przyglądają się rysunkom flag, otaczają pętlą flagę Polski.
4-latki Karta pracy, cz. 2, nr 45. Dzieci:
− odszukują wśród naklejek brakujące elementy obrazka, naklejają je w odpowiednich miejscach, podają nazwę przedstawionego symbolu Polski,
− kolorują pierwszą, trzecią i piątą koronę na żółto, a drugą i czwartą – na pomarańczowo,
− liczą, ile jest żółtych koron, a ile pomarańczowych koron.
Ćwiczenia emisyjne Cicho – głośno. Dzieci śpiewają proponowane sekwencje coraz wyżej,
następnie coraz niżej:
do re mi re do
do re mi fa sol – sol sol fa mi re do.
Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale. Dla każdego dziecka przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski bibuły.
Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.
Zabawa Mój kraj – rozwijająca zdolność logicznego myślenia.
R. mówi wypowiedzenia, a dziecko określa, które z nich jest prawdziwe, podnosząc ręce w górę.
Przykładowe wypowiedzenia:
Stolicą Polski jest Warszawa.
Polska flaga ma barwy biało-czerwone.
Polskie morze to Bałtyk.
Najwyższe góry w Polsce to Tatry.
Największe miasto w Polsce to Londyn.
W Polsce językiem ojczystym jest język angielski.
W naszym kraju rosną palmy.
Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło. Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został biały.
5-latki
Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Przygotowane przez R. kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
Określanie, ile wody jest w butelce.
R. stawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą. Pyta dziecko: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
Butelki z różną ilością barwionej wody.
R. ustawia butelki na stoliku przed dziećmi.
− Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.
Zapoznanie z miarą płynów.
R. pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l
to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek.
Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).
5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 32–33. Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.
Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.
R. wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest
plastikowy kubek.
- Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom
w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dzieci wypijają sok ze szklanek. Wskazywanie
butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.
Czytanie z R. samodzielnie pojemności butelek.
- Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.
Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń R.:
− połóż butelkę przed sobą, za sobą,
− połóż ją po twojej prawej stronie, po twojej lewej stronie,
− turlaj butelkę po podłodze.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.