Temat lekcji: Przełomowa lekcja.
Pracujemy dziś z rozdziałem XV „Syzyfowych prac”.
1. Uzupełnij tabelę (w zeszycie):
Wskazówki dla ucznia (można zmodyfikować):
Nazwisko prowadzącego lekcję |
prof. Sztetter |
Rodzaj i tematyka zajęć |
Lekcja języka miejscowego – przekład na język rosyjski wiersza Czajkowskiego Pająk. |
Ogólna charakterystyka zespołu uczniowskiego |
Uczniowie klasy 7. gimnazjum, młodzi Polacy, skutecznie poddawani dotąd rusyfikacji, niezainteresowani lekcją języka miejscowego; od niedawna w klasie znajduje się nowy uczeń przeniesiony karnie z Warszawy. |
Przebieg zajęć |
1. Wejście nauczyciela do klasy, rozpoczęcie lekcji. 2. Wywołanie ucznia do odpowiedzi. 3. Poinformowanie nauczyciela o nowym koledze. 4. Rozmowa nauczyciela z Bernardem Zygierem prowadzona w j. rosyjskim. 5. Pytania nauczyciela i bezbłędne odpowiedzi ucznia z Warszawy. 6. Wypowiedź Zygiera na temat Mickiewicza. 7. Wyrecytowanie przez ucznia Reduty Ordona. |
Opinia o metodach nauczania i ocena lekcji |
Nauczyciel używa właściwego podręcznika autorstwa prof. Wierzbowskiego, zgodnego z zalecanym przez władze programem. Cel lekcji – zniechęcenie uczniów do uczenia się języka polskiego – został częściowo osiągnięty, metody nauczyciela (monotonna praca nad przekładami) użyte zgodnie z zaleceniami. |
Uwagi i zalecenia |
Niedopuszczalne na lekcjach języka miejscowego są rozmowy z uczniami na temat polskiej literatury patriotycznej, prezentacja „wierszy polskich” zabronionych przez władze carskie! |
Oceniający |
inspektor Zabielski / dyrektor Kriestoobradnikow |
Przypomnij sobie:
-
język polski był nazywany „językiem miejscowym”, gdyż obowiązującym oficjalnie był język rosyjski, wszystkie lekcje odbywały się po rosyjsku;
-
uczniom zabraniano mówić po polsku (także podczas zajęć z języka polskiego);
-
skrupulatnie uczono ich poprawnej wymowy rosyjskiej;
-
starano się zainteresować uczniów kulturą rosyjską, jednocześnie zniechęcając do polskiej literatury (np. przez dobór słabych i bezwartościowych utworów);
-
lekcje prowadzono w sposób niebudzący zainteresowania (były nazywane przez uczniów „nudami narodowymi”);
-
uczono z podręczników podających fałszywy obraz polskiej literatury;
-
zajęcia odbywały się na ostatniej lekcji, kiedy uczniowie byli już zmęczeni;
-
prowadzili je bezwolni nauczyciele zastraszeni przez władze rosyjskie;
-
pozwalano uczniom lekceważyć lekcje języka polskiego.
Zadanie 2: Napisz w zeszycie notatkę o postawie Bernarda Zygiera. Uwzględnij w niej, co zaskoczyło jego kolegów i nauczyciela. Możesz wykorzystać poniższe informacje:
„Nieprawomyślność” Zygiera oznaczała przeciwstawianie się rusyfikacji, manifestowanie patriotyzmu, głoszenie podglądów niezgodnych z oficjalnymi założeniami.
Bernard Zygier został przeniesiony do szkoły na prowincji oraz poddany ścisłej kontroli: – obserwowano każdy jego krok,
-
mieszkał u Kostriulewa (gorliwego rusyfikatora, nauczyciela historii),
-
poza szkołą nie mógł spotykać się z kolegami,
-
w szkole codziennie był rewidowany,
-
upominano go surowiej niż innych i często wzywano do odpowiedzi,
-
początkowo nie mógł uczęszczać na lekcje języka polskiego (zezwolono mu po miesiącu) .
