Leśne Duszki

4-5 latki  Dbamy o przyrodę          20 kwietnia (poniedziałek)                                                                                                                                                   Posłuchajcie piosenki Zozi: “Świat w naszych rękach”.

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Do środy spróbujcie nauczyć się refrenu:

“Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat”

Czy hodujecie w domu roślinki ( może fasolka)/kwiaty? Jeśli tak – przy pomocy osoby dorosłej wykonaj czynności pielęgnacyjne tj. zraszanie, podlewanie.

5- latki Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody. Kolorowanie rysunków zwierząt.

− Co robiły dzieci w lesie?

− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

− Jak wy zachowujecie się w lesie?

Odkrywanie litery h, H.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 72.
  • Opisywanie, co przedstawia obrazek.
  • Określanie pierwszych głosek w słowie hamak i nazwach rysunków.
  • Rysowanie po śladach rysunków.
  • Kolorowanie wybranych rysunków.
  • Zaznaczanie liter h, H w wyrazach.
  • Podawanie nazw zwierząt i roślin rozpoczynających się podaną sylabą.
  1. podaje sylaby, a dzieci wymyślają nazwy zwierząt lub roślin.

Np. so – sowa; je – jeleń; ja – jarzębina,

jagody; sar – sarna; je – jeże, jeżyny…

4- latki

Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy

wodę, dbajmy o przyrodę! Książka (s. 64–65).

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to

bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran

i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek

z dinozaurem stał bezczynnie obok.

– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas

mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie

mamy kubeczki.

– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko

troszeczkę. Naprawdę.

– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię

przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym

czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby

– powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła

miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno

nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.

– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja

zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.

– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała

nasza grupa.

– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.

– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje

wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej

dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.

– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta,

jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy

marnować jej bez potrzeby.

– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów –

obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.

– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej

rymowanki. Posłuchajcie:

Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Książka (s. 64–65):

− W jaki sposób Ada myła zęby?

− Dlaczego należy oszczędzać wodę?

4-latki Karta pracy, cz. 2, nr 37.Dzieci:

− oglądają obrazki,

− opowiadają, co robi Ada z mamą,

− mówią, jak należy dbać o rośliny,

− w każdej doniczce rysują jeden kwiatek,

− liczą, ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach.

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

Przejdź do treści