31.03.2020
Temat: Charakterystyka osoby mówiącej w wierszu Wisławy Szymborskiej Możliwości
Obejrzyj film jako ciekawostkę o Wisławie Szymborskiej pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=Xhe9tnZZ7HI
Przeczytaj wiersz Możliwości na stronie 237 w podręczniku i wykonaj zadanie 1a,b,c/238.
Zapisz co to jest anafora i odpowiedz na pytanie w zad.1d/238
Następnie wykonaj poniższe ćwiczenia w Karcie pracy dotyczące rozpoznania środków poetyckich
( Możesz skopiować i wydrukować te ćw. i wkleić do zeszytu i je uzupełnić na karcie pracy. Jeśli nie masz takiej możliwości w zeszycie wpisz gotowe odpowiedzi do numeru zadania. )
Karta pracy
1.Wypisz z podanego fragmentu epitety:
„Płyną zburzone kościoły,
ogrody zmienione w cmentarze,
ruiny, gruzy, zwaliska,
ulice i domy znajome z dziecinnych lat”
(Jako pierwszy wyraz zapisz epitet, a obok w nawiasie rzeczownik, którego jest określeniem)
- .Nazwij środki artystyczne zaznaczone pogrubioną czcionką:
„Zachciało mu się szczęścia, zachciało mu się prawdy,
zachciało mu się wieczności,
patrzcie go!”
a)…………………………………………………. ………………………………………….
b) (Lipa zwraca się do adresata)
„Gościu, siądź pod mym liściem, a odpocznij sobie!
Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie”
…………………………………………………. …………………………………………
c) „Kiedy przyjdą podpalić dom,
ten, w którym mieszkasz – Polskę…
ty ze snu podnosząc skroń,
stań u drzwi.
Bagnet na broń!
Trzeba krwi! ……………………………………………………………………….
d) „Kiedy zamknę oczy to słyszę
głos ptaka skrzyp sosen
Lasu płytką ciszę
Zmąconą naszym śmiechem”
……………………………………………………………………………………………………….
e) „Piasku, to tobie szeptali leżąc
wracając w ciebie krwi nicią wąską,
dzieci kobiety, chłopi, żołnierze:
Polsko, odezwij się Polsko” ( w każdym wersie jest do określenia środek poetycki)
a)………………………………………………………………………………………………………………..
b)………………………………………………………………………………………………………………..
c)……………………………………………………………………………………………………………….
d)…………………………………………………………………………………………………………….
f)„…To każdy kwiatek
powie wiersze Zosi,
Każda jej gwiazdka piosenkę zanuci”
………………………………….. …………………………………………………………..
g)„Sznur gęsi, z których każda jak łódka się słania,
Sunie jak szereg znaków zapytania”……………………………………… ……………………………………………………..
3.. W podanych fragmentach wskaż uosobienie:
Nazłociło się liści,
Że koszami wynosić,
A trawa jaka bujna
Aż się prosi, by kosić. (Julian Tuwim, Strofy o późnym lecie)
- Który szereg zawiera wyrazy dźwiękonaśladowcze?
A. rozlewało, dobył, uderzył,
B. urosło, zabierał, pokrywał,
C. poniosło, podjechał, popatrzył,
D. zagrzmiało, zahuczało, szepczą.
- Które z poniższych zwrotów zaliczamy do animizacji? a) długi rosną b) biały jak gołąb c) wiatr wieje d) budzą się wspomnienia
- Wskaż układ i rodzaj rymów w podanych fragmencie wiersza.(abab, aabb, abba)
„Szum przejmujący przebiegł gęstwinę, …………………………………
Wilgotny pyszczek otrząsa kret. ………………………………..
Noc dmucha w księżyc jak w okarynę, …………………………………….
Nad bladym niebem zadzwonił flet”. …………………………………….
W wierszu występują rymy ……………………………………………
Comments are closed.