4-5 latki Temat tygodnia: Wielkanoc 9 kwietnia (czwartek) 5-Latki Potrawy z jajek
Zabawy badawcze – Wokół jajka. – Poznajemy budowę jajka.
Dzieci oglądają jajka. (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki),porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
- rozbija przed dziećmi jajko, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
- zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
- pokazuje dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje.
Następnie R. wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
Zabawa badawcza – Jajka i woda. Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól(około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki.
Dziecko jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa. Musi uważać aby nie zderzyć się z jakimś domownikiem lub wpaść na mebel – wtedy pisanka może pęknąć.
Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
Oglądanie skorupki jajka. Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego. Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek? Pomalować, ugotować, usmażyć itp. Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
Zapoznaj się ze sposobem barwienia jajek https://www.youtube.com/watch?v=HWoxszhpL-o
Który ze sposobów spodobał Ci się najbardziej? Może skorzystasz z któregoś? Spróbuj wymienić kolory na jakie zostały zabarwione jajka.
Karty pracy- uzupełnijcie pozostałe dotyczące Wielkanocy.
4- latki Symbole wielkanocne
Święta tuż, tuż , pora żebyście poznali, lub przypomnieli sobie symbole wielkanocne. Karta pracy, cz. 2, nr 31, Dzieci:
− wskazują w każdej ramce obrazek, który różni się od pozostałych,
− nazywają to, co widzą na zdjęciach,
− odszukują w naklejkach obrazki symboli wielkanocnych, naklejają je na ich cienie.
Symbole wielkanocne -rozmowa z wykorzystaniem tablicy demonstracyjnej i zdjęć z interrnetu tematycznie zwiazanych z Wielkanocą. Odnajdywanie i wskazywanie na tablicy i na wyszukanych obrazkach symboli wielkanocnych. Wyjaśnienie pojęcia SYMBOL
Słuchanie wiersza Marioli Golc Wielkanocne przysmaki, ilustrowanego obrazkiem.
R. wskazuje elementy na tablicy demonstracyjnej i czyta wiersz:
Święta wielkanocne
pachną przysmakami.
Czuć już wonny żurek
i keks z bakaliami.
A drożdżowa baba
ze stołu spogląda.
W białej sukni z lukru
pięknie dziś wygląda.
Pan mazurek pachnie
słodką czekoladą.
Koronę z owoców
już na niego kładą.
Smakowitych potraw
znacie jeszcze wiele.
Spróbujcie ich trochę
w świąteczną niedzielę.
R. pyta:
− O jakich świątecznych przysmakach jest mowa w wierszu?
− Co przedstawia ilustracja?
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Czym są ozdobione kanapki? Czego użyto do ich wykonania?
− Jakie zwierzątka przedstawiają kompozycje z jajek?
− Co wyrasta ze skorupki jajka?
− Nazwijcie kolory, jakich użyto do wykonania ilustracji. Jakich kolorów jest najwięcej?
Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki. Dziecko jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa. Musi uważać aby nie zderzyć się z jakimś domownikiem lub wpaść na mebel – wtedy pisanka może pęknąć.
Pamiętajcie Leśne Duszki
Święta zbliżają się wielkimi krokami
Czas więc na… ŚWIĄTECZNE PORZĄDKI!
Pomóżcie rodzicom posprzątać dom,
może to być wasz pokój ;-)
Oto lista zadań do wykonania POWODZENIA!
Pościeraj kurze z półek
Poodkurzaj podłogę
Wyrzuć śmieci
Ułóż zabawki
Podlej kwiaty
A może mamusia/tatuś
dopiszą coś do tej listy? Pozdrawiam ciocia Gosia :-)
Comments are closed.