klasa VIII a zajęcia z wychowawcą + język polski

Temat lekcji (2h): “(…) codziennie patrz na świat, jakbyś oglądał go po raz pierwszy.”

Dziś tematyka zajęć z wychowawcą odnosi się do  najważniejszych wartości w życiu człowieka, o których również mowa w utworze Erica-Emmanuela Schmitta pt. “Oskar i pani Róża”.

Obejrzyj spektakl Teatru Telewizji  “Oskar”w reżyserii Marka Piwowskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=3zUM5yIk5p4

oraz – “Oskar i Pani Róża” music trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=xdkVW-XGmfo

Przypomnij sobie:

Etapy życia Oskara
Wiek                                                         Co się dzieje w jego życiu?

dzień pierwszy
10–20 lat
– pierwsza miłość;
– przegrane starcie z Pop Cornem o względy Peggy Blue;
– niechciany, pierwszy w życiu pocałunek z Chinką, by udowodnić kolegom, że jest się mężczyzną;
– zdobycie względów Peggy Blue, rozpoczęcie tworzenia związku;
dzień drugi
20–30 lat
– małżeństwo z Peggy Blue;
– Dużo spaliśmy, dużo marzyliśmy, leżeliśmy blisko siebie, przytuleni, opowiedzieliśmy sobie swoje życie.;
– To normalne, między dwudziestym a dwudziestym piątym rokiem życia często wychodzi się po nocach, baluje, prowadzi hulaszcze życie.;
dzień trzeci
30–40 lat
– operacja żony (Peggy);
– rozmowy o chorobie i śmierci;
dzień czwarty
40–50 lat
– kryzys w małżeństwie po dowiedzeniu się przez Peggy o pocałunku z Chinką;
dzień piąty
50–60 lat
– Fajne jest życie we dwoje. Szczególnie po pięćdziesiątce, kiedy ma się za sobą różne przejścia.
dzień szósty
60–70 lat
– Peggy Blue czuje się lepiej. Przyjechała mnie odwiedzić na wózku. (…) spędziliśmy razem miłe chwile. Słuchaliśmy Dziadka do orzechów, trzymając się za ręce i przypomniały nam się dawne czasy.;
dzień siódmy
70–80 lat
– Oskar zastanawia się nad słowami: życie, śmierć, wiara, Bóg;
– Chcę powiedzieć, że dla „Życia” jest kilka rozwiązań, a więc nie ma żadnego.
– A ja myślę, ciociu, że dla życia nie ma innego rozwiązania niż żyć.;
dzień ósmy
80–90 lat
(…) a teraz zostałem sam i leżę w łóżku łysy, stary i zmęczony. Ohydnie jest się starzeć.;

dzień dziewiąty
90–100 lat
– Oskar zrozumiał, że Bóg chce mu powiedzieć, aby codziennie patrzył na świat, jakby oglądał go po raz pierwszy;
– Dziękuję ci, Panie Boże (…)  Miałem wrażenie, że bierzesz mnie za rękę i wprowadzasz w sam środek tajemnicy, by zgłębiać tajemnicę. Dziękuję.;
dzień dziesiąty
100–110 lat
– Byle kretyn może cieszyć się życiem w wieku dziesięciu, dwudziestu lat, ale kiedy człowiek ma sto lat, kiedy już nie może się ruszać, musi uruchomić swoją inteligencję.;
dzień jedenasty 110–120 lat
–  Sto dziesięć lat. To dużo. Chyba zaczynam umierać.

Oskarowi nie udało się poznać najważniejszych etapów w życiu człowieka. Uczestniczył tylko w zabawie i niczym więcej.  Bo co może wiedzieć mały chłopiec o tworzeniu związków, kryzysie małżeńskim czy życiu dojrzałego człowieka? Ale co może człowiek przeciwstawić śmierci? Czy w ogóle istnieje jakiś dobry pomysł, by z nią się pogodzić?
Jakie refleksje nasuwają Ci się po zapoznaniu z utworem “Oskar i pani Róża”?
Zapisz je w zeszycie.

np.
Refleksje: o cierpieniu o śmierci o miłości
1. Człowiek nie może uniknąć cierpienia, choć nie jest w stanie odpowiedzieć, dlaczego.
2. Śmierć to jedyna pewna sprawa w życiu człowieka i może dlatego tak przeraża.

3. Prawdziwa miłość nigdy nie ustaje. Zakochujemy się w osobie ludzkiej,  nie w jakiejś cesze człowieka.

4. Wprawdzie cierpienie można podzielić na to mniejsze i większe; na to, do którego można się przyzwyczaić i to, do którego przyzwyczaić się w żaden sposób nie można, ale sposób przeżywania cierpienia (odczuwania go jako możliwego do zniesienia i niemożliwego) zależy od indywidualnej wrażliwości każdego człowieka.
5. Człowiek boi się wielu nieznanych mu, trudnych rzeczy, a spośród nich śmierć jest najtrudniejsza i najbardziej nieznana.
6. Miłość nie ułatwia nam przeżywania skrajnych doświadczeń, nie wyzwala od cierpienia, a na pewno nie pozwala na pogodzenie się ze śmiercią. Ci, którzy kochają, w trudnych sytuacjach życiowych często są jeszcze bardziej bezradni i bezbronni, niż inni.

Co to jest recenzja? Zapoznaj się z wiadomościami z zielonej ramki, s 209 (podręcznik).

Wykonaj ustnie zadanie 1 i 2 s. 209.

Napisz własną recenzję utworu “Oskar i pani Róża” Schmitta lub spektaklu Teatru Telewizji pt. “Oskar” (postaraj się pisać “od siebie”).

Prześlij mi to zadanie najpóźniej do godz. 9 w poniedziałek.

Przejdź do treści