Leśne Duszki

4-5 latki       28 kwietnia (wtorek)                                                                                                                                                                                            Temat tygodnia  Moja ojczyzna                                                                                                                                                                                                      Temat dnia: Stolica, Wisła, syrenka

Obejrzyjcie. Filmik IPN: “Polskie symbole narodowe” -legendę i odpowiedzcie na pytania:

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A&fbclid=IwAR0JMCnpEz6wTyWcYwR5PnFjtz-Ov4uZ8RIKT-m4GYw6IMs0-c5AaeYexWM

Dawno, dawno temu żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Było im dobrze razem, ale pewnego dnia postanowili znaleźć nowe miejsca i tam wybudować domki. Zabrali swoje rodziny i wyruszyli w drogę. Postanowili się rozdzielić, aby żyć dalej jako sąsiedzi. Rus znalazł miejsce, gdzie było dużo gór i lasów. Spodobało mu się i tam został. Czecha zachwyciła szeroka rzeka – tam postanowił tam zamieszkać.
A Lech? – zapytacie. Cóż, on rozglądał się, bo chciał znaleźć wyjątkowe miejsce. Nagle zobaczył pięknego orła, który siedział w gnieździe na wysokim dębie. – Tu zostaniemy! – powiedział Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Nam też będzie tu dobrze. Naszym godłem zostanie biały orzeł na czerwonym tle. I tak się stało, a kraj Lecha został nazwany Polską.

O czym opowiada legenda?
Czego szukali trzej bracia?
W legendzie była mowa o naszym godle państwowym – pamiętasz jak wygląda godło Polski?     

 

 

Zabawa “Orzeł” Jesteś orłem  Poruszaj się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mamusia/tatuś będzie klaskać w dłonie, a ty naśladuj lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mamusia klaska wolno orzeł lata nisko (pochyl się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biegaj na palcach).

Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach sali podczas wypowiadania przez R. dowolnych słów. Kiedy usłyszy słowo Polska, musi jak najszybciej usiąść.

Nauka wiersza Ewy Stadtmüller Kim jesteś?; fragmentami, metodą ze słuchu.

R. mówi fragmenty wiersza, dziecko za nim powtarza. Potem dziecko próbuje recytować

wiersz wspólnie z R..

Słuchanie wiersza.

Czy wiesz, kim jesteś?

− To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

− Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

− biało – czerwone.

Ojczyste godło

− orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

− mazurka dźwięki,

no i stolica

− miasto syrenki.

Rozmowa na temat wiersza                                                                                                                                                                                                              − Co jest bliskie osobie z wiersza?                                                                                                                                                                                                   − Jakie znaki ojczyste?                                                                                                                                                                                                                     − Co jest jeszcze bliskie?                                                                                                                                                                                                                  − Kim jest osoba z wiersza? A wy, kim jesteście?

5- latki Karta pracy, cz. 4, s. 28. Czytanie całościowe  z R. zdania To mapa Polski i napisów odszukanych w naklejkach: Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach na mapie. R. pyta:                                                                                                                                          − Co to jest Bałtyk?                                                                                                                                                                                                                          − Gdzie się znajduje?                                                                                                                                                                                                                         − Jak nazywa się stolica Polski?                                                                                                                                                                                               Oglądanie godła. Kolorowanie rysunku godła według wzoru. Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.

5- latki Karta pracy , cz.4, s.30-31. Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki. Układanie zdań ze słowami: stolica, Wisła, syrena.

5-latki Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 75.

Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym kolorze.

4- latki Karta pracy, cz. 2, nr 44. Dzieci:

− rysują flagę Polski po śladzie, kolorują ją według wzoru,

− przyglądają się rysunkom flag, otaczają pętlą flagę Polski.

4-latki Karta pracy, cz. 2, nr 45. Dzieci:

− odszukują wśród naklejek brakujące elementy obrazka, naklejają je w odpowiednich miejscach, podają nazwę przedstawionego symbolu Polski,

− kolorują pierwszą, trzecią i piątą koronę na żółto, a drugą i czwartą – na pomarańczowo,

− liczą, ile jest żółtych koron, a ile pomarańczowych koron.

Ćwiczenia emisyjne Cicho – głośno. Dzieci śpiewają proponowane sekwencje coraz wyżej,

następnie coraz niżej:

do re mi re do

do re mi fa sol – sol sol fa mi re do.

Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale. Dla każdego dziecka przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski bibuły.

Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.

Zabawa Mój kraj – rozwijająca zdolność logicznego myślenia.

R. mówi wypowiedzenia, a dziecko określa, które z nich jest prawdziwe, podnosząc ręce w górę.

Przykładowe wypowiedzenia:

Stolicą Polski jest Warszawa.

Polska flaga ma barwy biało-czerwone.

Polskie morze to Bałtyk.

Najwyższe góry w Polsce to Tatry.

Największe miasto w Polsce to Londyn.

W Polsce językiem ojczystym jest język angielski.

W naszym kraju rosną palmy.

Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło. Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został biały.

Godło Polski

5-latki

 Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.

Przygotowane przez R. kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.

Określanie, ile wody jest w butelce.

R. stawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą. Pyta dziecko: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.

Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.

Butelki z różną ilością barwionej wody.

R. ustawia butelki na stoliku przed dziećmi.

− Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.

− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.

− Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.

Zapoznanie z miarą płynów.

R. pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l

to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.

Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek.

Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).

5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 32–33. Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.

Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.

R. wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest

plastikowy kubek.

  • Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom

w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dzieci wypijają sok ze szklanek. Wskazywanie

butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.

Czytanie z R. samodzielnie pojemności butelek.

  • Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.

Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.

Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń R.:

− połóż butelkę przed sobą, za sobą,

− połóż ją po twojej prawej stronie, po twojej lewej stronie,

− turlaj butelkę po podłodze.

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści