Temat lekcji: O OBRONIE SWOICH RACJI I CENIE, JAKĄ ZA TO PŁACIMY (fragmenty „Syzyfowych prac”).
Zastanów się ustnie nad następującymi zagadnieniami:
Czym była „rusyfikacja”? (przyczyny, metody, cel rusyfikacji, podmiot rusyfikacji)
Co sądzimy o takim sposobie narzucania innym ludziom/społeczeństwom swoich racji, kultury, poglądów? Czy współcześnie zdarzają się takie działania?
Lekcja historii w klerykowskim gimnazjum i wystąpienie „Figi”- Waleckiego (treści, które prezentował na lekcji nauczyciel historii, fałszowanie historii, ośmieszanie, szkalowanie, jako metody rusyfikacji, przyczyny wystąpienia ucznia przeciwko nauczycielowi, reakcja nauczycieli i władz szkoły na „bunt” Waleckiego, reakcja uczniów – kolegów Waleckiego na jego wystąpienie, cena, którą chłopiec musiał zapłacić za obronę swoich poglądów)
Czy należy się buntować? Kiedy bunt jest uzasadniony? Jakich wartości należy bronić za wszelką cenę? W obronie jakich wartości ty postąpiłbyś tak jak Walecki? Czy rozumiesz, co to znaczy „odwaga cywilna”? Jak oceniasz postawę kolegów Waleckiego: tchórzostwo, obojętność, nielojalność, zdrada? Dlaczego nie poparli „Figi”?
Lekcja języka polskiego i wystąpienie Bernarda Zygiera (kim był Zygier, dlaczego trafił do gimnazjum w Klerykowie z Warszawy, co to znaczy „niebłagonadiożnost” („nieprawomyślność”), cena, jaką zapłacił za swój nieugięty patriotyzm, reakcja profesora Sztettera, uczniów, w tym – Marcina Borowicza na recytację Zygiera
·Recytacja fragmentu „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza
Co sądzisz o Bernardzie Zygierze? Jaką cenę zapłacił za wierność samemu sobie i swój nieugięty patriotyzm? (utrata wolności osobistej, zmiana miejsca zamieszkania, oderwanie od rodziny, zmiana szkoły). Czy warto płacić taką cenę? Na czym polega, twoim zdaniem, patriotyzm? – porównaj patriotyzm bohaterów „Kamieni na szaniec” (niektórzy z Was byli na przedstawieniu teatralnym), patriotyzm Zygiera, swój patriotyzm. Czy literatura może ocalić naród przed utratą tożsamości? Co sądzisz o postawie profesora Sztettera: relatywizm moralny, tchórzostwo, zdrowy rozsądek?
Odpowiedz pisemnie na pytania:
1. Kto rusyfikował?
2. Kogo poddawano rusyfikacji?
3. Kto zaprotestował przeciwko obrażaniu uczuć religijnych?
4. W jaki sposób ukarano nieposłusznego ucznia?
5. Jak się nazywa postawa polegająca na obronie swoich racji?
6. Kto recytował wiersz patriotyczny na lekcji j. polskiego?
7. Jak brzmi tytuł recytowanego utworu?
8. Kto jest autorem tego utworu?
9. Który z uczniów najsilniej przeżył recytację swojego kolegi?
10. Jak się nazywał nauczyciel prowadzący lekcję j. polskiego?
11. Co oznaczają pojęcia:
· „syzyfowa praca”
· „postawa Syzyfa”
12. Kto jest zbiorowym bohaterem utworu „Syzyfowe prace”?
PRACA DOMOWA: Oceń pisemnie postawę „Figi” – Waleckiego podczas lekcji historii (4- 5 zdań) w zeszycie. Odpowiedzi proszę przesłać do mnie w wiadomości prywatnej.
Comments are closed.