Temat lekcji: Poznajemy „Treny” Jana Kochanowskiego.
Wykonaj w zeszycie zadanie wstępne, s. 147 (podręcznik) na podstawie dostępnych źródeł (encyklopedia, słownik,Internet) i prześlij je dziś do godz. 20.
Przeczytaj treny zamieszczone w podręczniku, s.147 -148 („Tren I”, „Tren V”, „Tren VII”, „Tren VIII”). Następnie wysłuchaj recytacji:
https://www.youtube.com/watch?v=1r07VNJbTe0
https://www.youtube.com/watch?v=MZHNDydp-Jc
https://www.youtube.com/watch?v=jiGwhKD9c8o
https://www.youtube.com/watch?v=T1dSulgWhHM
Zapoznaj się z materiałami na stronie poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=oY3lD2mDtPU
Wykonaj zad. 1 – 2 s, 148-149. Zapisz w zeszycie notatkę i poinformuj mnie o tym fakcie:
Tabela: Tren I Tren V Tren VII Tren VIII
sytuacja liryczna – „Tren I”: sytuacja wyznania: osoba mówiąca (ojciec) wyraża bezsilność wobec losu, rozpacz po stracie dziecka; „Tren V”: sytuacja wyznania: osoba mówiąca (ojciec) wyraża rozpacz po stracie córki; „Tren VII”: sytuacja wyznania: osoba mówiąca (ojciec) patrzy na ubrania córki i cierpi z powodu jej straty; „Tren VIII”: sytuacja wyznania:: osoba mówiąca(ojciec) wyraża rozpacz spowodowaną śmiercią dziecka i pustką, która zapanowała w domu.
adresat – „Tren I”: płacze, lamenty, troski, wzdychania; „Tren V”: Persefona – bogini świata podziemnego, żona Hadesa; „Tren VII”: stroje Urszulki( Żałosne ubiory) i córka (moja dziewko droga); „Tren VIII”: zmarła córka Urszula.
obrazy poetyckie – „Tren I”: rozpacz ojca po utracie córki (przywołanie filozofa i poety); śmierć przedstawiona jako smok zjadający swoją ofiarę; walka matki o swoje życie i jej bezsilność wobec śmierci dziecka; „Tren V”: krótkie życie Urszulki zostało porównana do drzewa oliwnego, przypadkowo ściętego przez nieuważnego ogrodnika; „Tren VII”: obraz rozpaczającego ojca patrzącego na stroje zmarłego dziecka; zestawienie dwóch obrazów – wydawania córki za mąż i jej pogrzebu; „Tren VIII”: dwa kontrastowe obrazy domu – wypełniony radością i śmiechem dziecka oraz pusty, pełen smutku po jego stracie.
środki stylistyczne -np. „Tren I”: powtórzenie i apostrofa(np. ” wszytki płacze, wszytki łzy), epitet (np. „Łzy Heraklitowe”), wykrzyknienie (np. „Wszytko prózno!), pytania retoryczne (np. „Cóż, prze Bóg żywy, nie jest prózno na świecie?”), przenośnia (np. „smok […] słowiczki liche zbiera”); „Tren V”: porównanie homeryckie (porównanie Urszulki do drzewka oliwnego), apostrofa i pytanie retoryczne („O zła Persefona,/ mogłażeś tak wielu łzam dać upłynąć płono?”), metafora (np. „duchem zaraźliwym/Srogiej śmierci otchniona”); „Tren VII”: apostrofa (np. „Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory/Mojej namilszej cory”), pytanie retoryczne i ożywienie („Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie?/Żalu mi przydajecie.”), wykrzyknienie i powtórzenie („Nie masz, nie masz nadzieje!”), epitet (np. „sen żelazny, twardy, nieprzespany”, „matczyne dary płone”); „Tren VIII”: apostrofa (np. „Moja droga Orszulo”), wyliczenie (np. „Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała,/Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała”), zdrobnienie (np. „maluczką”), personifikacja (np. „Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje,/A serce swej pociechy darmo upatruje.”)
Wykonaj zadanie 3, s. 149 i poinformuj mnie o tym fakcie.
Comments are closed.