Marzec, tydzień 4 Wiosenne przebudzenia
Dzień 5 Wiosenne kwiaty
Mam nadzieje, że w mijającym tygodniu byliście grzeczni i pomagaliście rodzicom . Ja wierzę, że tak właśnie było. Każdy z Was dostaje ode mnie serduszko ♥
♥ Ćwiczenie pamięci – Wiosenne rytmy. Utrwalenie wiadomości o oznakach wiosny.
Obrazki przedstawiające oznaki wiosny, np.: krokusy, przebiśniegi, gąsienice, bociany.
R. układa obrazki. Wskazuje kierunek odczytywania rytmu. Dzieci przyglądają się, odtwarzają ten sam układ i go kontynuują. Po każdym zadaniu R. sprawdza prawidłowość odtwarzania rytmu.
Przykłady rytmów:
krokus, przebiśnieg, krokus, przebiśnieg, krokus, przebiśnieg…
dwie gąsienice, bocian, dwie gąsienice, bocian, dwie gąsienice, bocian…
♥ Ćwiczenia oddechowe – Kwiaty pachną.
Chusteczki higieniczne, kolorowe flamastry, taśma klejąca, olejki zapachowe (lub perfumy).
Dzieci kolorowymi flamastrami (w jasnych kolorach) ozdabiają chusteczki higieniczne, rysując na nich np. kropeczki. Z pomocą N. formują z chusteczek kwiaty – chwytają palcami
chusteczkę pośrodku, zwijają ją nieco i z pomocą N. sklejają taśmą. N. nasącza chusteczki
odrobiną np. olejku zapachowego (lub perfumami). Następnie N. układa przed dziećmi
wykonane kwiaty. Dzieci pochylają się nad wiosennymi kwiatami i je wąchają – wciągają
powietrze nosem, wydychają ustami.
♥ Wiosna i kwiaty – rozmowa inspirowana wierszem Krystyny Datkun-Czerniak Wiosna.
• Powitanie. Wywołanie miłego nastroju.
R. z dziećmi maszeruje po kole. Wspólnie śpiewają znaną piosenkę o wiośnie.
• Wprowadzenie.
Aerozol o kwiatowym zapachu.
R. prosi dzieci o zamknięcie oczu, następnie, w większej odległości od dzieci, rozpyla zapach kwiatowy w aerozolu. R. zadaje pytanie, np. Z czym kojarzy się wam ten zapach? R. informuje, że tematyką zajęć będą pierwsze wiosenne kwiaty. Pyta dzieci, czy znają nazwy tych kwiatów. Chętne osoby wypowiadają się.
• Wysłuchanie wiersza.
Wiosna w zielonej sukience
nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
tam… to chyba czary –
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
radośnie śpiewają,
motyle fruwają,
świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary,
to świat byłby pewnie
i smutny, i szary.
• Rozmowa na temat wiersza.
R. zadaje pytania:
− Co zakwita tam, gdzie stopę stawia wiosna?
− Jak zmienia się świat po spacerze wiosny?
− Co robią wiosną: kwiaty, ptaki, motyle i świerszcze?
− Jaki byłby świat, gdyby nie czary wiosny?
• Zabawa z elementem równowagi – Nie depcz kwiatów
♥ Omawianie wyglądu wczesnowiosennych kwiatów. Oglądanie albumów z kwiatami.
Sylwety przedstawiające kwiaty: przebiśnieg, krokus, pierwiosnek, sasankę, zawilec, albumy z kwiatami.
R. pokazuje dzieciom sylwety wczesnowiosennych kwiatów i zawiesza je na tablicy. Dzieci po kolei omawiają wygląd wszystkich kwiatów. Dzielą ich nazwy na sylaby, z wyklaskiwaniem. Wspólnie z R. liczą je, wymieniając nazwy liczebników głównych (R. wskazuje każdy kwiatek palcem). Na koniec podają łączną liczbę kwiatów. Określają położenie poszczególnych kwiatów (wymieniają nazwy liczebników porządkowych). N. pyta: Jak nazywa się
pierwszy kwiatek? Jak nazywa się drugi…? Którym kwiatkiem z kolei jest pierwiosnek (krokus, przebiśnieg, zawilec, sasanka)? Dzieci, z pomocą R., udzielają odpowiedzi. Następnie R. pokazuje albumy z kwiatami. Dzieci dzielą się na małe zespoły i wspólnie odszukują na ilustracjach poznane gatunki kwiatów. Prowadzą ze sobą, po cichu, swobodne rozmowy. R. zwraca uwagę dzieci na miejsce występowania poszczególnych kwiatów (kwiaty
rosnące w środowisku naturalnym, kwiaty rosnące w ogrodzie). Dzieci dowiadują się, które
kwiaty wiosenne są objęte ochroną i nie wolno ich zrywać.
Przylaszczka pospolita chroniona była do 2014 roku, w tej chwili ochronie podlegają sasanki: alpejska, łąkowa, otwarta, słowacka i wiosenna. Sasanka zwyczajna prawdopodobnie już wymarła w stanie dzikim. Śnieżyczka przebiśnieg podlega w tej chwili ochronie częściowej, podobnie jak szafran spiski
♥ Rysowanie kwiatów kredą po chodniku przy wierszu Elżbiety Marii Minczakiewicz.
Kolorowa kreda.
R. mówi wierszyk i jednocześnie rysuje na chodniku kwiatki. Następnie dzieci kolorują kredą kontury rysunków.
Kółka małe i pętelki,
będą kwiatki Petronelki.
Są łodygi, listki małe.
Zrobię z kwiatów
bukiet cały!
Kwiatki włożę do wazonu,
żeby ładnie było w domu!
♥ Zabawy konstrukcyjne. Projektowanie ogrodu pełnego kwiatów.
Różnego rodzaju klocki, kwiaty z chusteczek higienicznych wykonane wcześniej.
R. proponuje dzieciom zaprojektowanie ogrodu. Dzieci budują ścieżki z różnego rodzaju
klocków. Obok ścieżek, na rabatkach, umieszczają wykonane wcześniej kwiaty z chusteczek higienicznych.
♥ Podajemy piłki – zabawa doskonaląca poczucie rytmu.
Dwie piłki, bębenek.
Dzieci siadają w kole. R. daje dwojgu dzieciom siedzącym po przeciwnych stronach po
jednej piłce. Dzieci rozpoczynają podawanie piłek zgodnie z rytmem wyliczanki. R. uderza
miarowo w bębenek i razem z dziećmi recytuje rymowankę (Bożeny Formy).
Piłka krąży tu i tam,
zaraz tobie piłkę dam.
Wszystkim bardzo jest wesoło,
kiedy piłki krążą w koło
Szanowni Rodzice, kochacie swoje dzieci, jesteście ich bezpieczną przystanią. Bądźcie razem. Czytajcie, twórzcie, grajcie, śpiewajcie, rozmawiajcie… Możecie się też razem nudzić, albo gapić w okno…
Comments are closed.