Profesor rozmawiał z nowym uczniem na temat jego zainteresowań czytelniczych związanych z polską literaturą. Nauczyciel przerywał wypowiedź Zygiera, gdyż tematy te były zabronione przez władze carskie, jednak – pomimo ryzyka – pozwolił uczniowi wypowiadać się i recytować utwór patriotyczny, uświadomił sobie, że chłopiec ma odwagę głoszenia swoich poglądów, przypomniał sobie, że także jest Polakiem. Uczniowie i profesor byli zaskoczeni postawą Bernarda Zygiera:
|
3. Zapisz w zeszycie:
Zygier recytował (jak?): mocno, wyraziście, z pasją, równo, spokojnie, gwałtownie, odważnie, emocjonalnie
Przypomnij sobie informacje o „Reducie Ordona” A. Mickiewicza.
powstanie listopadowe – wybuchło w 1830 r. Reduta Ordona opowiada o walkach polsko-rosyjskich w czasie powstania listopadowego, które wybuchło w celu zrzucenia rosyjskiej niewoli. Mówienie o tym wydarzeniu było zabronione.
Warszawa występuje przeciw carowi i przeciwstawia się jego władzy nad Polakami.
4. Zapisz w zeszycie:
słuchający czuli (co?): poruszenie, wstrząs, niepokój, żal, smutek, złość, gniew
Zapamiętaj:
Uczniowie bardzo przeżyli wystąpienie kolegi, świadczy o tym gwałtowna reakcja Marcina Borowicza, który przypomniał sobie swoje narodowe korzenie (opowieści powstańcze strzelca Nogi), odkrył w sobie głębokie uczucia (zdawało mu się, że nie wytrzyma, że skona z żalu). Patriotyczny wiersz obudził w uczniach uśpione uczucia, o których zapomnieli (Uczucia dziecięce i młodzieńcze, po milionkroć znieważane, leciały teraz między słuchaczów w kształtach słów poety, pękały wśród nich jak granaty, świszczały niby kule, ogarniały dusze). Przytoczone w powieści fragmenty tekstu Mickiewicza podkreślały przeciwstawienie się Polaków carowi (Warszawa jedna mocy twej urąga! Podnosi na cię rękę…), wzywały do walki z zaborcami przez ukazanie przykładu odważnych żołnierzy walczących do ostatniej sztuki amunicji z przeważającymi siłami wroga (nieraz widziałem garstkę naszych walczącą z Moskali nawałem […], wciąż grzmi rozkaz wodzów, wre żołnierza czynność […], żołnierz pobladnął, nie znalazłszy ładunku, już bronią nie władnął…). Postawa Zygiera pomogła młodym Polakom w odbudowaniu ich tożsamości, zainspirowała ich do działania, uświadomiła, że można być odważnym, buntować się przeciw zaborcom (Nie była to już recytacja utworu wielkiego poety, lecz oskarżenie uczniaka polskiego zamknięte w zdarzeniach z bitwy. Był to własny jego utwór, własna mowa). |
Przeczytaj fragment powieści opisujący reakcję prof. Sztettera, np.
Sztetter siedział na swym miejscu wyprostowany. Powieki jego były jak zwykle przymknięte, tylko teraz kiedy niekiedy wymykała się spod nich łza i płynęła po bladej twarzy.
5. Napisz w zeszycie krótki monolog prof. Sztettera, w którym wyrazisz jego uczucia wywołane recytacją Zygiera.
Propozycja dla ucznia: Tyle lat zgadzam się pokornie na wszystko, co mnie spotyka. Z lęku o byt mojej rodziny prawie zapomniałem, że jestem Polakiem, który powinien walczyć wszelkimi możliwymi sposobami o utrzymanie polskości. I oto jeden z moich uczniów mnie zawstydza, pokazuje, że duch Polski żyje w młodych sercach! Och, gdybym mógł mieć jego odwagę! Boże, pomóż mi podnieść głowę!
Zapamiętaj, jakie działania podejmowano, aby przeciwstawić się rusyfikacji, np.
-
czytanie polskiej literatury,
-
spotkania „na górce” i poszukiwanie rzetelnej wiedzy,
-
świadomość działań rusyfikatorów, opór wobec podejmowanych działań.
Proszę o systematyczne wykonywanie zadań i przesyłanie ich w wiadomości prywatnej lub na adres a- mail.
Comments are closed.