Porozmawiajmy o „Brzdącu”…
Obejrzyj krótki filmik i zastanów się nad jego przesłaniem.
http://projekcje.edu.pl/filmy/brzdac/
Tutaj znajdziesz cały film:
https://www.cda.pl/video/2283912cc/vfilm
Włóczęga znajduje podrzucone niemowlę, którego na próżno stara się pozbyć. Pięć lat później stanowią jedno serce i jedną duszę – chłopiec przejął aż do najdrobniejszego szczegółu nawyki swego opiekuna. Jeden kryje drugiego. Ale szczęście nie trwa długo, ponieważ matka, która tymczasem stała się sławną aktorką, chce odebrać dziecko. Charles próbuje pocieszać się marzeniem, ale rzeczywistość staje się nieomal piękniejsza od marzeń: matka przyjeżdża po dziecko i ojca, który przecież należy do szczęśliwej rodziny.
Zagadnienia do dyskusji:
•Komunikacja niewerbalna – W jaki sposób poznawaliście, że ktoś jest zły, zadowolony lub smutny? Jak poza słowami można się komunikować? Jak myślicie, jak się czuł mały John, kiedy opieka społeczna zabierała go od taty? Jak to poznaliście? Jak się zachowywał, co robił? Jak mogła się czuć mama Johna, kiedy zorientowała się, że nie chciała go porzucić w samochodzie samego? Co robiła, jak się zachowywała? Jaki miała wyraz twarzy? Jak mógł się czuć tata Johna, kiedy obudził się w noclegowni i nie było go przy nim? Jak się zachowywał? Jaki miał wyraz twarzy? Komunikujemy się nie tylko za pomocą słów. Komunikacja między ludźmi zachodzi również za pomocą mimiki twarzy, gestów, westchnień, postawy ciała. Brzdąc to film niemy. Dzięki temu może być okazją to przyjrzenia się komunikacji pozawerbalnej i porozmawiania o sygnałach, na podstawie których dopływa do nas wiele informacji. O czym mogą świadczyć zmarszczone brwi albo szeroko otwarte oczy? Jak się zachowujemy, kiedy jesteśmy smutni? Co robimy, kiedy się boimy?
•Pomysłowość – W jaki sposób mężczyzna z Johnem podchodzili do swoich życiowych trudności? Jak radzili sobie z brakiem pieniędzy? Jak tata Johna wykorzystał dziurę w kocu, kiedy było mu zimno? Jak mały John był karmiony, kiedy mężczyzna wziął go do domu? W Brzdącu pokazane jest humorystyczne i pomysłowe podejście do radzenia sobie z trudnościami. John biega po ulicach i wybija szyby kamieniami, a jego tata chodzi i oferuje usługę wstawienia szyb. Mały John pił mleko z czajniczka zamontowanego na sznurku zwisającego z sufitu, dzięki temu mógł sam sięgać po jedzenie, kiedy chciał. Tata Johna odkrył dziurę w kocu, a ponieważ było mu zimno, włożył głowę w dziurę i wykorzystał koc jako ubranie.
•Troska – Czym jest troska? Co to znaczy troszczyć się o kogoś? Czy mężczyzna chciał się zająć znalezionym chłopcem od samego początku? Co spowodowało, że wziął go ze sobą do domu, a nie próbował już nikomu podrzucić? Mężczyzna najpierw próbował się pozbyć zawiniątka z dzieckiem, potem, kiedy znalazł kartę z napisem „Kochaj mnie i dbaj o mnie. Jestem sierotą”, wzruszył się, wziął chłopca do domu i traktował go jak swojego syna. Dlaczego mężczyzna zmienił zdanie?
•Klasy społeczne – Kto był biedny, a kto bogaty w filmie? Po czym można to poznać? Jak to się dzieje, że niektórzy mają więcej pieniędzy, a inni mniej? Co robiła bogata kobieta, odwiedzając uboższą dzielnicę? W jaki sposób pomagała tamtejszym mieszkańcom? Co to znaczy dobroczynność? Film może być okazją do rozmowy o klasach społecznych, różnicach między ludźmi.
•Rodzina – Kto jest twoją rodziną? Kogo zaliczasz do swojej rodziny? Czy mężczyzna, który odnalazł Johna na ulicy i zajął się nim, jest jego tatą? Kto jest tatą, a kto mamą? John przez pierwsze cztery lata swojego życia jest wychowywany przez mężczyznę, który go znalazł na ulicy. Jest on z nim związany bardziej niż ze swoją biologiczną mamą, której nie widział przez te lata. Co decyduje o tym, że nazywamy kogoś naszą rodziną, a kogoś nie? Czy bliski przyjaciel taty lub mamy jest naszą rodziną? Kiedy tak będzie, a kiedy nie?
„Brzdąc” to film niemy, dający możliwość doświadczenia wrażliwości filmowej rzadko spotykanej we współczesnych filmach. Jest wymagający dla widza ze względu na ograniczone środki wyrazu, brak dźwięku i koloru. Może być wyśmienitą okazją do kształtowania wyobraźni i koncentracji.
Comments are closed.