Leśne Duszki

4-5 latki Wiosna na wsi              17 kwietnia (piątek)

Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi.

 

https://drive.google.com/file/d/1Zq3POKdCL0jF4EwDD9TSdYJOf6EMeuua/view?usp=sharing

Pole Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,a następnie siew i sadzenie roślin.                     − Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?                                                                                                                                 − Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?                                                                                                                                          Sad W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.                                   − Dlaczego są wykonywane takie prace?                                                                                                                                                                       Zwierzęta wiejskie Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.                   − Czy praca rolnika jest łatwa?                                                                                                                                                                                             Oglądanie obrazków narzędzi ogrodniczych: grabi, wideł, łopaty, motyki, sekatora, konewki. Dzielą ich nazwy na sylaby. Określają, do czego służą narzędzia.

narzędzia-ogrodnika-napisy-drukowane-litery

5 latki                                                                                                                                                                                                                                Karta pracy, cz. 4, s. 10. Oglądanie strony gazety ze zdjęciami przedstawiającymi prace na wsi. Określanie, co to za prace. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.

Karta pracy, cz. 4, s. 11. Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Czytanie przez Rodzica ich nazw. Łączenie rysunków z nazwami. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż w poprzednim.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 70–71. Rysowanie po śladach, kolorowanie rysunków.

4-latki

 

Zabawy dla „Leśnych Duszków”  z zakresu przedsiębiorczości 

Leśne Duszki przesyłam dziś WSZYSTKIE ZABAWY. Jest ich sporo, ale nie przerażajcie się. Rozłóżcie pracę na kilka dni. Macie czas do 28 kwietnia.:-) Oto one:

1) Zabawa w sklep. Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.                                                         2) Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.

Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki: https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg

Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:

  • Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
  • Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?

Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.                                                                                                                                                                   3) Czy wszystko można kupić za pieniądze?                                                                                                                                                                    Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne/wartościowe dla naszej rodziny”.

——————————————————————————————————————————————————–

1) „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet. Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet! Obraz może zawierać rysunek.

(Źródło zdjęcia w poście: http://elephantaday.blogspot.com/…/elephant-no-126-frottage…)

Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?                                                                                                                                                                                                                                 Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka.                                                                                                                                                                     Zabawy matematyczne z monetami.

  • Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
  • Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
  • Segregują monety według nominału.
  • Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

Pozdrawiam M. Jastrząb

Przejdź do treści