j.polski

31.03.2020

Temat: Charakterystyka osoby mówiącej w wierszu Wisławy Szymborskiej Możliwości

Obejrzyj film jako ciekawostkę o Wisławie Szymborskiej pod linkiem:   https://www.youtube.com/watch?v=Xhe9tnZZ7HI

Przeczytaj wiersz Możliwości na stronie 237 w podręczniku  i  wykonaj zadanie 1a,b,c/238.

Zapisz co to jest anafora i odpowiedz na pytanie w zad.1d/238

Następnie wykonaj poniższe ćwiczenia w Karcie pracy dotyczące rozpoznania środków poetyckich

( Możesz skopiować i wydrukować te ćw. i wkleić do zeszytu i je uzupełnić na karcie pracy. Jeśli nie masz takiej możliwości w zeszycie wpisz gotowe odpowiedzi do numeru zadania. )

Karta pracy

1.Wypisz z podanego fragmentu epitety:

„Płyną zburzone kościoły,

ogrody zmienione w cmentarze,

ruiny, gruzy, zwaliska,

ulice i domy znajome z dziecinnych lat”

(Jako pierwszy wyraz zapisz epitet, a obok w nawiasie rzeczownik, którego jest określeniem)

  1. .Nazwij środki artystyczne zaznaczone pogrubioną czcionką:

Zachciało mu się szczęścia,  zachciało mu się prawdy,

zachciało mu się wieczności,

patrzcie go!”

a)…………………………………………………. ………………………………………….

 

b) (Lipa zwraca się  do adresata)

Gościu, siądź pod mym liściem, a odpocznij sobie!

Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie

…………………………………………………. …………………………………………

c) „Kiedy przyjdą podpalić  dom,

ten, w którym mieszkasz – Polskę…

ty ze snu podnosząc skroń,

stań u drzwi.

Bagnet na broń!

Trzeba krwi!          ……………………………………………………………………….

 

d) „Kiedy zamknę oczy to słyszę

głos  ptaka skrzyp sosen

Lasu  płytką ciszę

Zmąconą naszym śmiechem”

……………………………………………………………………………………………………….

e) „Piasku, to tobie szeptali leżąc

wracając w ciebie krwi nicią wąską,

dzieci kobiety, chłopi, żołnierze:

Polsko, odezwij się Polsko” ( w każdym wersie jest do określenia środek poetycki)

a)………………………………………………………………………………………………………………..

b)………………………………………………………………………………………………………………..

c)……………………………………………………………………………………………………………….

d)…………………………………………………………………………………………………………….

 

f)„…To każdy kwiatek

powie wiersze Zosi,

Każda jej gwiazdka piosenkę  zanuci”

………………………………….. …………………………………………………………..

 

g)„Sznur gęsi, z których każda jak łódka się słania,

Sunie jak szereg  znaków zapytania”……………………………………… ……………………………………………………..

3..  W podanych fragmentach wskaż uosobienie:

 Nazłociło się liści,

Że koszami wynosić,

A trawa jaka bujna

Aż się prosi, by kosić.    (Julian Tuwim, Strofy o późnym lecie)

 

  1. Który szereg zawiera wyrazy dźwiękonaśladowcze?
    A. rozlewało, dobył, uderzył,
    B. urosło, zabierał, pokrywał,
    C. poniosło, podjechał, popatrzył,
    D. zagrzmiało, zahuczało, szepczą.

 

  1. Które z poniższych zwrotów zaliczamy do animizacji?                                                                                                                                                                a) długi rosną                                                                                                                                                                                                                                                                b) biały jak gołąb                                                                                                                                                                                                                                                           c) wiatr wieje                                                                                                                                                                                                                                                                   d) budzą się wspomnienia

 

  1. Wskaż układ i rodzaj rymów w podanych fragmencie wiersza.(abab, aabb, abba)

 

„Szum przejmujący przebiegł gęstwinę,    …………………………………

Wilgotny pyszczek otrząsa kret.                 ………………………………..

Noc dmucha w księżyc jak w okarynę,      …………………………………….

Nad bladym niebem zadzwonił flet”.         …………………………………….

W wierszu  występują  rymy ……………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przejdź do treści