Temat lekcji: Poznajemy “Treny” Jana Kochanowskiego.
Wykonaj w zeszycie zadanie wstępne, s. 147 (podręcznik) na podstawie dostępnych źródeł (encyklopedia, słownik,Internet) i prześlij je dziś do godz. 20.
Przeczytaj treny zamieszczone w podręczniku, s.147 -148 (“Tren I”, “Tren V”, “Tren VII”, “Tren VIII”). Następnie wysłuchaj recytacji:
https://www.youtube.com/watch?v=1r07VNJbTe0
https://www.youtube.com/watch?v=MZHNDydp-Jc
https://www.youtube.com/watch?v=jiGwhKD9c8o
https://www.youtube.com/watch?v=T1dSulgWhHM
Zapoznaj się z materiałami na stronie poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=oY3lD2mDtPU
Wykonaj zad. 1 – 2 s, 148-149. Zapisz w zeszycie notatkę i poinformuj mnie o tym fakcie:
Tabela: Tren I Tren V Tren VII Tren VIII
sytuacja liryczna – “Tren I”: sytuacja wyznania: osoba mówiąca (ojciec) wyraża bezsilność wobec losu, rozpacz po stracie dziecka; “Tren V”: sytuacja wyznania: osoba mówiąca (ojciec) wyraża rozpacz po stracie córki; “Tren VII”: sytuacja wyznania: osoba mówiąca (ojciec) patrzy na ubrania córki i cierpi z powodu jej straty; “Tren VIII”: sytuacja wyznania:: osoba mówiąca(ojciec) wyraża rozpacz spowodowaną śmiercią dziecka i pustką, która zapanowała w domu.
adresat – “Tren I”: płacze, lamenty, troski, wzdychania; “Tren V”: Persefona – bogini świata podziemnego, żona Hadesa; “Tren VII”: stroje Urszulki( Żałosne ubiory) i córka (moja dziewko droga); “Tren VIII”: zmarła córka Urszula.
obrazy poetyckie – “Tren I”: rozpacz ojca po utracie córki (przywołanie filozofa i poety); śmierć przedstawiona jako smok zjadający swoją ofiarę; walka matki o swoje życie i jej bezsilność wobec śmierci dziecka; “Tren V”: krótkie życie Urszulki zostało porównana do drzewa oliwnego, przypadkowo ściętego przez nieuważnego ogrodnika; “Tren VII”: obraz rozpaczającego ojca patrzącego na stroje zmarłego dziecka; zestawienie dwóch obrazów – wydawania córki za mąż i jej pogrzebu; “Tren VIII”: dwa kontrastowe obrazy domu – wypełniony radością i śmiechem dziecka oraz pusty, pełen smutku po jego stracie.
środki stylistyczne -np. “Tren I”: powtórzenie i apostrofa(np. ” wszytki płacze, wszytki łzy), epitet (np. “Łzy Heraklitowe”), wykrzyknienie (np. “Wszytko prózno!), pytania retoryczne (np. “Cóż, prze Bóg żywy, nie jest prózno na świecie?”), przenośnia (np. “smok […] słowiczki liche zbiera”); “Tren V”: porównanie homeryckie (porównanie Urszulki do drzewka oliwnego), apostrofa i pytanie retoryczne (“O zła Persefona,/ mogłażeś tak wielu łzam dać upłynąć płono?”), metafora (np. “duchem zaraźliwym/Srogiej śmierci otchniona”); “Tren VII”: apostrofa (np. “Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory/Mojej namilszej cory”), pytanie retoryczne i ożywienie (“Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?/Żalu mi przydajecie.”), wykrzyknienie i powtórzenie (“Nie masz, nie masz nadzieje!”), epitet (np. “sen żelazny, twardy, nieprzespany”, “matczyne dary płone”); “Tren VIII”: apostrofa (np. “Moja droga Orszulo”), wyliczenie (np. “Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała,/Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała”), zdrobnienie (np. “maluczką”), personifikacja (np. “Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje,/A serce swej pociechy darmo upatruje.”)
Wykonaj zadanie 3, s. 149 i poinformuj mnie o tym fakcie.