Temat lekcji: Pożegnanie z sympatycznym łobuziakiem.
Drogi Uczniu!
Na pewno zauważyłeś, że coraz więcej rzeczy zaczyna Cię złościć i denerwować. Nie lubisz, kiedy ktoś narzuca Ci swoje zdanie albo ogranicza wolność. Tak, to jest dojrzewanie. Taka jest kolej rzeczy, ale to, że dojrzewasz, nie zwalnia Cię od bycia grzecznym, zdyscyplinowanym i kulturalnym.
Tomek Sawyer miał z tym problem. Nie lubił się uczyć. Denerwowało go zakładanie białej koszuli do kościoła. Nienawidził, kiedy ciotka Polcia wymyślała mu pracę, gdy on się chciał bawić.
Tomek i Huck rozumieli inaczej słowo ,,swoboda”.
Poszukaj w słowniku definicję tego słowa i krótko objaśnij w zeszycie.
Dokończ notatkę.
Zdaniem Tomka i Hucka swoboda …
1.to możliwość chodzenia, gdzie się chce;
2.to brak jakichkolwiek obowiązków;
3.
4.
Dopisz kilka własnych propozycji.
Sposób, w jaki Tomek rozumiał wolność i swobodę, przysparzał jego cioci wielu zmartwień. Zastanów się nad skutkami zachowania bohatera. Co robiła ciocia, jak chłopiec łamał wszelkie zasady, kiedy nie słuchał żadnych argumentów, kiedy traciła kontrolę nad sobą.
Zachęcam cię do obejrzenia prezentacji o karach cielesnych. Na pewno słyszałeś o klęczeniu na grochu czy staniu godzinę w kącie. Brzmi jak koszmar, ale to prawda. Od 2010 roku obowiązuje w Polsce całkowity zakaz stosowania kar cielesnych.
https://www.polskizklasa.pl/wp-content/uploads/2019/02/kary-cielesne-prezentacja.pdf
Co w odczuciu Tomka było zamachem na jego wolność? Dokończ notatkę.
Tomkowi zdawało się, że zamachem na jego wolność jest:
a) zmuszanie go do mycia się:
b)
c)
Powoli żegnamy się z wesołym i beztroskim Tomkiem. Oczywiście, żegnamy też wspaniałego pisarza, który pisał tę książkę z myślą o dorosłych. Dopiero jego przyjaciel – W. D. Howells, przeczytawszy fragmenty, stwierdził, że utwór musi być adresowany do dzieci, że dorośli są zbyt poważni, aby zachwycić się takim łobuziakiem. Będą narzekać, że chłopiec jest niewychowany i jeszcze każą mu stać w kącie. W imieniu wszystkich dzieci dziękuję panu – panie Howells.
Napisz, co sądzisz o książce. Podaj kilka konkretnych argumentów. Dlaczego warto poznać tę lekturę? Czy podobały ci się opisane w niej wydarzenia? Co sądzisz o głównym bohaterze?
Zauważyłeś, że bardzo często powtarzam słowo: łobuz?
Jak uniknąć powtórzeń? Używając synonimów, czyli wyrazów bliskoznacznych.
Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź synonimy do słowa: łobuz. Zapisz w zeszycie te, które twoim zdaniem pasują do Tomka.
A na koniec coś dla relaksu i wyciszenia.
Pobierz obrazki dotyczące lektury (jeśli masz taką możliwość – zadanie dla chętnych). Wybierz jeden, wklej go do zeszytu. Następnie opisz, co przedstawia, a na końcu pokoloruj.
https://drive.google.com/drive/folders/1-yBl-1G7exgAbGk9ZKtBCUTj0uJU7MFI
Dziękuję ci za wspólne chwile spędzone z Tomkiem i jego przyjaciółmi.
Zachęcam do poznania innych książek Marka Twaina.
A może obejrzysz film?
https://www.youtube.com/watch?v=bG4T7G59KkY
Notatkę z dzisiejszej lekcji prześlij do godz. 20.
Comments are closed.