Temat lekcji: Formy wypowiedzi- ćwiczenia redakcyjne.
Zgodnie z Waszą sugestią przypomnimy sobie, jak redagować krótsze i dłuższe formy wypowiedzi (zaproszenie, ogłoszenie, rozprawka, przemówienie, opowiadanie).
Obejrzyj filmiki ze stron poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=8BMacJ3RM8c
https://www.youtube.com/watch?v=HFxP2Fclu1g
https://www.youtube.com/watch?v=eBPnGisAG6Q
https://www.youtube.com/watch?v=htXYfWOAxlI
https://www.youtube.com/watch?v=jTzeZm2qBRo
https://www.youtube.com/watch?v=yJTIlUpXYg4
Zapamiętaj:
Stałe elementy ogłoszenia: kto ogłasza?, dla kogo?, o czym?, kiedy się odbywa?, gdzie się odbywa?
Stałe elementy zaproszenia: kto zaprasza?, kogo zaprasza?, na co zaprasza?, kiedy zaprasza?, gdzie zaprasza?
Teraz poćwicz i napisz prace:
- Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy doświadczenia życiowe bohaterów literackich mogą być pouczające dla czytelników. Odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej i innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
2. Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto przeżyć w życiu choćby jedną prawdziwą przygodę. Odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej i innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
3. Napisz zaproszenie na wystawę ilustracji do „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupery’ego wykonanych przez uczniów Twojej szkoły. Uzasadnij 2 argumentami konieczność zobaczenia wystawy.Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
4. Napisz zaproszenie na spotkanie ze znanym autorem książek dla młodzieży. Użyj dwóch argumentów, którymi przekonasz koleżanki i kolegów do uczestnictwa w spotkaniu.Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
5. Zredaguj ogłoszenie do gazetki szkolnej, w którym poinformujesz koleżanki i kolegów do udziału w zajęciach Szkolnego Teatru Amatorskiego. Użyj dwóch argumentów.Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
6. Napisz ogłoszenie do szkolnej gazetki, w którym zachęcisz uczniów klas ósmych do obejrzenia wystawy „Historia wczoraj i dziś” przygotowanej przez Szkolne Koło Historyczne. Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
7. Wyobraź sobie, że losy Marcina Borowicza i „Biruty” potoczyły się inaczej. Napisz opowiadanie, w którym zmienisz historię miłości bohaterów „Syzyfowych prac”. W wypracowaniu wykaż, że dobrze znasz powieść Stefana Żeromskiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
8. Napisz opowiadanie z dialogiem i przedstaw w nim jakieś zabawne zdarzenie, w którym brał udział bohater literacki. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów i dowodzić, że znasz wybranego bohatera.
9. Przeanalizuj przemówienie na temat: Twoja szkoła obchodzi rocznicę nadania imienia Adama Mickiewicza. Napisz przemówienie, w którym przekonasz rówieśników, że w twórczości poety można znaleźć coś dla siebie. Odwołaj się do „Pana Tadeusza” i innego utworu literackiego. (masz u siebie tekst)
O terminach realizacji zadań porozmawiamy w wiadomości prywatnej.
Comments are closed.