Sprawdź poprawność wykonania zadań z czwartku:
Zadanie nr 1.
A. Utwórz wyrazy pochodne od poniższych wyrazów podstawowych przez dodanie tych samych przyrostków.
a.                                                             b.
Ogród – ogródek……………………… karta – ……kartka…………………
Dzień – ..dzionek……………… brama – …..bramka…………………..
Rok – …roczek…………………….. noga – ………….nóżka……………….
Świat – ……światek…………………… ręka – ………..rączka……………..
Krok – ………..kroczek……………….. głowa – ..główka…………………..
Wiatr – ……….wietrzyk………………… góra – górka…………………………
c.                                                                  d.
leczyć – ….lekarz……………………. piłka – ….piłkarz………………………..
toczyć – .tokarz……………………….. karta – ….karciarz………………………
kreślić – .kreślarz……………………….. lalka – lalkarz………………………….
pisać – ….pisarz…………………….. gospoda – gospodarz…………………….
e.
Rosja – .Rosjanin……………….. Ameryka – Amerykanin…………………..
Mazowsze – Mazowszanin……………. Pomorze – Pomorzanin………………
Warszawa – warszawianin/warszawiak(pot.)                     Kraków – krakowianin/krakowiak(pot.)
B. Utwórz wyrazy pochodne od poniższych wyrazów podstawowych przez dodanie tych samych przedrostków.
a.                                                            b.
brudzić – .wybrudzić………………….. bielić – ……zabielić……………….
trzymać – .wytrzymać………………… czernić – ..zaczernić………………….
myć – ….wymyć…………………. czerwienić – ..zaczerienić………………..
nieść – …wynieść…………………….. jaśnieć – .zajaśnieć…………….
C. Utwórz po pięć wyrazów pochodnych przez dodanie różnych przedrostków.
a. lać zalać, wylać, przelać, dolać, rozlać.
b. pisać napisać, przepisać, dopisać, zapisać, wypisać
c. mówić przemówić, domówić, namówić, wymówić, zamówić
d, czytać doczytać, przeczytać, sczytać, zaczytać (się),wyczytać
Zadanie nr 2.
A. Dokonaj analizy słowotwórczej poniższych wyrazów pochodnych. Podkreśl podstawę słowotwórczą, dopisz do każdego przykładu wyraz podstawowy.
a.                                               b.
czyt – anie – czytać            łakom – stwo – łakomy
chodz – enie – chodzić             rzadk – ość – rzadki
zebr – anie – zebrać            opanow – anie- opanować
bieg – anina – biegać                 szybk – ość – szybki
uciecz – ka – uciec                       zmęcz – enie – zmęczyć
B. Dokonaj analizy słowotwórczej poniższych wyrazów pochodnych.
u – powszechn – ić – ……………………………………………………….
wy – ludn -ić – ……………………………………………………….
za -siedl – ić – ……………………………………………………….
C. Utwórz wyrazy pochodne od poniższy wyrażeń przyimkowych.
Za rzeką – zarzecze         za mostem – zamoście
przed progiem – przedproże        za błotem – zabłocie
przed szkołą – przedszkole         przed wiosną – przedwiośnie
D. Dopisz wyrażenia przyimkowe do poniższych wyrazów pochodnych.
nadburcie – nad burtą          przedzimie – przed zimą
naramiennik – na ranieniu                     podnóżek – pod nogą
podgłówek – pod głową                  podbródek – pod brodą
podkoszulek – pod koszulą                nadgarstek – nad garścią
nagolennik – na goleni                            napierśnik – na piersi
Temat lekcji: Co to jest rodzina wyrazów?
Zapoznaj się z wiadomościami w niebieskiej ramce, s. 131 (podręcznik) oraz z materiałem poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=asSvut8scIU&t=128s
Wykonaj zadania 1- 6, s. 131-132 i prześlij je do mnie najpóźniej do godz.9 w poniedziałek
